Slimme advieskantoren verduurzamen nú

DK2

(Blog door Dirk Kooiman, Kooiman-Advies) Het is aan te raden dat advieskantoren anticiperen op een voorspelbare verandering in het klantcontact. Immers, het zou zo maar kunnen gebeuren dat in een adviesgesprek de klant aan een adviseur vraagt welke inspanningen het kantoor levert op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen.

MVO kan eenvoudig verwoord worden naar ‘verduurzamen’ en de onderliggende SDG’s zijn mijn leidraad.

Het is vreselijk interessant om kennis te nemen van de ontwikkelingen in Europa en hoe dit op korte termijn zijn weerslag gaat krijgen in Nederland. De verleiding bekruipt mij om in ‘Europese details’ te treden, maar dat staat te ver weg van het dagelijkse werk op het advieskantoor.

Enkele aspecten, die dicht bij het kantoor staan zijn:

Empathie. In het klantcontact is het voor de adviseur handig om in te zien dat een klant, die bij een grote organisatie in loondienst is of daar als consultant adviseert, momenteel misschien de handen vol heeft aan de verplichte invoering van MVO-rapportage. Misschien zit de klant met zijn gedachten bij taken waarover op het werk spanning heerst.

Eigen kantoororganisatie. Een aandachtpunt is tevens de wijze waarop MVO in het eigen advieskantoor is of wordt verweven. Kan je als eigenaar of medewerker verwoorden hoe het verduurzamen verloopt bij gebouw en inventaris, in de personele organisatie en in het klantcontact? En op welke SDG’s oriënteert het kantoor zich?

Concurrentiepositie. Hoe plaatst het advieskantoor zich bij verduurzamen ten opzichte van andere advieskantoren? Waarschijnlijk is verplichte verslaglegging over verduurzamen nog lang niet aan de orde, maar een correct, vrijwillig samengesteld document of vermelding op de website, kan een mooi beeld schetsen van het advieskantoor. Dat kan voor de klant reden zijn om klant te blijven en wellicht voor iemand anders een reden om klant te worden.

Adviesfunctie. En als het bedrijf klant is bij het advieskantoor? Welke invloed hebben de CSRD-regels en de MVO-verslaglegging op het verzekeringspakket? Er liggen mooie kansen om je als adviseur te profileren.

Voorhoede

Al met al leven wij in een bijzondere periode, omdat thuis en op het werk verduurzamen nu op gang komt. In 1972 presenteerde de Club van Rome het rapport ‘Grenzen aan de groei’ en in 2015 publiceerde de VN de zeventien duurzame ontwikkelingsdoelen. Nu worden organisaties en consumenten met wet- en regelgeving attent gemaakt op noodzakelijke veranderingen. Ik ben er van overtuigd dat onze branche en daarbij in de voorhoede de advieskantoren een belangrijke rol spelen om doelen te realiseren. Ik nodig een ieder uit om actief deel te nemen in de transitie.

Na vele jaren financiële dienstverlening startte Dirk Kooiman in 2021 met Kooiman-Advies. De ervaringen uit zijn advieskantoor combineert hij nu met verduurzaming in de financiële dienstverlening.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Pensioenminnend Nederland: let op uw saeck!

Pensioenminnend Nederland: let op uw saeck!

(Door Chris de Bruin, Bureau mr. de Bruin) Hij is er dus door, die nieuwe Pensioenwet. Dat wil zeggen: voordat we er in de praktijk iets van gaan merken zijn we...

Koop lokaal als strategie

Koop lokaal als strategie

(Door Björn Bierhaalder en Fred de Jong) Een oud gezegde ‘Wat je van ver haalt, is lekker’ staat steeds meer onder druk. Globalisering en schaalvergroting...

Een cyberverzekering die beter te vergelijken is

Een cyberverzekering die beter te vergelijken is

(Blog door Björn Jalving, manager productmanagement bij Turien & Co.) PCI, EDR en MFA. Grote kans dat je deze drie afkortingen tegenkomt als je cyberverzekeringen...

Oplossing beloningskwestie risicoverzekeringen (blog)

Oplossing beloningskwestie risicoverzekeringen (blog)

(door Chris de Bruin, Bureau Mr. de Bruin) Interessant artikel afgelopen week op VVP Online naar aanleiding van het onderzoek ORV 2020 van Bureau DFO. Ik zie er...