Geschillencommissie spoelt argumenten verzekeraar door

Keukenkraan via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2024-0205) Consument 1 heeft een tuinslang aangesloten op de mengkraan in de keuken. Met de tuinslang heeft hij het balkon schoongemaakt. Vervolgens heeft hij de woning kort verlaten voor een boodschap. In die tijd is de tuinslang los¬geschoten en is het water vanuit de kraan omhoog gespoten. Hierdoor is schade ontstaan aan de inboedel van de consumenten. De verzekeraar heeft via zijn gevolmachtigde dekking afgewezen. Volgens de verzekeraar is onvoldoende aangetoond wat de oorzaak van de schade is. Daarnaast vindt de verzekeraar dat hij in zijn belangen geschaad is. De Geschillencommissie is van oordeel dat de consumenten de oorzaak van de schade voldoende onderbouwd hebben. Daarnaast hebben zij voldoende informatie verstrekt aan de verzekeraar. Hun klacht is gegrond. De vordering wordt toegewezen.

De commissie ziet "geen reden om te twijfelen aan de toelichting van de consumenten. Daarnaast heeft de commissie ook niet kunnen vaststellen dat de consumenten onvolledige of tegenstrijdige verklaringen hebben afgelegd. De consumenten hebben vanaf de eerste schademelding steeds toegelicht dat de tuinslang is losgeschoten van de kraan waardoor het water omhoog is gespoten. De verzekering biedt op grond van artikel 3.1 gebeurtenis 26 dekking voor water dat onvoorzien uit sanitair stroomt. Naar het oordeel van de commissie hebben de consumenten voldoende aangetoond dat er sprake is geweest van een gebeurtenis als omschreven in artikel 3.1 gebeurtenis 26 van de voorwaarden.

"Dat de consumenten niet tot in detail hebben kunnen toelichten waarom de tuinslang van de kraan is losgeschoten, is daarbij naar het oordeel van de commissie niet relevant. Het voornoemde artikel uit de voorwaarden biedt namelijk niet slechts dekking voor specifiek genoemde oorzaken. Het onvoorzien stromen van water uit sanitair is voldoende om dekking aan te nemen.

"Als de verzekeraar van mening is dat de consumenten de wartel hadden moeten bewaren, dan had hij daarop in een vroeg stadium moeten wijzen. Dat heeft de verzekeraar echter niet gedaan."

Expertise te laat

"De stelling van de verzekeraar dat de expert niet voldoende mogelijkheid heeft gehad om de mengkraan en de tuinslang de onderzoeken, slaagt ook niet. De consumenten hebben gesteld dat zij de tuinslang direct aan de expert hadden kunnen laten zien als deze daarom gevraagd had. Maar de expert heeft daar helemaal niet om gevraagd, aldus de consumenten. De verzekeraar heeft deze stellingen van de consumenten niet weersproken. De commissie stelt dan ook vast dat de expert in het geheel niet om de tuinslang gevraagd heeft. De verzekeraar kan dan de consumenten niet tegenwerpen dat de expert de tuinslang niet heeft kunnen onderzoeken.

"De commissie is daarnaast van oordeel dat de verzekeraar in alle redelijkheid niet van de consumenten mag verwachten dat zij de mengkraan tot acht weken na het schadevoorval gedemonteerd hebben gelaten. Dat de expert pas acht weken na het schadevoorval bij de consumenten op bezoek is geweest, kan de consumenten niet worden tegengeworpen. De verzekeraar heeft ook niets aangevoerd waaruit het tegendeel blijkt."

Reactie toevoegen

 
Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

(Kifid-uitspraak GC 2024-0321) Rabobank heeft aangevoerd dat van haar niet verwacht kan worden dat zij alle toekomstige, soms zelfs onaannemelijke, scenario’s...

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

“In de klachten", aldus Kifid-directeur Eveline Ruinaard in het jaarverslag 2023, "gaat het vaak niet over de werking van producten maar veel meer over de...

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0302) De consument en haar (inmiddels overleden) echtgenoot hebben in het verleden via de adviseur een hypothecaire geldlening afgesloten....

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

(Uit Ken je vak! VVP 2-2024) Struikelen over eigen voeten niet onrechtmatig AVP – De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig...

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....

Kifid veegt vloer aan met klacht

Kifid veegt vloer aan met klacht

(Kifid-uitspraak GC 2024-0299) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een veegmachine. Volgens de consument is de bestuurder van de veegmachine,...

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0291) Door een lekkage van het inpandige balkon is er cementsluier ontstaan op enkele ruiten van de woning van de consumenten. Hierdoor...

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

(Kifid-uitspraak GC 2024-0268) De Geschillencommissie acht het voldoende aannemelijk dat de consument door de fout van de adviseur een gunstiger rente is misgelopen. Volgens...

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0816B) De consumenten hebben schadevergoeding gevorderd omdat de aanvraag van hun hypothecaire geldlening is afgewezen. Zij wilden juist...

Ruim helft gemeenten biedt subsidie voor klimaatproof maken tuin

Ruim helft gemeenten biedt subsidie voor klimaatproof maken tuin

In meer dan de helft van de 342 Nederlandse gemeenten kunnen woningeigenaren in 2024 subsidie aanvragen om hun tuin te verduurzamen. Toch maakt maar 21 procent van...