"Hypotheekadviseurs verkopen veelal gebakken lucht met abonnementen"

Document gesprek kantoor via Pixabay

De serviceabonnementen die veel hypotheekadviseurs bij het afsluiten van een hypotheek verkopen, stellen niets voor. Dat stellen de Consumentenbond en Ikbenfrits (IBF) na bestudering van achttien abonnementen. Wat de adviseurs aanbieden, valt veelal al onder de wettelijke zorgplicht of zijn nonsensdiensten. De Consumentenbond wil dat adviseurs "informatie op hun website zetten over de kosten en de inhoud van hun serviceabonnementen. Ook moeten ze daarbij vermelden waar consumenten recht op hebben zónder abonnement. Zo kunnen consumenten op een zelfgekozen moment zelf een afweging maken en  aanbieders met elkaar vergelijken".

De bond: "Bijna alle abonnementen bevatten diensten als: beheer van de hypotheek, beantwoorden van vragen over het product of advies, gewijzigde klantgegevens verwerken of een nieuw rentevoorstel doen na afloop van de rentevaste periode. Maar deze diensten vallen onder de wettelijke zorgplicht van de tussenpersoon bij het afsluiten van een financieel product. Consumenten moeten die zaken dus sowieso krijgen, zónder aanvullend abonnement en zonder bijbetaling.

"Andere aangeboden diensten, zoals: 24/7 bewaking van de hypotheek, toegang tot een veilige online omgeving en het aanmaken van een klantprofiel zijn ronduit gebakken lucht."

Onder druk gezet

Uit meldingen bij de Consumentenbond blijkt dat consumenten zich soms onder druk gezet voelen om een abonnement aan te gaan. Bijvoorbeeld wanneer een adviseur vlak voor de definitieve ondertekening van de hypotheekakte nog met het abonnement komt aanzetten. Of door de klant voor te spiegelen dat hij zonder abonnement hoge uurtarieven moet betalen. En dat voor elke keer als hij een vraag over zijn hypotheek heeft.

De Consumentenbond bekeek samen met onafhankelijk hypotheekadviseur IBF abonnementen van zeven grote hypotheekketens, drie grote intermediairs en acht kleinere advieskantoren. IBF biedt zelf geen service-abonnementen aan. De adviseurs bieden serviceabonnementen aan voor nazorg en als aanvulling op het verstrekte hypotheekadvies. De kosten hiervoor variëren van zeven tot 50 euro per maand.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Albert van der Poll - Van der Poll Financiële Diensten 28 oktober 2021

De Consumentenbond switcht weer eens moeiteloos tussen "zwaar overbetaald voor maar een paar uurtjes werk" en de initiële beloning koppelen aan zo ongeveer alles wat na het afsluiten de komende dertig jaar geregeld moet want dat valt dan allemaal onder de betaling bij het afsluiten. De wettelijke nazorg is een vrij beperkt geheel is mij altijd voorgehouden. Het is juist veel zuiverder om alleen beloond te worden voor de werkzaamheden die je op dat moment verricht. In de toekomst kan je dan bij een vraag naar dienstverlening een afspraak maken over werkzaamheden en kosten, en mocht die consument het dan te duur vinden, dan kan zij heel eenvoudig elders advies vragen. Het is dan ook helemaal niet handig om veel kosten voor jarenlange toekomstige dienstverlening in de kosten rondom afsluiten op te nemen.

Chris de Bruin - Bureau mr. de Bruin 27 oktober 2021

Ik heb het betreffende artikel gelezen. Wat in elk geval niet klopt, is het rijtje diensten dat al onder de wettelijke zorgplicht zou vallen als de hypotheek eenmaal loopt. De basis voor dat rijtje is artikel 4:20 lid 3 WFT. Kort gezegd staat daar in, dat wanneer er iets wezenlijks verandert in de informatie die voor de klant van belang is en die informatie was bij het tot stand komen van de hypotheek voor de klant van belang, de adviseur die gewijzigde informatie aan de klant moet geven. Let wel: informatie. Dat is iets anders dan advies. In de hypotheekwereld is een mooi voorbeeld van de hier neergelegde verplichting dat wanneer de renteaftrek (versneld) wordt afgebouwd, je als adviseur je klant daarop moet wijzen. Dat kan met een collectieve nieuwsbrief of een persoonlijk mailtje. Als de klant vervolgens advies van je zou willen over wat hij nu het beste (in zijn huidige situatie) kan doen, vraagt hij dus om advies (dat is veel meer dan informatie en valt daarom al buiten de wettelijke zorgplicht) en bovendien zal dat advies dan gegeven worden in een nieuwe situatie (namelijk die van nu) en wordt de adviseur dus gewoon aan het werk gezet voor nieuwe dienstverlening. Of de adviseur dat advies gaat verstrekken aan de klant, heeft niets te maken met de wettelijke zorgplicht van de WFT, en alles met hetgeen klant en adviseur daarover zijn overeengekomen, al dan niet in een serviceabonnement. Beste mensen van de consumentenbond, ik heb ook een (gratis!) advies voor jullie: verdiep je in de materie voordat je aan onnodige stemmingmakerij doet, ofwel houd je bij je leest en blijf strijkijzers testen.

Hans - bvdl 27 oktober 2021

Wat een stemmingmakerij weer. Het aanbieden van een nieuw rentecontract valt helemaal niet onder de wettelijke nazorg. Kan ook niet want voor een advies zal je toch echt de hele situatie opnieuw moeten inventariseren want na bijvoorbeeld 10 of 20 jaar is er heel veel gewijzigd bij de klant. Het 'bewaken' van de hypotheek kost de adviseur ook geld, software is niet gratis. Kantoorruimte ook niet. Het is volstrekt logisch dat een adviseur kosten doorberekend aan de klant met een abonnement. Waarom nazorg (buiten het werkelijk wettelijk verplichte) leveren zonder vergoeding? Voor elke nazorg behandeling bij mijn tandarts of huisarts krijg ik ook een factuur en de dealer waar ik mijn auto heb gekocht doet jaarlijks geen gratis onderhoudsbeurt. Heel logisch.

Meer over
Consumentenbond in hypotheken met Ikbenfrits.nl

Consumentenbond in hypotheken met Ikbenfrits.nl

Sinds vorige week kunnen consumenten voor het afsluiten van hun hypotheek terecht bij de Consumentenbond. De Consumentenbond breidt haar informatie en dienstverlening...

Consumentenbond stapt uit Advieskeuze

Consumentenbond stapt uit Advieskeuze

De Consumentenbond is weer uit Advieskeuze.nl gestapt. "Advieskeuze.nl is nu sterk genoeg om op eigen benen te staan", zegt directeur Bart Combée van de bond. Sinds...

Consumentenbond en VEH: "Banken, volg voorbeeld Volksbank"

Consumentenbond en VEH: "Banken, volg voorbeeld Volksbank"

Geldverstrekkers die hun klanten voor 14 juli 2016 een te hoge boeterente hebben berekend bij het oversluiten van een hypotheek zouden het voorbeeld van de Volksbank...

Ikbenfrits.nl voorziet drama aflossingsvrije hypotheken

Ikbenfrits.nl voorziet drama aflossingsvrije hypotheken

Eén op de zes huishoudens met een aflossingsvrije hypotheek komt in de problemen aan het einde van de looptijd. Dat stelt Ikbenfrits.nl naar aanleiding van...

Consumentenbond: Aegon legt boeterente in eigen voordeel uit

Consumentenbond: Aegon legt boeterente in eigen voordeel uit

"Aegon Bank legt de regels voor het berekenen van boeterente bij het oversluiten van hypotheken structureel uit in het nadeel van de klant", zo stelt de Consumentenbond....

Consumentenbond: opzegkosten moeten verdwijnen

Consumentenbond: opzegkosten moeten verdwijnen

Verzekeraars moeten stoppen met het rekenen van kosten voor het opzeggen van een verzekering. De Consumentenbond roept de verzekeraars op hun gedragscode hierop...

"Campagne risico-opslag werpt vruchten af"

"Campagne risico-opslag werpt vruchten af"

Steeds meer banken passen risico-opslagen op hypotheken aan als de verhouding schuld – woningwaarde tussendoor verandert. Sommigen doen dat zelfs zonder dat...

Consumentenbond breidt juridische dienstverlening uit

Consumentenbond breidt juridische dienstverlening uit

De Consumentenbond breidt haar juridische dienstverlening uit met bemiddelen en schrijven van juridische brieven op maat. Zowel leden als niet-leden kunnen hiervoor...

"Actieve provisietransparantie wettelijk verplichten"

"Actieve provisietransparantie wettelijk verplichten"

De Consumentenbond roept de minister van Financiën op actieve provisietransparantie bij schadeverzekeringen wettelijk op te leggen. Directeur Bart Combée...

Zorgverzekering: Consumentenbond ziet nog steeds kloonpolissen

Zorgverzekering: Consumentenbond ziet nog steeds kloonpolissen

Net als in 2017 bieden ook in 2018 de vier grote zorgverzekeraars volgens de Consumentenbond weer basisverzekeringen aan met identieke voorwaarden, maar met een...