Duidelijk zijn over gepersonaliseerd aanbod

toetsenbord online winkelen via Pixabay

Bedrijven die consumenten online een gepersonaliseerd aanbod doen, moeten de consument daarover informeren vóór de aankoop. Een aanbod kan bijvoorbeeld gepersonaliseerd zijn op basis van de gegevens van de consument, zoals zijn persoonlijke kenmerken, zoekopdrachten of eerdere aankopen.

Sinds 28 mei gelden extra regels voor online verkopers om consumenten in de digitale economie beter te beschermen. Zo komt er een expliciet verbod op het plaatsen van nepreviews en moeten verkopers die consumenten online een aanbod doen dat gebaseerd is op hun profiel of op eerdere aankopen daar duidelijk over zijn. Online platformen of marktplaatsen waarop verschillende bedrijven hun producten verkopen, moeten consumenten duidelijk informeren voor welke zaken het platform verantwoordelijk is en voor welke zaken zij bij de verkoper moeten zijn die gebruik maakt van het platform. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) houdt toezicht op deze regels.

Online marktplaatsen en online platformen moeten consumenten vóór de aankoop informeren met wie zij zaken doen. Ook moeten consumenten weten onder welke voorwaarden de verkoper zijn producten of diensten aanbiedt. Ook moet voor de aankoop duidelijk zijn waarvoor de consument terecht kan bij de verkoper en waarvoor hij bij de marktplaats terecht kan (denk aan het recht op een goed product of het herroepingsrecht). Deze informatie moet op een toegankelijke plek op een begrijpelijke manier worden aangeboden.

Reactie toevoegen

 
AFM in Adfiz Magazine: "Ideaal is én goedkoop én 24/7 toegankelijkheid én goed advies"

AFM in Adfiz Magazine: "Ideaal is én goedkoop én 24/7 toegankelijkheid én goed advies"

"Voor ons is de vraag: hoe kunnen we de regels zo interpreteren dat de markt voor online onafhankelijk advies zich goed ontwikkelt?" Dat zegt Reinier Pollmann (programma-manager...

Huis & Hypotheek opent online vestigingen

Huis & Hypotheek opent online vestigingen

Huis & Hypotheek heeft 13 online vestigingen geopend binnen een nieuw bedieningsconcept. Het zijn volwaardige vestigingen in gebieden waar tot op heden nog geen...

Adviseur moet in beweging komen

Adviseur moet in beweging komen

Adviseurs die op de oude manier blijven werken, krijgen het zwaar, stellen Jochem Davids en Tony Dingemanse (RISK Ventures) in vakblad VVP 8, dat komende dinsdag...

Sterke toename aansluitingen internet of things

Sterke toename aansluitingen internet of things

Op de mobiele markt is het aantal aansluitingen voor apparaten die communiceren via internet sterk aan het toenemen.   Het gaat dan om simkaarten met een 097-nummer...

Jongeren pas met 31 welkom bij online autopolis aegon

Jongeren pas met 31 welkom bij online autopolis aegon

Aegon verhoogt de leeftijd waarop automobilisten online een autoverzekering kunnen afsluiten van 26 naar 31 jaar. Dat meldt de Consumentenbond. Dit geldt ook...

Grote zorgverzekeraars kunnen zich meer onderscheiden op dienstverlening en collectieve verzekeringen

Grote zorgverzekeraars kunnen zich meer onderscheiden op dienstverlening en collectieve verzekeringen

De grote zorgverzekeraars kunnen zich meer onderscheiden op dienstverlening en collectieve verzekeringen. Dat blijkt uit gezamenlijk onderzoek van de Autoriteit...

ACM pleit voor meer transparantie bij online reviews

ACM pleit voor meer transparantie bij online reviews

Gezien het toenemende belang van online reviews pleit de ACM voor meer transparantie bij alle partijen die betrokken zijn bij het verzamelen, publiceren en beheren...

Consumenten zoeken zekerheid bij keuze zorgpolis

Consumenten zoeken zekerheid bij keuze zorgpolis

Consumenten zoeken zekerheid bij de keuze van hun zorgverzekering. Dit geldt met name voor consumenten die al lange tijd bij dezelfde zorgverzekeraar zitten. De...

Independer: nu ook online hypotheek voor nieuwbouwwoning

Independer: nu ook online hypotheek voor nieuwbouwwoning

Vanaf nu is het ook mogelijk een hypotheek voor een nieuwbouwwoning online bij Independer af te sluiten.  Independer: "We hebben iets nieuws bij Independer:...

Online klant wil snelheid en gemak

Online klant wil snelheid en gemak

Uit een analyse van 1.400 reviews van de winnaars van een Beste Service Award blijkt dat snelheid en het geboden gemak door technologie van groot belang is voor...