Adfiz: aandacht voor breed advies in plaats van productadvies

Enno Wiertsema: ‘Meer creativiteit nodig.’

In zijn maandcolumn pleit Adfiz-directeur Enno Wiertsema voor eerherstel van het idee van breed advies. Wiertsema: “Eind vorig jaar ontvouwde de AFM in een Interpretatie informeren en adviseren haar nieuwe kijk op het onderscheid tussen ‘informeren’ en ‘adviseren’ in de zin van de Wft. Kort gezegd komt het erop neer dat de AFM in de nieuwe interpretatie de definitie van adviseren beperkt tot het doen van een aanbeveling voor een nieuw financieel product. Het beroepsmatig aanbevelen van een aanpassing of verlenging van een bestaand product wordt voortaan geschaard onder de noemer ‘informeren’. Ik kan daar met mijn hoofd niet bij; ik snap werkelijk niet hoe een toezichthouder die de mond vol heeft van consumentenbescherming, diezelfde consument zo aan zijn lot over laat.

“Wat is dan wel verstandig? Dat is niet zo ingewikkeld, de AFM heeft het in ieder geval zo’n negen jaar geleden al eens bedacht: aandacht voor breed advies in plaats van productadvies. Want waar informeren slechts vrijblijvend van aard is, kent adviseren (en daarmee de adviseur) een activerende en disciplinerende werking. Dat advies moeten we dus stimuleren en de juiste aandacht geven. De drempels die er zijn moeten geslecht worden. En ja, dat kost geld. Maar uiteindelijk zal het de maatschappij veel meer opleveren dan het nu kost. Maar de present-bias frustreert niet alleen verstandige keuzes van consumenten zonder adviseur, dat doet het ook bij beleidsmakers zonder adviseur.”

Reactie toevoegen

 

Reacties

Paul van Brederode - Van Brederode Financieel Adviseurs 5 april 2022

Vorig jaar kwam een AFM delegatie bij ons op kantoor. Ik heb het ook met ze over 'informeren' gehad. Heb ze uitgelegd dat er in de wetgeving een tekortkoming is, omdat er alleen gesproken wordt over adviseren en bemiddelen. Daar aan vooráfgaande (en tussendoor) is er een fase van informeren, de klant wijzen op tekortkomingen, "je hebt dit niet" of "je moet misschien hier of daar aan denken". Daar wordt niet voor wordt betaald door de klant. Hun antwoord was: 'Maar u kunt toch voor uw advies een declaratie sturen, dus waar zit het probeem dan?' Nou ja, het probleem is dat informeren VOOR adviseren komt en het NA informeren lang niet altijd TOT adviseren komt. En wie gaat dat informeren dan betalen? Dat wisten ze niet. Ik wel, dat is de adviseur zelf. En ziedaar, waarom worden er nauwelijks nog uitvaart- risico- en aov-verzekeringen gesloten? Omdat je 10/20 keer moet informeren zonder dat de klant aansluitend advies wil en dan ook nog voor die ene keer dat je wél mag adviseren en bemiddelen, dat voor een habbekrats moet doen omdat de consument alles 'te duur' vindt. En nu kan iedereen dus óók nog een portefeuille beheren en 'informeren' (adviseren over hetzelfde product) zonder enige vakbekwaamheid, als je het maar niet over een nieuw product hebt. Mee eens Enno, ik snap er ook helemaal niks meer van. Waarom al die PE nog?

Edwin nijenhuis - LINIE Financial Consultancy 5 april 2022

Je vraagt je af wie de interne criticus is bij de AFM, die deze beperkte opvatting uit de hoofden van de AFM-ers praat? Is daar voldoende interne kritiek en zelfreflectie? In de jaarlijkse MMAB wordt mij gevraagd de omzet per financiële productcategorie te specificeren, om aan het eind een controlevraag te ontvangen of de totale omzet wel klopt met de omzetten per productcategorie. Hoezo integraal advies en beheer en nazorg in klant's financiële planning beprijzen? Het lijkt er op dat de AFM (sponsored by us) in het MMAB bezig is haar eigen provisie-inkomsten veilig te stellen en nog steeds acteert vanuit productgerichte omzet i.p.v. klantgerichte omzet en dienstverlening. Oh ja, voor enkel informeren heb je geen Wft-vergunning nodig ...

Adfiz: "Controleer diploma's"

Adfiz: "Controleer diploma's"

“Zorg voor controle op diploma’s, zodat je adviesbevoegdheid op orde is voor alle gebieden waar je actief bent.” Aldus Adfiz in reactie op de AFM...

Adfiz juicht amendement behoud UPO toe

Adfiz juicht amendement behoud UPO toe

Adfiz is blij met het amendement van GroenLinks en PvdA voor handhaving van het huidige UPO-model. Adfiz: “In onze reactie op het wetsvoorstel toekomst pensioenen...

Adfiz: adviseren meer dan aanbeveling doen voor nieuw financieel product

Adfiz: adviseren meer dan aanbeveling doen voor nieuw financieel product

“Het is goed dat het ministerie van Financiën heeft aangekondigd te willen kijken naar de adviesdefinitie. En daar kan wat mij betreft niet snel genoeg...

Transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden

Transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden

(Adfiz in het katern Ken je vak! in VVP 5)  Sinds 1 augustus 2022 gelden er voor werknemers in Europa nieuwe minimumregels voor arbeidsvoorwaarden op grond...

In zeven stappen aan de slag met actief klantbeheer

In zeven stappen aan de slag met actief klantbeheer

(Adfiz in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Veel adviseurs willen aan de slag met actief klantbeheer, zodat zij ook na het afsluiten van een financieel...

Praktijktips Actief Klantbeheer

Praktijktips Actief Klantbeheer

(Praktijktips Actief Klantbeheer in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Financiële professionals helpen bij het informeren, initiëren, implementeren...

Kennis delen over klimaatrisico’s

Kennis delen over klimaatrisico’s

(Adfiz in Ken je vak! VVP 4-2022) Klanten en stakeholders kijken steeds vaker naar adviseurs als belangrijke speler om hen beter voor te bereiden op klimaatrisico’s....

Adfiz: kritiek op verlagen provisie door Menzis

Adfiz: kritiek op verlagen provisie door Menzis

Adfiz heeft kritiek op de provisieverlaging zorgverzekering die Menzis per 2023 heeft aangekondigd. Adfiz: “Wij zijn hier kritisch over, omdat juist in een...

Gesubsidieerde opleidingen van Lindenhaeghe en Hoffelijk op website Adfiz

Gesubsidieerde opleidingen van Lindenhaeghe en Hoffelijk op website Adfiz

Adfiz heeft een website gelanceerd met daarop het NL leert door-aanbod van Lindenhaeghe en Hoffelijk. Deze opleiders hebben als enige partijen binnen de branche...

Adfiz: verlagen risico-opslag (tijdelijk) makkelijker maken

Adfiz: verlagen risico-opslag (tijdelijk) makkelijker maken

Adfiz roept alle geldverstrekkers op om – eventueel tijdelijk – (financiële) drempels die consumenten ervaren bij het verlagen van de risico-opslag...