Het boekje staat nog steeds in mijn boekenkast en de titel is nooit uit mijn hoofd verdwenen. Ik moest direct aan de titel ‘Meer is minder’ denken toen het coronavirus echt de kop op stak. Nu staan we voor het voldongen feit dat meer voelbaar minder is.
Ook in de wereld van verzekeraars en financiële dienstverlening is het in feite nooit genoeg. Elk jaar moet er geplust worden en schaalvergroting is aan de orde van de dag. Is dat allemaal zo fijn voor de klant? Integendeel, het heeft de afstand tot de klant alleen maar groter gemaakt. Groei realiseren is zo’n beetje de belangrijkste economische wet maar de hunkering naar alleen maar meer houdt deze wereld niet vol.
Nu gaat het om de zachte kant
Het coronavirus lijkt op het eerste gezicht misschien minder desastreus uit te pakken voor de financiële dienstverlening. Maar voor veel klanten van de financiële dienstverleners heeft het coronavirus zeer grote gevolgen en dat raakt ook de financiële dienstverleners en de verzekeraars. In de verzekeringsbranche hebben we de mond vol van Klantbelang Centraal. Maar als ik dat soort boekwerken lees, dan gaat het over regeltjes en processen. Nu gaat het om de zachte kant. De klant echt centraal stellen. Er zijn voor de klant waar het kan. Van passief naar proactief. Zoals premier Rutte het zei: ‘’Samen komen we deze moeilijke periode te boven."
Nu we pas op de plaats moeten maken is het een goed moment om als het ware even niet in het bedrijf te werken maar aan het bedrijf te werken.
Ik wens iedereen heel veel sterkte, moed en vertrouwen in de komende tijd.