Corona leidt tot nieuwe juridische vragen

Vrouwe Justitia via Pixabay

De coronacrisis heeft tot nieuwe juridische vragen en problemen geleid. Dit blijkt uit onderzoek van DVJ Insights uitgevoerd ter gelegenheid van de Week van de Rechtspraak 2021 onder ruim 1.600 Nederlanders in opdracht van DAS.

Een derde van de juridische problemen door de coronacrisis gaat over thuiswerken (33 procent) of een geannuleerd(e) reis of evenement (30 procent). Een op de vijf gaat over faillissementen van een eigen bedrijf (21 procent) of van een klant (20 procent). Daarnaast gaat ongeveer een op de vijf over het hebben van corona (en erg ziek worden) (21 procent), of over vaccineren (negentien procent).

De juridische dilemma’s over vaccineren zijn voorlopig nog niet de wereld uit, constateert ook arbeidsrecht advocaat Pascal Besselink van DAS: “Vaccinatieplicht is er niet, maar de werkgever heeft wel een zorgplicht. Hij moet zorgen voor een gezonde en veilige werkplek voor alle medewerkers. Hoe ver die gaat als een werknemer niet gevaccineerd is en toch wil komen werken, dat is nog onontgonnen terrein. Uiteindelijk is het aan de rechter om te bepalen waar de grens ligt tussen privacy en grondrechten van de werknemer enerzijds, en de zorgplicht van de werkgever anderzijds.”

Een derde van de Nederlanders heeft volgens het onderzoek in de afgelopen vijf jaar juridische zorgen gehad. Een kwart van deze juridische zorgen heeft met de coronacrisis te maken.

Uit het onderzoek blijkt dat de meeste juridische problemen in zijn algemeenheid gaan over werk (34 procent) en wonen (24 procent). Dan volgen aankopen (23 procent), familie en relaties (21 procent). letsel en schade (20 procent), reizen en verkeer (zestien procent). DAS: “Opvallend daarbij is dat de juridische problemen over letsel en schade in de drie grootste steden veel vaker voorkomen dan in de andere regio's.”

Juridische hulp zoeken makkelijk

Drie op de vier (74 procent) Nederlanders die in de laatste vijf jaar juridische problemen hebben gehad, geven aan dat ze het makkelijk vinden om juridische hulp te zoeken. Antwoorden op juridische vragen vindt men voornamelijk bij rechtsbijstandsverzekeraars (38 procent) en een op de vijf Nederlanders vindt het antwoord via Google.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Buren en aannemers zorgden voor veel geschillen

Buren en aannemers zorgden voor veel geschillen

In het eerste kwartaal hebben klanten in totaal ruim 31.500 zaken bij DAS gemeld. Belangrijke thema’s waren arbeid, wonen en consumenten. Bijna 30 procent...

Laura Geerlings nieuwe directeur Sales bij DAS

Laura Geerlings nieuwe directeur Sales bij DAS

Laura Geerlings begonnen als directeur Sales bij DAS. Zij is verantwoordelijk voor de distributiestrategie van DAS. Geerlings heeft altijd in de financiële...

Onjuist advies kost Klaverblad 38 mille

Onjuist advies kost Klaverblad 38 mille

(Kifid-uitspraak GC 2022-0309) De consument klaagt terecht dat de uitvoerder in de verlening van de rechtsbijstand in het geschil met de aannemer toerekenbaar is...

Komst fastfoodrestaurant is één gebeurtenis

Komst fastfoodrestaurant is één gebeurtenis

(Kifid-uitspraak GC 2022-0228) De VvE klaagt erover dat de uitvoerder van de rechtsbijstandverzekering één kostenmaximum ter beschikking stelt voor...

DAS meldt veel vragen over energiecontracten

DAS meldt veel vragen over energiecontracten

“In het vierde kwartaal kregen we veel meldingen en vragen over energiecontracten.” Dat is te lezen in het DAShboard Q4 2021 van DAS. “De gasprijs...

Pro-rata regeling in rechtsbijstandpolis onredelijk bezwarend

Pro-rata regeling in rechtsbijstandpolis onredelijk bezwarend

(Kifid-uitspraak GC 2022-0102) De consument heeft een beroep gedaan op zijn rechtsbijstandverzekering. De uitvoerder heeft zich op het standpunt gesteld dat geen...

Aon lanceert platform 'Samen voor de Sportieve Zaak'

Aon lanceert platform 'Samen voor de Sportieve Zaak'

Aon breidt zijn sportverzekeringspakket uit met het platform ‘Samen voor de Sportieve Zaak’. Het platform is specifiek voor sportverenigingen en biedt...

DAS gaat ook niet-verzekerden bijstaan

DAS gaat ook niet-verzekerden bijstaan

DAS gaat ook onverzekerden helpen juridische problemen te voorkomen of op te lossen.  "Met juridische bijstand of financiële oplossingen. "Verzekerd of...

DAS stoot creditmanagementactiviteiten af

DAS stoot creditmanagementactiviteiten af

DAS Holding verkoopt haar creditmanagementactiviteiten aan investeerder Axiom Partners. Hanneke Jukema, CEO van DAS: “Hoewel creditmanagement onderdeel blijft...

Opnieuw forse toename juridische geschillen met aannemers

Opnieuw forse toename juridische geschillen met aannemers

Veel klanten van juridisch dienstverlener DAS waren in het laatste kwartaal van 2021 verwikkeld in een geschil met hun aannemer. Meer dan 1.800 klanten hadden een...