CGA-voorzitter schetst oplossing problematiek delen klantdata

Persfoto Michael Mackaaij - voorzitter CGA

Een uniforme overeenkomst van opdracht met gestandaardiseerde uitsluitingen en disclaimers. Dat is volgens voorzitter Michael Mackaaij van de Contactgroep Automatisering het antwoord op de problematiek van het delen van klantdata tussen aanbieder en bemiddelaar.

Mackaaij: “Iedereen vindt onderhoud en nazorg door de financieel adviseur belangrijk en dat is het ook. Om dit effectief te kunnen doen, moet de adviseur echter wel kunnen beschikken over de juiste informatie, ook wanneer de klant rechtstreeks met de aanbieder bepaalde mutaties is overeengekomen. Strikte uitleg van de privacywetgeving leidt dan tot een dilemma: leg je het zwaartepunt op het proactief invulling kunnen geven door de financieel adviseur aan zijn wens (en de verplichting) tot het geven van adequate onderhoud en nazorg, of leg je het zwaartepunt bij het afschermen van persoonsgegevens in het kader van de privacybescherming. Ik denk dat deze problematiek het best opgelost kan worden door als sector te gaan werken met een uniforme overeenkomst van opdracht met gestandaardiseerde uitsluitingen en disclaimers, maar voordat dit is gerealiseerd zal er nog veel overleg moeten zijn met alle stakeholders, inclusief de belangenbehartigers van de consument.”

Reactie toevoegen

 
Wel degelijk nazorgplicht bij woonlastenbescherming

Wel degelijk nazorgplicht bij woonlastenbescherming

(Kifid-uitspraak GC 2022-0124) Anders dan de adviseur stelt had hij wel degelijk een nazorgverplichting tegenover de consument. Van de tussenpersoon, aldus de Geschillencommissie,...

“Onderhoud financieren via het product”

“Onderhoud financieren via het product”

“De oplossing voor de financiering van het onderhoud ligt binnen handbereik: via het product.” Aldus Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn...

Stichting Contactgroep Automatisering bestaat vijf jaar

Stichting Contactgroep Automatisering bestaat vijf jaar

De stichting Contactgroep Automatisering, CGA, bestaat vijf jaar. Bij de stichting zijn inmiddels 31 softwarebedrijven aangesloten die zich vooral richten op het...

Digitale weerbaarheid en nieuwe wetgeving

Digitale weerbaarheid en nieuwe wetgeving

(Michael Mackaaij in VVP 6) Nieuwe wetgeving wordt vaak beleefd als een kostenverhogende en administratieve maatregel. Dat is bij de Digital Operations Resilience...

Helft Nederlanders bereid gezondheidsdata te delen in ruil voor korting zorgpremie

Helft Nederlanders bereid gezondheidsdata te delen in ruil voor korting zorgpremie

Van de Nederlanders is 47 procent bereid data te delen over hun levensstijl in ruil voor korting op de zorgpremie. Vooral jongere generaties (52 procent) zijn vaker...

AFM: “Aanbeveling inzake bestaande product is altijd informeren”

AFM: “Aanbeveling inzake bestaande product is altijd informeren”

Zolang het inzicht of de aanbevelingen zien op bestaande producten, is er altijd sprake van informeren. Aldus de AFM in zijn woensdag verschenen ‘Interpretatie...

Een verzekeringstussenpersoon is geen beleggingsadviseur

Een verzekeringstussenpersoon is geen beleggingsadviseur

(Kifid-uitspraak CvB 2021-0044) De Commissie van Beroep (CvB) handhaaft het bindend advies van de Geschillencommissie in een zaak rond een beleggingsverzekering. Adviesfout...

CGA: samenwerking wordt kern bedrijfsmodel automatiseerders

CGA: samenwerking wordt kern bedrijfsmodel automatiseerders

De stichting Contactgroep Automatisering (CGA) verwacht dat het professionaliseren van samenwerking tussen organisaties in de naaste toekomst steeds belangrijker...

Adviseur Visser reageert op artikel Consumentengids 'Betalen voor gebakken lucht'

Adviseur Visser reageert op artikel Consumentengids 'Betalen voor gebakken lucht'

In De Consumentengids nummer 11 van november 2021 staat een artikel met als titel Betalen voor gebakken lucht. Het artikel gaat over Serviceabonnementen die bij...

67 procent kantoren verwacht dat onderhoud en nazorg belangrijker wordt

67 procent kantoren verwacht dat onderhoud en nazorg belangrijker wordt

Van de deelnemers aan het DFO-onderzoek serviceproviders 2021 verwacht 67 procent dat onderhoud en nazorg in de komende jaren voor hun kantoren belangrijker gaat...