"geen openheid over prijs hypotheekadvies"

De Consumentenbond roept de sector op "niet langer zijn kop in het zand te steken en nu eindelijk open te zijn over de kwaliteit én de prijs van hun adviezen. Daar hebben consumenten wettelijk recht op".

Openheid in de financiële sector over de verdiensten is nog ver te zoeken, aldus de bond. "Slechts 154 van de 1.400 benaderde hypotheekadviseurs werkten mee aan ons onderzoek naar de kosten voor advies en bemiddeling bij hypotheken en oudedagsvoorzieningen." Gemiddeld rekenden deze adviseurs in het door de Consumentenbond voorgelegde 3.000 euro provisie, een vast bedrag van 2.800 euro of 2.900 euro op uurbasis (24 uur maal 122 euro). De bond: "Hypotheekadviseurs stellen dat een goed advies maatwerk is, waarbij de kwaliteit voorop zou moeten staan en niet de prijs. Wij onderschrijven dit uitgangspunt. Toch hebben consumenten behoefte aan inzicht in de kosten zeker met allerhande nieuwe en directe vormen van betaling die er zijn en gaan komen. Iedereen wil toch van te voren weten wat een advies ongeveer gaat kosten?" De Consumentenbond publiceert op zijn website een stappenplan om een betrouwbare adviseur te vinden en een goed advies te krijgen.

Reactie toevoegen

 

Reacties

sander de Loo - 26 augustus 2011

Als aanvulling op mijn vorige repliek. Ik tracht de onderzoeksresultaten op de site te vinden. Consumentenbond verschaft deze, mits je eerst lid wordt ! Mogelijke hypotheek klant, als u van ons informatie wilt hebben, doen wij dit in een kosteloos en vrijblijvend gesprek, zonder verder verplichtingen... En als u wilt weten wat een volledig traject bij ons kost, brengen wij eerst netjes uw vragen, wensen en doelstellingen in kaart, zodat wij u hier een zinnig antwoord op kunnen geven. Iedere klant blijft natuurlijk (gelukkig) maatwerk.

sander de Loo - 26 augustus 2011

De consumentenbond is in deze niet transparant. Ook wij hebben een simpel in elkaar Word documentje gemaild gekregen, met vragen over een "gemiddelde" klant. Deze vragen waren dermate beperkt én suggestief dat dit geen goed beeld zou geven van de werkzaamheden binnen onze branche. Ik heb dit nog keurig aangegeven richting deze mevrouw. Ze antwoorde en ik citeer :"Jammer dat je niet meedoet met het onderzoek. Ongenuanceerde resultaten of niet: de consument heeft nu helemaal geen idee wat hij voor advies/bemiddeling moet betalen en kan de kwaliteit van een adviseur ook moeilijk inschatten. Wij proberen wat licht op de zaak te werpen met ons onderzoek. Naast bandbreedtes van wat men ongeveer vraagt voor een bepaald advies/bemiddeling, zullen wij in het artikel ook aandachtspunten geven waar verder op te letten bij het kiezen van een adviseur." Feit blijft dat nu de resultaten van het onderzoek gepubliceerd worden er, zoals verwacht, helemaal geen nuance plaats vindt. Kortom consumentenbond, als er iemand niet transparant is, zijn jullie het wel !!

Coby-Wilma van Essen - 23 augustus 2011

Ook wij zijn benaderd door de Consumentenbond. De mededeling dat de Consumentenbond je bedrijfsnaam zou publiseren als je NIET zou meewerken was ronduit beschamend. Ik heb nog gemaild naar de Consumentenbond, maar geen reactie ontvangen. Hoe bedoel je... negativiteit voor onze markt creëeren? Bovendien vraag ik mij af of het de Consumentenbond moet zijn die dit soort zaken zo kan/mag stellen. Is hier géén sprake van conflict of intrest? Jammer Consumentenbond, dat u zo met onze bedrijfstak omgaat. Nuance is zeker op zijn plaats. Wees wel eerlijk! Dat is toch het uitgangspunt in ons vak?

JP - 22 augustus 2011

WIe geeft een serieuze onderbouwing van het uurtarief? Of verdient elke hypotheekadviseur in loondienst € 75.000,- of meer per jaar?

Lambert Becks - 22 augustus 2011

het ligt iets genuanceerder. Ik ben ook benaderd door Consumentenbond. Ik kreeg een vragenlijst in Word, moest mijn antwoorden in een andere kleur schrijven, dan opslaan en vervolgens vragenlijst retour mailen.Niet echt meer van deze tijd. De vragenlijst was daarbij ook nog eens behoorlijk tendentieus. Als ik niet zou meewerken, zo stond beschreven, dan zouden we 'wel op een andere manier informatie publiceren'. Zou jij je geroepen voelen om tijd te steken in zo'n uitnodiging? Ik heb bedankt voor de 'eer' en Consumentenbond per mail uitgelegd waarom ik niet meedeed. Ze gaven per mail toe dat de toon niet erg uitnodigend was. Later ontving ik nog een herinnering waarin ze zich excuseerde voor de eerdere toon. Vanwege de doorlooptijd van de enquete zou het niet mogelijk zijn geweest om de enquete via internet te laten lopen (...)

Fred Bos - 22 augustus 2011

Helaas kan voor complexe advisering niet zo maar een prijs vooraf worden afgegeven. In grote mate bepaalt de klant zelf ook de kosten van het advies. Hoe snel komt zij met gevraagde stukken? Hoeveel en hoe lang is uitleg benodigd. Ik ken klanten die na 2 bezoeken toch nog een 3de avond voor uitleg nodig hebben. Sommige klanten hebben een complexe huishouding waarbij extra zorgvuldig een financiële planning gemaakt moet worden. Wij zijn toch geen groente verkopers? Dan heb je nog te maken met de aanbieders. Indien aannbieders fouten maken mag je die als adviseur oplossen. Gevolg? Extra tijd. Per aanbieder verschilt overigens vaak wat zij aan zekerheidstukken en of procedures hanteert. Dat dit nog aan de consumentenbond uitgelegd moet worden illustreerd dat zij geen kennis van zaken heeft en gewoon de advieskosten afgetopt wil zien hebben. Een ontwikkeling die erg gevaarlijk is. Op een aankoop van een woning ( waar het gaat om tonnen) zijn klanten gebaat bij goed en zorgvuldig advies en niet bij een ordinaire prijsrel aan de tafel. Ik denk dat de consumenten bond moet uitkijken dat zij zelf niet het grootste gevaar wordt voor haar leden.

Ozewald Wanrooij (Neutralis) - 22 augustus 2011

Ook wij zijn door de consumentenbond benaderd om ons tarief voor hypotheekadvies af te geven. Naar aanleiding van de vragen hebben wij besloten om ons tarief van € 1.750 voor het vergelijken en bemiddelen van een hypotheek niet af te geven. Als we dit namelijk zouden hebben gedaan geeft dit een onjuist beeld van de werkelijkheid. In dit tarief wordt namelijk geen rekening gehouden met het inventariseren en het uitwerken van een financieel plan. Ook wordt er geen rekening gehouden met het tarief voor eventueel aanverwante producten als overlijdensrisicoverzekeringen, kapitaalopbouwproducten, etc. etc. Zonder de behoeften van de klant te kennen kunnen wij onmogelijk bepalen welke werkzaamheden wij mogen verrichten en welke tijdsinvestering dit met zich mee zal brengen. Om deze reden hebben wij ons tarief niet afgegeven hetgeen we ook gemotiveerd hebben richting de Consumentenbond. De door de Consumentenbond getrokken conclusie over het gebrek aan openheid vind ik daarom te kort door de bocht gaan. Daarnaast vraag ik me af of de Consumentenbond in haar streven naar transparantie haar doel niet voorbij schiet in de bescherming van de rechten van de consument. Of de consument daadwerkelijk gebaad is bij een prijslijst van alle aanbieders van complexe advisering vraag ik me af. Ondanks dat ik voor een gezonde marktwerking ben dreigt de kwaliteit van het advies hierdoor onder druk te komen. De eenvoudigste manier om mijn prijs te verlagen is namelijk door minder tijd in het adviestraject te investeren. Of hiermee het klantbelang centraal staat? Het doel dat de Consumentenbond voor ogen heeft onderschrijf ik volledig. Ook wij zijn een groot voorstander van transparantie en vinden dat de consument recht heeft te weten welke investering hij/zij voor de geboden dienstverlening moet verwachten. Om dit te realiseren krijgt iedere klant bij ons een vrijblijvend kennismakingsgesprek waarin de wensen en doelstellingen worden bepaald. Aan de hand hiervan geven wij een maatwerk offerte af. De klant kan op dat moment bepalen of het hem/haar de investering waard is. Ik begrijp dat de consumentenbond net als bij haar overige vergelijkingen van consumentenproducten graag een prijslijst aan haar leden wil presenteren en dat dit thans onmogelijk blijkt. Of de door haar gewenste wijze van vergelijken bijdraagt aan een betere financiële dienstverlening aan de consument betwijfel ik. In ieder geval zal de negatieve berichtgeving vanuit de consumentenbond niet bijdragen aan het verbeteren van het imago van de financiële dienstverlening. Jammer.

Otto Broertjes - 22 augustus 2011

Het gaat bij het sluiten van eenn complex produkt om vertrouwen. Bij ons kan je kiezen : een fe of op uurloonbasis.. het lijkt er op dat onze clienten ons vertrouwen maar alleen de consumentenbond vertrouwd ons niet! Leen Jongewaard zong vroeger(goede ouwe tijd?): Als je mekaar niet meer vertrouwen kan dan blijf je nergens meer!

Martijn van Dommele - 22 augustus 2011

10 van de 100 apen doen mee aan bananen proeven. Conclusie consumentenbond; Weinig apen lusten bananen!!! ------------------- Nuance graag!

Verkort (eenvoudiger) hypotheekadvies voor verduurzaming

Verkort (eenvoudiger) hypotheekadvies voor verduurzaming

Woningeigenaren die hun hypotheek willen verhogen voor de verduurzaming van hun woning, kunnen gebruik maken van een verkort (eenvoudiger) advies voor de financiering...

Achmea sluit definitieve overeenkomst woekerpolissen

Achmea sluit definitieve overeenkomst woekerpolissen

Achmea heeft een akkoord bereikt met de belangenorganisaties Consumentenclaim, Woekerpolis.nl, Woekerpolisproces, Wakkerpolis en de Consumentenbond over een finale...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Onzorgvuldigheid kost adviseur 20 mille

Onzorgvuldigheid kost adviseur 20 mille

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0726B) In de tussenuitspraak heeft de Geschillencommissie geoordeeld dat de adviseur zijn zorgplicht heeft geschonden door na te laten...

Consumentenbond dient handhavingsverzoek in bij NZa

Consumentenbond dient handhavingsverzoek in bij NZa

Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat de contractering van zorgaanbieders dit jaar weer niet rond is bij de start van het overstapseizoen. De Consumentenbond...

AFM-onderzoek naar kwaliteit van hypotheekadvies van start

AFM-onderzoek naar kwaliteit van hypotheekadvies van start

De AFM is volgens Adfiz gestart met het eerder dit jaar aangekondigde onderzoek naar de kwaliteit van hypotheekadvies. De AFM heeft aangegeven voor het onderzoek...

Consumentenbond luidt noodklok over zorgstelsel

Consumentenbond luidt noodklok over zorgstelsel

De informatievoorziening over de inhoud van zorgverzekeringen is volgens de Consumentenbond onder de maat en de solidariteit wordt ondermijnd. “Daarnaast wordt...

Geen zorgen over AFM-onderzoek naar hypotheekadvies

Geen zorgen over AFM-onderzoek naar hypotheekadvies

Brancheverenigingen maken zich geen zorgen over het door de AFM aangekondigde onderzoek naar de werkpraktijk van hypotheekadviseurs. De NVHP, Adfiz en OvFD laten...

Independer en Van Bruggen Adviesgroep werken samen bij hypotheekadvies

Independer en Van Bruggen Adviesgroep werken samen bij hypotheekadvies

Vergelijkingsplatform Independer gaat samenwerken met Van Bruggen Adviesgroep. Naast dat de consument bij Independer online zelf een hypotheek kan afsluiten, kan...

Consumentenbond: “Uitwerking provisietransparantie moet concreter”

Consumentenbond: “Uitwerking provisietransparantie moet concreter”

De Consumentenbond is blij dat de Tweede Kamer een motie heeft aangenomen waarin minister Kaag wordt opgeroepen haast te maken met de invoering van actieve provisietransparantie...