Feit of fabel: bij auto-import kunnen Nederlandse verzekeraars geen buitenlandse kentekens verzekeren
Nederlandse verzekeraars kunnen in principe uitsluitend motorrijtuigen verzekeren die een Nederlands kenteken voeren. Dat betekent dat een auto met een buitenlands kenteken niet door een Nederlandse verzekeraar kan worden verzekerd, aldus de Vereende in een bijdrage voor VVP. En dus zou de stelling: 'Bij auto-import: 'Nederlandse verzekeraars kunnen geen buitenlandse kentekens verzekeren' het predicaat ‘Feit’ verdienen. Maar dan zou dit artikel wel heel kort en saai zijn. Gelukkig is het antwoord, zoals in de eerste zin de tekst ‘in principe’ al doet vermoeden, minder stellig. Er zijn namelijk uitzonderingen, bijvoorbeeld wanneer een auto wordt geïmporteerd uit het buitenland. De vijfde WAM-richtlijn bepaalt onder andere dat het mogelijk moet zijn dat een auto die in een andere EU-lidstaat wordt gekocht, verzekerd kan worden in het land waar de koper woonachtig is.
Lees HIER in hoeverre de stelling klopt of niet klopt.
Reactie toevoegen
Meer over
Autofabrikanten sturen hun nieuwste modellen naar verzekeraars om deze te laten crashtesten. Feit of Fabel? Als je deze stelling leest dan denk je direct dat dit...
Nederlandse verzekeraars kunnen in principe uitsluitend motorrijtuigen verzekeren die een Nederlands kenteken voeren. Dat betekent dat een auto met een buitenlands...
Interactieve video over claimen bij Waarborgfonds Motorverkeer
Het Waarborgfonds Motorverkeer heeft een interactieve video gelanceerd waarmee mensen kunnen zien welke voorwaarden worden gesteld voor dekking van het Waarborgfonds...
Het leek de Vereende een goed idee zo voor de aanvang van het vakantieseizoen de vraag of schade in het buitenland door een onbekend of onverzekerd motorrijtuig...
Feit of fabel “Alcohol in het verkeer: twee biertjes moeten kunnen…”
We weten allemaal dat alcohol en verkeer niet samen gaan. Toch is alcohol drinken en daarna deelnemen aan het verkeer in Nederland niet verboden. Er gelden wel wettelijke...
Feit of fabel “Alcohol in het verkeer: Twee biertjes moeten kunnen…”
We weten allemaal dat alcohol en verkeer niet samen gaan. Toch is alcohol drinken en daarna deelnemen aan het verkeer in Nederland niet verboden. Er gelden wel wettelijke...
Waarborgfonds: aantal schadegevallen is dalende
In 2018 is het aantal schadegevallen in alle categorieën gedaald, behalve bij letselschade, zo blijkt uit het jaarverslag van het Waarborgfonds Motorverkeer. De...
Feit of fictie: eisen aansprakelijkheid sportsituaties hoger dan daarbuiten
Een groot gedeelte van de Nederlanders doet wel iets aan sport. Het risico dat daarbij ongelukken gebeuren waarbij lichamelijk letsel aan een ander wordt toegebracht...
Ingrid Visscher (de Vereende): momenteel meer behoefte aan vangnet
De juiste vragen stellen, door durven vragen, echt en oprecht luisteren naar anderen, betrouwbaar te werk gaan, een koers uitzetten én vasthouden. Dat zijn...
Bij ‘eigen schuld’ is de solidariteit beduidend lager
Nederlanders zijn solidair met mensen die een hogere premie moeten betalen vanwege een hoger risico. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van de Vereende. Wel zijn...