Jähnig + Ter Braak wint VVP Advies Award 2022

Advies Award 2022 winnaar

Jähnig + Ter Braak is de winnaar van de Advies Award 2022, de jaarlijkse prijs van VVP voor het meest klantgerichte advieskantoor. “Wij bouwen met onze klanten vriendschappen op voor het leven”, aldus Tim Jähnig en Mike ter Braak in hun finalepitch.

Jähnig en Ter Braak vertelden dat ze elke tien minuten een biertje aangeboden krijgen als ze gaan stappen. Want zo goed is de band met hun klanten. Na het winnen van de VVP Advies Award 2022 wordt dat waarschijnlijk een biertje elke vijf minuten. Want, zo is de ervaring van de eerdere winnaars, de Award levert ontzettend veel positieve reacties en publiciteit op. Jan Peter Robijn, directeur van Adviesgroep De Vogel, vertelde tijdens de finale donderdagmiddag van de trots op zijn bedrijf die hij voelde na het winnen van de Award 2021. “Maar nog beter waren de dagen erna, de waardering die we kregen uit de branche en nog mooier: dat onze medewerkers erkenning en waardering kregen van hun klanten. Die trots en erkenning gun ik iedereen.”

Relaxte sfeer

Het geheim van Jähnig + Ter Braak? 24/7 bereikbaar zijn en bedenk steeds dat het niet om cijfers maar mensen gaat. Tim Jähnig en Mike ter Braak: “De bereikbaarheid, persoonlijke aandacht, het spreken van duidelijke taal zorgt dat we vriendschappen opbouwen voor het leven. We maken advies leuk door te zorgen voor een relaxte sfeer.”

Jähnig + Ter Braak ging in 2016 van start, heeft kantoren in Enschede en Oldenzaal en elf medewerkers.

Jähnig + Ter Braak versloeg de andere finalisten Expat Mortgages en L&B Groep.  Expat Mortgages gaf in haar pitch het belang mee om te zorgen voor blije medewerkers. “Want blije medewerkers zorgen voor blije klanten.”

L&B Groep bracht dezelfde boodschap: “Stop nou eens wat meer liefde in je medewerkers. Geef ze alle vertrouwen en investeer in hun autonomie. Als we medewerkers nou maar op plek 1 zetten, dan zullen zij de klant weer de eerste plaats zetten. Het klinkt zo logisch maar waarom zien we dit zo weinig in onze branche?”

Passie voor de klant

De VVP Advies Award kende dit jaar een nieuwe opzet. In plaats van provinciewinnaars koos de jury winnaars in een aantal categorieën. Die winnaars gingen door naar de halve finale, vervolgens gingen drie kantoren door naar de finale. Vice-voorzitter Bob Klijn (Söderbergh & Partners): “We wilden meer diversiteit.”

Wat gebleven is: kantoren moeten écht klantgericht zijn willen ze een kans maken. Jurylid Robin van Beem (Polis Advocaten): “Wij letten er scherp op of het verhaal authentiek is, of de adviseur gelooft wat hij zegt, echt passie heeft voor zijn klanten. Wij willen kantoren die echt voor hun klanten door het vuur gaan.”

Naast Klijn en Van Beem bestaat de jury uit voorzitter Richard Meinders (SVC Groep), Marieke van Zuien (BNP Paribas Cardif), Edwin Bosma (BHB Dullemond) en Jack Vos (Onesurance). Kandidaten worden bij de jury aangedragen door (dit jaar 32) spotters uit de bedrijfstak.

Willem Vreeswijk, hoofdredacteur VVP, noemt de Advies Award weer een groot succes. “Als VVP dragen wij graag bij aan vergroten van de maatschappelijke waardering voor het adviesvak. De Award maakt de A(dvies)-factor tastbaar. Ik ben ook heel blij met de enthousiaste verhalen van deelnemers en winnaars van de Award.”

Kleur

Een extra categorie was die van de Starters. Hier koos de jury eerder dit jaar direct een winnaar: Juffrouw Polis. Ilse Bosland, de vrouw achter Juffrouw Polis, noemt zichzelf insurancer. Bosland tijdens de finalebijeenkomst: “Het concept is om zoveel mogelijk online zichtbaar te zijn en op een laagdrempelige manier uit te leggen hoe een bepaalde verzekering in elkaar zit. Op de Social Media deel ik tips en neem ik relaties mee in mijn leven als assurantieadviseur. De branche heeft een stoffig en imago, ik probeer er meer kleur aan te geven. Verzekeringen zijn niet saai, dat wil ik zeker ook aan de jeugd laten zien in de hoop dat zij kiezen voor het adviesvak. Dat we niet hele dag achter de computer zitten en dat we een mooie zorgfunctie hebben, mag wel wat duidelijker zijn.”

Hopeloos succesvol

Tijdens het wachten op de uitslag betrad Floris Venneman het podium. Hij hield een pleidooi voor ‘hopeloos succes’. Venneman dacht dat hij het helemaal gemaakt had toen hij op 27ste een woonwinkel in Twente had overgenomen. Dat bazuinde hij ook overal rond. Maar na een paar maanden begon het succesverhaal te scheuren en uiteindelijk ging het bedrijf failliet. Op dat moment een drama, maar uiteindelijk “het mooiste dat mij is overkomen. Bij ondernemen mag je af en toe hopeloos zijn, je mag het af en toe even niet meer weten”.

Venneman deelde een aantal van de lessen die hij heeft geleerd: “Veel ondernemers gaan op het moment dat ze tegenwind ervaren nog harder rennen.Terwijl je juist stil moet staan. Gun jezelf de rust om even met een afstandje naar de situatie te krijgen. Stap even uit die wind. En doe dat niet alleen. Veel ondernemers zijn geneigd om alles alleen op te lossen. Durf je verhaal delen, kies voor openheid, dan ontstaat er vanzelf een situatie waarin je verder komt met je zelf, je bedrijf en met elkaar. Ik heb ook een ‘stilstaanmaatje’ gezocht.

“In mijn ultieme moment van kwetsbaarheid, het faillissement, liet ik mijn intieme netwerk weten dat ik weer aan de slag wilde. Binnen twee uur nadat ik op send had gedrukt, had ik vier concrete aanbiedingen. Delen geeft anderen de kans om jou te helpen.”

Foto v.l.n.r.: Maureen du Toit (dagvoorzitter), Mike ter Braak, Marcia Berfelo, Bianca Slotboom, Tim Jähnig van team Jähnig + Ter Braak en Bob Klijn (vice juryvoorzitter). FOTO JEFFREY KORTE.

De VVP Advies Award 2022 is mede mogelijk gemaakt door: Allianz, AnsvarIdéa, Avéro Achmea, AEGON, ARAG, AS Support, DAS, Florius, De Goudse, Klaverblad, Lindenhaeghe, Movir, Nationale-Nederlanden, Nedasco, Nh1816, NNEK, OAKK, Obvion, Scildon, SVC Groep, VKG, Voogd & Voogd.

 

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Frank Backx - Backx Assurantiën 7 oktober 2022

Van harte Gefeliciteerd!

Meer over
NN lanceert NN Social Innovation Fund

NN lanceert NN Social Innovation Fund

Nationale-Nederlanden heeft het NN Social Innovation Fund gelanceerd. Het fonds, met een initiële investering van EUR 5 miljoen, is gericht op het ondersteunen...

Duurzaam verzekeren, kan dat eigenlijk wel?

Duurzaam verzekeren, kan dat eigenlijk wel?

(Partner in Kennis, AnsvarIdéa in VVP 5-2022) Als van oorsprong idealistische verzekeraar zet AnsvarIdéa vol in op duurzaamheid. In de verzekeringswereld...

Silvia Onos nieuwe directeur Marketing & Innovatie bij DAS

Silvia Onos nieuwe directeur Marketing & Innovatie bij DAS

Silvia Onos is gestart als directeur Marketing & Innovatie bij DAS. Onos werkt sinds 2016 bij DAS. Sinds 2020 is zij verantwoordelijk voor de innovatie bij DAS....

De Goudse plaatst achtergestelde obligaties van 25 miljoen

De Goudse plaatst achtergestelde obligaties van 25 miljoen

De Goudse N.V. heeft op 28 november met succes achtergestelde Tier 2 obligaties voor een totaalbedrag van 25 miljoen euro geplaatst bij een specifieke groep internationale...

Samenwerking NNEK Kennis en Dukers & Baelemans

Samenwerking NNEK Kennis en Dukers & Baelemans

NNEK Kennis en Dukers & Baelemans gaan samenwerken. NNEK Kennis gaat de opleidingen van Dukers & Baelemans met korting aanbieden. Mark Boskamp, directeur...

NN luidt alarmklok over sterk toenemend ziekteverzuim

NN luidt alarmklok over sterk toenemend ziekteverzuim

Het ziekteverzuimpercentage stijgt in 2022 voor het eerst sinds twintig jaar boven de 5 procent. Tegelijkertijd neemt de verzuimduur toe en maakt 70 procent van...

Marieke van Zuien gaat BNP Paribas Leasing Solutions leiden

Marieke van Zuien gaat BNP Paribas Leasing Solutions leiden

Marieke van Zuien gaat per 1 januari 2023 een andere functie binnen BNP Paribas vervullen. Zij wordt dan CEO van BNP Paribas Leasing Solutions in België en...

DAS in zee met JuriBlox

DAS in zee met JuriBlox

DAS en JuriBlox gaan samenwerken om een nieuwe digitale toepassing in de Europese markt van dejuridische dienstverlening te introduceren. Op dit moment testen JuriBlox...

De revolutie mag beginnen

De revolutie mag beginnen

(Uit Katern Vermogensbeheer in VVP 5-2022) “Er zijn in de financiële sector zoveel mogelijkheden om diensten inclusiever en beter te maken. Drie simpele...

Slechts 5 procent Nederlanders verzekerd tegen schade door cybercriminaliteit

Slechts 5 procent Nederlanders verzekerd tegen schade door cybercriminaliteit

Iets meer dan de helft van alle Nederlanders wil zich beter beschermen tegen cybercriminaliteit, zo blijkt uit onderzoek van PanelWizard in opdracht van Nationale-Nederlanden...