"Het wordt financieel weer wennen na de lockdown"
Nederlanders kijken uit naar het einde van de lockdown, ook al verwacht 35 procent dat het financieel wel weer wennen wordt, zo blijkt uit onderzoek van Pricewice in samenwerking met Panel Inzicht onder duizend respondenten. Tijdens de lockdown kwam één op drie Nederlanders beter uit met zijn of haar geld.
Vier op tien Nederlanders denkt weer meer uit te geven in de restaurants, cafés en hotels als deze weer geopend zijn. Voor sommige Nederlanders komt het horecabudget uit een speciale spaarpot. Bijna de helft van de Nederlanders (48%) vond het de afgelopen tijd makkelijker geld te besparen en heeft geld opzijgelegd. Met name voor vakanties en weekendjes weg (30%). Maar ook voor horeca (13%), kleding (18%), uitjes (16%) en beauty (9%) is gespaard.
Ondanks dat de lockdown het voor velen makkelijker maakte geld te sparen, vielen sommige uitgaven ook hoger uit. Zo gaven we meer geld uit aan boodschappen (28%) en thuisbezorgservices (27%). Ook de kosten voor energie gingen bij huishoudens omhoog (36%). "Ondanks een hogere energierekening doordat we vaker thuis zijn, biedt de nieuwe situatie ook veel kansen om te besparen," vertelt Arno Baas, expert verzekeringen bij Pricewise. "Laten we de auto bijvoorbeeld ook in de toekomst vaker staan omdat we thuiswerken? Dan kan de kilometrage van je autoverzekering naar beneden worden bijgesteld, waardoor de premie in veel gevallen lager wordt. En ga je niet op vakantie? Dan is een doorlopende reisverzekering voorlopig ook niet nodig en kun je deze laten bevriezen."
Reactie toevoegen
Vergelijkingssite Pricewise heeft concurrent Hoyhoy overgenomen. Pricewise en HoyHoy blijven zelfstandige merken. Niels Brölman, directeur van Pricewise: "Met...
"wacht niet tot januari met kiezen nieuwe zorgpolis"
Pricewise ontraadt mensen die van zorgpolis willen veranderen te wachten tot januari voordat ze een nieuwe verzekering kiezen. Volgens de vergelijker zitten er haken...
Premie autoverzekering is lot uit postcodeloterij
Autoverzekeraars maken groot onderscheid in premies voor bewoners binnen dezelfde straat. In de grote steden betalen autobezitters tot bijna 150 procent meer voor...
Prijs grootste drijfveer om te vergelijken
Prijs is de belangrijkste reden om te vergelijken en over te stappen. Aldus de Nationale Vergelijkingsmonitor 2014-2015 van vergelijkingssite Pricewise in samenwerking...
Ook Pricewise hekelt onderzoek ditzo
Ook Pricewise zegt zich niet te kunnen vinden in het Ditzo-onderzoek naar vergelijkers. Zonder vergelijkingssites kan de consument niet weten wat de laagste premie...