Consument moet duidelijk motiveren waarom adviseur zorgplicht geschonden zou hebben

Spaanse vlag via Pixabay

(Kifid-uitspraken GC 2021-0674 en GC 2021-0675) De consument en zijn echtgenote zijn voor een longrevalidatie van de echtgenote van tien weken naar Spanje afgereisd. Omdat het revalidatiecentrum door de lockdown is gesloten en door het revalidatiecentrum werd ontraden om te vliegen, hebben de consument en zijn echtgenote een appartement en een camper gehuurd. Zij vinden dat de verzekeraar of de tussenpersoon deze kosten moet betalen. De consument heeft evenwel niet uitgelegd waarom de tussenpersoon hem onjuist heeft geadviseerd. Daarnaast oordeelt de Geschillencommissie dat geen verband tussen de schade en het verwijt dat de tussenpersoon de consumenten niet op de verplichting uit de verzekeringsvoorwaarden heeft gewezen.

De commissie: “De consumenten verwijten de tussenpersoon (Doornhegge & Duthler) dat hij hen bij de totstandkoming van de verzekering onjuist heeft geadviseerd. Zonder nadere motivering, die ontbreekt, kan de commissie niet vaststellen of de tussenpersoon zijn zorgplicht jegens de consumenten heeft geschonden door onjuist te adviseren. Voornoemd verwijt treft daarom geen doel.

“De consumenten verwijten de tussenpersoon ook dat hij tijdens het contact over de afhandeling van de schade door de lockdown heeft verzuimd hen erop te wijzen dat zij alleen aanspraak op een uitkering onder de verzekering zouden hebben, als zij eerst aan SOS International toestemming hadden gevraagd om de kosten te maken en zij die toestemming hadden gekregen. Naar het oordeel van de commissie kan in het midden blijven of dit verwijt terecht is. Zelfs als wordt aangenomen dat dit verwijt juist is, leidt dit niet tot aansprakelijkheid van de tussenpersoon voor de gestelde schade. In de zaak van de consumenten tegen de verzekeraar heeft de commissie geoordeeld dat de door de consumenten gemaakte kosten niet zijn gedekt onder de verzekering. Dit betekent dat de schade van de consumenten niet het gevolg is van de vermeende tekortkoming van de tussenpersoon.”

De verzekeraar (a.s.r.) kan niet worden aangesproken, aldus de commissie, “omdat alleen reizen met een uitsluitend recreatief karakter zijn verzekerd. En dat is hier niet het geval”.

De consumenten vorderden cira 3.000 euro.

Reactie toevoegen

 
Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0157) De Geschillencommissie is van oordeel dat de consument namens de VvE onvoldoende kennis heeft kunnen nemen van de verzekeringsvoorwaarden....

Struikelen over je eigen voeten is niet onrechtmatig

Struikelen over je eigen voeten is niet onrechtmatig

(Kifid-uitspraak GC 2024-0161) De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig is wanneer de mate van waarschijnlijkheid van schade zo groot...

Schending zorgplicht kost adviseur 20 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 20 mille

(Kifid-uitspraak GC 2024-0152) De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur bij het verzamelen van stukken voor de hypotheekaanvraag ten onrechte te veel...

Wens verzekeraar 'Vergeet ons niet' komt uit

Wens verzekeraar 'Vergeet ons niet' komt uit

(Kifid-uitspraak GC 2024-0145) Dat de verzekeraar de rechtsbijstandspolis toch verlengde, is zijn eigen schuld. De verzekering moet worden voortgezet. Aldus de Geschillencommissie,...

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

(Kifid- bindende uitspraak GC 2024-0125) Een verzekeraar (in dit geval Centraal Beheer) kan zich niet beroepen op een nieuwe voorwaarde in de verzekering als een...

Hypotheekadviseur deed onjuiste mededelingen

Hypotheekadviseur deed onjuiste mededelingen

(Kifid-uitspraak GC 2024-0141A) Naar aanleiding van adviezen en uitspraken van de adviseur ten aanzien van de hypothecaire geldlening heeft de consument een bod...

Schending zorgplicht kost ING 45 mille

Schending zorgplicht kost ING 45 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-0782B) Kifid laat ING 45.000 euro aan de consument vergoeden wegens schending van de zorgplicht als adviseur. Het is het eindoordeel in...

Vertraging bij aanvraag niet de schuld van hypotheekadviseur

Vertraging bij aanvraag niet de schuld van hypotheekadviseur

(Kifid-uitspraak GC 2024-0126) De consument heeft een hypothecaire geldlening aangevraagd voor een nieuwe woning. Haar echtgenoot heeft een onderneming die op dat...

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

(NVHP in Ken je vak! in VVP 1-2024) Kifid verwacht dat adviseur notities maakt DOSSIERVORMING - Wanneer er een discussie tussen een klant en een financieel...

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

(Uit Ken je vak! in VVP 1-2024) ‘mijnomgeving’ geen duurzame informatiedrager INFORMATIEVERSTREKKING – Kifid oordeelt geregeld dat informatie...