Duurzaam retailbeleggen vereist het nodige huiswerk

Windmolens via Pixabay

Duurzaam is een meerduidig begrip en fondsaanbieders kunnen op dit moment in belangrijke mate zelf bepalen hoe zij hier invulling aan geven. De ruim tien fondsen waar de AFM naar heeft gekeken doen dit zeer uiteenlopend. Bij fondsen met een brede duurzaamheidsdoelstelling is het bovendien vaak moeilijk te begrijpen hoe streng de selectie is, en op welke criteria aandelen worden geselecteerd of uitgesloten. 

Het valt op dat veel aandelen in fondsen die als duurzaam worden aangeprezen ook onderdeel zijn van ‘gewone’ fondsen. Zo bestaan veel duurzame fondsen voor een aanzienlijk deel uit techaandelen. Uitsluiting van de meest vervuilende beleggingen is een veelvoorkomende manier om een fonds als duurzaam aan te prijzen. Het is de vraag of dit overeenkomt met de verwachtingen van beleggers. De AFM gaat dan ook nader onderzoek doen naar de verwachtingen van retailbeleggers als het gaat om duurzaam beleggen.

Remco de Boer, senior toezichthouder: "Het is belangrijk dat beleggers beseffen dat er grote verschillen zijn in het aanbod van fondsen die zich als duurzaam presenteren. Onderzoek wijst erop dat beleggers vooral aanslaan op een groene uitstraling en daarbij weinig onderscheid maken tussen de mate van duurzaam en de verschillen in duurzame beleggingsstrategieën die fondsen inzetten. Om teleurstellingen te voorkomen doen beleggers er verstandig aan zich meer te verdiepen in de specifieke kenmerken van een duurzaam fonds."

Tekortkomingen bij reclame van online brokers

Onderzoek van de AFM wijst uit dat online brokers zich bij reclame-uitingen niet altijd aan de normen houden. Zo worden kosten en risico’s niet altijd juist vermeld of is niet duidelijk wat bepaalde toezeggingen precies inhouden.

In de reclame-uitingen heeft de AFM gezien dat ondernemingen bijvoorbeeld adverteren met ‘gratis beleggen’ of ‘commissievrij beleggen’ terwijl er wel degelijk kosten kunnen zijn die niet worden vermeld. Andere reclames spreken over een bepaald bedrag aan ‘transactietegoed’. Consumenten worden op het verkeerde been gezet door kosten en risico’s te bagatelliseren of door onduidelijkheid van begrippen. Ook is bijvoorbeeld een passage als ‘beleggen gaat gepaard met risico’s’ te algemeen wanneer tegelijkertijd op specifieke voordelen van een product of dienst wordt gewezen. 

In dit onderzoek heeft de AFM zich gericht op execution-only-beleggen, omdat de belegger daar zelfstandig handelt en de informatieverstrekking extra belangrijk is. Het aantal consumenten dat zelfstandig belegt, is de afgelopen jaren toegenomen. Twee op de drie beginnende beleggers kiest inmiddels voor deze vorm van beleggen. In 2021 belegden ruim 1,9 miljoen huishoudens zelfstandig.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Zes procent zoekt goedkopere verzekeringsdekking

Zes procent zoekt goedkopere verzekeringsdekking

Zes op de 100 Nederlanders zegt te zijn overgestapt naar een goedkopere verzekering met een minder uitgebreide dekking. Aldus de AFM Consumentenmonitor voorjaar...

Laura van Geest herbenoemd als AFM-voorzitter

Laura van Geest herbenoemd als AFM-voorzitter

Laura van Geest is herbenoemd als bestuursvoorzitter van de AFM voor een periode van vier jaar. De nieuwe termijn gaat in op 1 februari 2024. Van Geest (1962) is...

AFM-onderzoek naar kwaliteit van hypotheekadvies van start

AFM-onderzoek naar kwaliteit van hypotheekadvies van start

De AFM is volgens Adfiz gestart met het eerder dit jaar aangekondigde onderzoek naar de kwaliteit van hypotheekadvies. De AFM heeft aangegeven voor het onderzoek...

Bliss ontvangt collectieve vergunning van AFM

Bliss ontvangt collectieve vergunning van AFM

De AFM heeft familiebedrijf Bliss Hypotheekadviseurs uit Spijkenisse een collectieve vergunning verleend. De goedkeuring van de vergunningaanvraag is inmiddels ook...

VVP-poll: 'Al mijn klanten met een aflossingsvrije hypotheek zijn geattendeerd op de risico's'

VVP-poll: 'Al mijn klanten met een aflossingsvrije hypotheek zijn geattendeerd op de risico's'

De AFM is tevreden met de inzet van de sector om klanten te wijzen op de risico's van een aflossingsvrije hypotheek. De afgelopen vijf jaar zijn namelijk 1,68 miljoen...

AFM en DNB tegen extra leenruimte alleenstaanden

AFM en DNB tegen extra leenruimte alleenstaanden

AFM en DNB zijn tegen extra leenruimte voor alleenstaanden, zoals voorgesteld in de Wijzigingsregeling hypothecair krediet 2024. In hun reactie op de internetconsultatie...

Hypotheekaanbieders benaderden 1,68 miljoen klanten over hun aflossingsvrije hypotheek

Hypotheekaanbieders benaderden 1,68 miljoen klanten over hun aflossingsvrije hypotheek

Hypotheekaanbieders hebben de afgelopen vijf jaar 1,68 miljoen klanten benaderd over mogelijke risico’s van hun aflossingsvrije hypotheek. In die periode is...

AFM publiceert aanwijzing, ook al heeft VACZ belogingsregels aangepast

AFM publiceert aanwijzing, ook al heeft VACZ belogingsregels aangepast

De AFM gaf op 25 oktober 2022 een aanwijzing aan Verzekeringsadviescentrum Zaanstad (VACZ) wegens overtreding van de Wft. VACZ schoot volgens de AFM tekort in verplichtingen...

VIP Congres ACT NOW!: the aftermovie

VIP Congres ACT NOW!: the aftermovie

Nog even nagenieten van de tweede editie van het VIP Congres? Bekijk dan de sfeerimpressie van deze digitale innovatiedag, georganiseerd door VVP en de Stichting...

Sander Dekker nieuwe voorzitter raad van toezicht AFM

Sander Dekker nieuwe voorzitter raad van toezicht AFM

Sander Dekker is benoemd tot voorzitter van de raad van toezicht van de AFM. Dekker is sinds 1 januari 2023 bestuurder van het Maasstad Ziekenhuis. Daarvoor was...