Adfiz: "Premiedifferentiatie op onduidelijke gronden is onwenselijk"

Enno Wiertsema 2018 NIEUW

"Premiedifferentiatie op onduidelijke gronden is onwenselijk", betoogt Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn op de site van Adfiz.

Premiedifferentiatie door verzekeraars stond recent op de agenda van het beleidsoverleg van Adfiz. Aanleiding waren door leden aangedragen gevallen waarbij via de ene distributiepartner polissen worden aangeboden tegen premies en voorwaarden die voor een andere distributiepartner compleet buiten bereik zijn.

Wiertsema zegt op zich niets tegen premiedifferentiatie te hebben, zolang je maar weet waarom de premie van de ene verzekering gunstiger is dan de andere. "Zoals bijvoorbeeld het geval is bij zorgcollectiviteiten waar goede zorginhoudelijke afspraken premievoordeel kunnen opleveren als ze aantoonbaar de schadelast beperken."

Maar het wordt een ander verhaal als de verschillen in prijs onverklaarbaar blijken, zoals bijvoorbeeld het geval is bij dealerpolissen. "Waarom kan de dealer van merk X een autoverzekering aanbieden tegen een premie die vele procenten lager ligt en met veel soepelere beveiligingseisen dan de onafhankelijke adviseur? Wat zit daar achter? Wordt daar verlies ingekocht om zo bepaalde risico’s en klantgroepen binnen te halen?", zo vraagt Wiertsema zich af. 

"Premiedifferentiatie op onduidelijke gronden is om nog een andere reden onwenselijk: het leidt ertoe dat er wordt gefocust op prijs. En de geschiedenis leert ons dat dat nog nooit een goede drijfveer is geweest. Het levert namelijk alleen maar verliezers op. Om bij de autoverzekeringen te blijven: verzekeraars hebben nog steeds last van de lage premies. Dat proberen ze te ondervangen met aangescherpte voorwaarden en uitsluitingen, waardoor klanten geconfronteerd worden met (praktische) onverzekerbaarheid. Kijk maar naar jongeren en senioren." 

Volgens Wiertsema dient de focus te liggen op kwaliteit, inhoud, dienstverlening en professionaliteit. "Dáár op concurreren is wél in het belang van de klant. Dan krijgt de klant de prijs én de inhoud die bij hem past. Zo kunnen we klanten echt helpen in plaats van zijn mogelijkheden steeds verder uitkleden."

Reactie toevoegen

 
Meer over
AFM: niet doorschieten bij personaliseren premie en winstmarge

AFM: niet doorschieten bij personaliseren premie en winstmarge

Personaliseren van premies en winstmarges mag de solidariteit en eerlijke behandeling van klanten niet ondermijnen. Die waarschuwing geeft de AFM in haar Agenda...

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

De GoedIdee VoogdijVerzekerd, een nieuw product van Dazure dat er onder meer voor zorgt dat kinderen goed verzorgd achterblijven na het overlijden van de ouder(s),...

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Nationale-Nederlanden werd in alle vier categorieën (duurzame ontwikkeling, klantbelang, ketenefficiency en verzekerbaarheid) van het Adfiz Prestatie Onderzoek...

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

"Yes! Voor de tweede keer op rij. Winnaar van het Adfiz prestatie onderzoek. De award ketenefficiëncy", aldus Michiel Meijer, commercieel directeur TAF. "Super...

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

"Geweldige erkenning voor onze continue drive voor innovatie en duurzaamheid!", aldus Karin Polman, directeur Florius, winnaar in de categorie 'Duurzame ontwikkeling'...

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

"Als ik vandaag met leden spreek dan is de meest gehoorde klacht de enorme tijd die verloren gaat aan het voldoen aan regels en aan administratieve verplichtingen....

Aan de slag met provisietransparantie

Aan de slag met provisietransparantie

(Adfiz in Ken je vak! VVP 6-2023) Adfiz biedt uitgebreide ondersteuning bij de implementatie van actieve provisietransparantie. Na jaren van discussie met de...

Adfiz: "Kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder te maken"

Adfiz: "Kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder te maken"

"Mijn oproep aan adviseurs, maar zeker ook aan verzekeraars, toezichthouder en politiek is deze: de kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder...

"Toetsing niet uitbreiden naar vakbekwaamheid buiten vakgebied"

"Toetsing niet uitbreiden naar vakbekwaamheid buiten vakgebied"

"Stop met herhaald toetsen van eerder getoetste vakbekwaamheid en breid inhoud toetsing niet uit naar vakbekwaamheid buiten vakgebied financieel adviseur." Aldus...

Bosklopper (Verbond): "Beperk premieverschillen oude en nieuwe klanten"

Bosklopper (Verbond): "Beperk premieverschillen oude en nieuwe klanten"

"Wij roepen verzekeraars op in hun premiebeleid nieuwe en bestaande klanten zoveel mogelijk op dezelfde wijze te behandelen. Structurele premieverschillen die niet...