Adviseur wees onvoldoende op risico's overbruggingskrediet

Euro's 500 via Pixabay

(Kifid-tussenuitspraak GC 2024-231A) De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur de consumenten in de gegeven omstandigheden onvoldoende heeft gewezen op de risico’s (van de financieringsconstructie) van het overbruggingskrediet. De klacht is gegrond. De commissie stelt partijen in de gelegenheid zich nader uit te laten over de omvang van de schade.

De consumenten vinden dat de adviseur hen geen overbruggingskrediet had mogen adviseren, omdat zij geen eigen vermogen hadden om eventuele risico’s van een overbruggingskrediet op te vangen. De risico’s hebben zich daadwerkelijk verwezenlijkt en de consumenten kunnen hun woonlasten niet meer betalen.

Specifieke risico's

De commissie "stelt voorop dat de consumenten een niet te verwaarlozen risico hebben genomen door een nieuwe woning aan te kopen, voordat hun oude woning was verkocht. De eigen verantwoordelijkheid van de consumenten weegt echter niet op tegen de zorgplichtschending van de adviseur.

"De adviseur heeft de consumenten op het idee gebracht een nieuwe woning te kopen en een overbruggingskrediet af te sluiten voor de periode dat hun oude woning niet is verkocht. De consumenten leefden vóór het eerste gesprek met de adviseur in de veronderstelling dat een financiering en verhuizen voor hen niet mogelijk was, omdat zij geen eigen middelen hadden. Dit hadden zij van meerdere hypotheekadviseurs vernomen. De adviseur heeft hen geadviseerd de rentelasten van het overbruggingskrediet mee te financieren. Zo konden de rentelasten voor een periode van twaalf maanden met een krediet uit de hypothecaire geldlening worden betaald.

"Een overbruggingskrediet met een variabele rente brengt echter specifieke risico’s mee. De rente kan stijgen, waardoor de consumenten de rentelasten niet meer kunnen dragen. Wellicht werd een rentestijging niet op korte termijn verwacht, maar dat was wel een reële mogelijkheid. De rentestijging heeft daadwerkelijk plaatsgevonden en de consumenten kunnen hun woonlasten op dit moment niet meer betalen.

"De adviseur heeft niet aangetoond dat hij op de risico’s heeft gewezen. De enkele verklaring dat hij de risico’s van een overbruggingskrediet waar nodig in elk adviesgesprek bespreekt, is - gelet op de verzwaarde motiveringsplicht - onvoldoende. Uit de overgelegde stukken, waaronder het adviesrapport en correspondentie, blijkt niet dat de risico’s daadwerkelijk zijn besproken. Overigens betwisten de consumenten dat zij dat rapport hebben ontvangen. Het overgelegde adviesrapport is niet ondertekend en zijn er geen gespreksverslagen waaruit blijkt dat het adviesrapport met de consumenten is doorgenomen."

Leeftijd

Verder acht de commissie "van belang dat de consumenten bij verwezenlijking van de risico’s vanwege hun leeftijd en medische situatie geen mogelijkheden hadden tot het vergroten of aanvullen van hun inkomen om uit de financiële problemen te komen. De adviseur was bekend met de leeftijd en medische situatie van de consumenten. Niet is gebleken hoe de adviseur dit in zijn advies heeft meegenomen.

"Tot slot was er sprake van een risico vanwege de te verkopen woning. De oude woning van de consumenten betrof geen standaardwoning. Dat blijkt uit het taxatierapport van 16 juni 2022 waarin de landelijke ligging van de woning wordt genoemd, de meerdere opstallen, de grootte van de woning en de onderhoudsstaat."

Reactie toevoegen

 
Meer over
Zorgplichtclaims bij hypotheken keren

Zorgplichtclaims bij hypotheken keren

(Richard Meinders, SVC Groep, in VVP 6-2023) Ik verwacht de komende jaren meer claims en rechtszaken waarbij de adviseur verantwoordelijk wordt gehouden voor het...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...