Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

regie stoel graphic via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2024-0118) De consumenten hebben de adviseur ingeschakeld voor advies en bemiddeling inzake het oversluiten van hun bestaande hypothecaire geldlening. Uiteindelijk is de oversluiting van de hypotheek niet tot stand gekomen. De consumenten stellen dat de adviseur zijn zorgplicht heeft geschonden en vorderen vergoeding van de schade die zij daardoor hebben geleden. De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur onvoldoende voortvarend heeft gehandeld. De commissie acht het in dit geval, gezien de schending van de zorgplicht van de adviseur, redelijk en billijk dat de adviseur een bedrag van 2.200 euro van de overeengekomen advieskosten niet voor rekening van de consumenten laat komen.

De commissie oordeelt "dat de adviseur tijdens het adviestraject onvoldoende regie heeft gevoerd; van hem had mogen worden verwacht dat hij meer voortvarend had gehandeld om te zorgen dat de geldlening werd overgesloten vóórdat de consumenten 57 jaar werden. Met het bereiken van de leeftijd van 57 jaar zou het, zoals door de consumenten gesteld en door de adviseur onvoldoende weersproken, vanwege hun lagere pensioeninkomen immers aanzienlijk moeilijker, zo niet onmogelijk worden, om hun bestaande geldlening over te sluiten. Het had op de weg van de adviseur gelegen om te zorgen dat, zodra de kadastrale splitsing doorgevoerd was, het adviestraject zo spoedig mogelijk (weer) werd opgepakt. Hoewel de adviseur vanaf 9 maart 2022 ervan op de hoogte was dat de kadastrale splitsing was doorgevoerd, heeft de taxatie van het onderpand pas op 29 maart 2022 plaatsgevonden en heeft het vervolggesprek – ondanks de zorgen van de consumenten daarover – pas op 20 april 2022 plaatsgevonden. De adviseur heeft niet toegelicht waarom het vervolggesprek pas op 20 april 2022 kon plaatsvinden.

"Daarbij komt dat de adviseur pas op 25 april 2022 aan de consumenten heeft medegedeeld dat het inkomen van consument 1 middels een inkomensverklaring diende te worden vastgesteld, terwijl de adviseur reeds in januari 2022 bekend was met het feit dat het inkomen van consument 1 afkomstig was uit zijn eenmanszaak. De adviseur heeft onvoldoende toegelicht waarom hij gedurende het traject niet meer indringend heeft aangedrongen bij de consumenten om de jaarrekening 2021 aan te leveren. De verwijzing van de adviseur naar de opmerking over de jaarstukken in de uitnodigingsmail acht de commissie onvoldoende."

Reactie toevoegen

 
Zorgplichtclaims bij hypotheken keren

Zorgplichtclaims bij hypotheken keren

(Richard Meinders, SVC Groep, in VVP 6-2023) Ik verwacht de komende jaren meer claims en rechtszaken waarbij de adviseur verantwoordelijk wordt gehouden voor het...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...