Adfiz bundelt kennis over bezwaren en mogelijkheden transparantie

Enno Wiertsema nieuw 2018 resized

Adfiz heeft een speciaal dossier geopend met alle bezwaren tegen het huidige uitvoeringsvoorstel actieve provisietransparantie van de minister, en met twee voorstellen die de consument volgens de organisatie wél kunnen helpen. Het betreft, aldus Adfiz, “het oorspronkelijke plan van de minister waarbij al in de eerste oriëntatiefase verteld moet worden welk deel van de premie straks provisie betreft. En een voorstel waarin wel nominale bedragen genoemd moeten worden, maar die recht doet aan de verschillen in klantvraag en de wijze waarop het contact plaatsvindt. Daarbij is wel van belang dat in iedere uitwerking dezelfde verplichting wordt opgelegd aan de directe verzekeraars, zodat consumenten niet door ongelijke informatie op het verkeerde been worden gezet.”

Fabels en feiten

De branchevereniging stelt dat er nogal wat misverstanden bestaan over de voordelen en nadelen van transparantie: “Het beeld is nogal eens dat transparantie een oplossing is voor alle kwalen, zonder noemenswaardige kosten. In een serie fabels en feiten weerleggen we de tien meest gehoorde misverstanden over exacte nominale provisietransparantie.”

Adfiz noemt verschillende bezwaren en problemen: “Het is slechte informatie voor de klant. Het heeft schadelijke gevolgen voor de dienstverlening aan (kwetsbare) klanten. Het gelijk speelveld niet geregeld. Het is in veel situaties niet praktisch uitvoerbaar. Het is juridisch niet houdbaar, want in strijd met Europese regelgeving.”

Informatie op het juiste moment

Adfiz-directeur Enno Wiertsema: “Adfiz is voor transparantie die klanten helpt. Transparantie in aankoopprocessen is zinvol als het bijdraagt aan bewustere en dus betere keuzes van consumenten. Dat is niet anders als het gaat om financieel advies en verzekeringen. Bewustere en betere keuzes kunnen alleen gemaakt worden als informatie op het juiste moment wordt gegeven.

“Dat betekent dat er: bij de keuze voor een adviseur, vergelijkingssite of direct kanaal gesproken wordt over de inhoud en kosten van de diensten, en bij de keuze voor een verzekering van een of meerdere verzekeraars gesproken wordt over de inhoud en prijs van de verzekering. In het huidige voorstel van de minister wordt dit door elkaar gehaald, en moet de informatie over inhoud en kosten van diensten verstrekt worden bij de keuze voor een verzekering. Bovendien krijgt een consument niet te horen wat de kosten zijn van de dienstverlening in het directe kanaal. Zo vormgegeven helpt transparantie de consument dus op geen enkele manier.”

Het dossier bevat ook een overzicht van onafhankelijke deskundigen en opiniemakers die eveneens meerdere vraagtekens plaatsen bij de gekozen uitvoeringsroute van de minister.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Tim Hamoen - Releva BV 1 december 2021

De opmerkingen mbt het maken van betere keuzes lijkt me een goed uitgangspunt om de vraag bij ook direct writers en andere distributie kanalen neer te leggen wat de distributie kosten van hen voor de klant zijn. Daarbij uiteraard ook wat ze precies voor de klant doen.

Joost Kam - Advies Verzekerd! 1 december 2021

Ik hoop dat de belangenbehartigers van het intermediair en de tussenpersoonverzekeraars,- en maatschappijen zich nu eens goed bundelen en zich hard maken tegen zinloze maatregelen van een wankelende overheid die alleen maar wil scoren voor schijntransparantie. Ik zit nu ruim 35 jaar in dit vak en ik heb tot heden alleen nog maar meegemaakt dat veel goede zaken uitgehold worden door boze tegenstanders met verkeerde agenda's en/of de overheid, als ze zich opeens realiseren dat iets teveel geld gaat kosten (spaarloonregeling) De overheid en andere (zichzelf consumentbeschermende instanties noemende) belanghebbenden zijn goed in ''Verdeel - en - heers'' en wij hebben dat ons jaren lang laten welgevallen. Ik weet zeker dat er door het verbod op provisie voor levenproducten heel wat gezinnen in de financiële problemen zijn gekomen omdat ze niet adequaat zijn geadviseerd omdat ze de kosten van advies niet konden of wilden betalen. Dat die absurde levenprovisies de nek om gedraaid zijn is volkomen terecht maar als ze daarvan doorlopende provisie hadden gemaakt was het probleem opgelost geweest en hadden dit soort excessen niet bestaan. Nu moeten we opeens vooraf gaan vertellen wat we misschien denken te gaan verdienen. Ik weet zeker dat er klanten zijn die me uitlachen als ik ze vertel dat we op een klassiekerverzekering € 10 per jaar verdienen en zich serieus afvragen hoe we daarmee onze schoorsteen rokende houden. Hoe gaan de Direct Writers dit nu doen? Die gaan met schreeuwende reclames lopen roeptoeteren dat je bij hen geen provisie betaalt, waarbij de hardwerkende tussenpersoon die zijn klanten kent en waardeert het onderspit dreigt te delven. Dit soort transparantie holt de branche en dit mooie vak uit, ben ik bang. Dus: Intermediairorganisaties aller streken: verenigt u!

Jeanete van Antwerpen juryvoorzitter duurzame ontwikkeling Adfiz Prestatie Onderzoek

Jeanete van Antwerpen juryvoorzitter duurzame ontwikkeling Adfiz Prestatie Onderzoek

Jeanet van Antwerpen (Lid Raad van de Leefomgeving en Infrastructuur (RLI)) is de nieuwe juryvoorzitter van de categorie Duurzame Ontwikkeling in het Adfiz Prestatie...

Onno Paymans volgt Jaap Meijers op bij BIPAR

Onno Paymans volgt Jaap Meijers op bij BIPAR

Tijdens de annual meeting in Madrid is de Nederlandse kandidaat Onno Paymans gekozen tot nieuwe voorzitter van de International Affairs Committee van BIPAR. In deze...

Uniform uitvraagformulier WGA-ERD geactualiseerd

Uniform uitvraagformulier WGA-ERD geactualiseerd

Adfiz heeft het uniform uitvraagformulier WGA-ERD aangepast aan de gegevens en cijfers zoals ze gelden vanaf 1 juli. Dit geactualiseerde formulier is te gebruiken...

Gelijke kansen

Gelijke kansen

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Voor werkgevers wordt het verplicht een werkwijze te hebben en toe te passen waarin ze aangeven hoe ze het wervings- en selectieproces...

“Maatwerk bij hypotheken moet beter gefaciliteerd worden”

“Maatwerk bij hypotheken moet beter gefaciliteerd worden”

“Come on, een aanwijzing of aanscherping van de toezichthouder kan toch niet betekenen dat we dan maar helemaal stoppen met maatwerk?” Die verzuchting...

De ins en outs van de Zorgverzekeringswet

De ins en outs van de Zorgverzekeringswet

(Adfiz in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Omdat vrijwel iedereen die in Nederland woont verplicht is een zorgverzekering af te sluiten, zal de Zorgverzekeringswet...

Regeling klokkenluiders verplicht

Regeling klokkenluiders verplicht

(Adfiz in Ken je Vak! in VVP 2) Op 18 februari is de Wet bescherming klokkenluiders van kracht geworden. Deze nieuwe wet is een aanscherping van de eerdere Wet...

VVP-poll: 'Financiële sector dient duidelijker te maken dat advies en execution only totaal onvergelijkbaar zijn'

VVP-poll: 'Financiële sector dient duidelijker te maken dat advies en execution only totaal onvergelijkbaar zijn'

Het grote nieuws afgelopen week was ongetwijfeld dat de Afdeling advies van de Raad van State het kabinet haar huiswerk laat overdoen inzake actieve provisietransparantie....

Adfiz: provisietransparantie niet helemaal van tafel

Adfiz: provisietransparantie niet helemaal van tafel

"Gelet op de brede politieke steun voor actieve transparantie is het niet de verwachting dat de hele maatregel van tafel gaat", meent Adfiz. "De volgende stap is...

CFD: onze diensten betaalt u via de premie

CFD: onze diensten betaalt u via de premie

Schrap provisietransparantie en neem een uiting op: 'Onze diensten betaalt u via de premie'. Aldus CFD in haar reactie op de Afdeling advies van de Raad van State,...