"Keurmerkverzekeraars moeten kennis delen met adviseurs"

Keurmerk Klantgericht Verzekeren logo 2014

Verzekeraars met het Keurmerk Klantgericht Verzekeren moeten de kennis van en ervaring met klantgerichtheid, aangezwengeld door het Keurmerk, open stellen voor de financieel adviseurs waarmee zij samenwerken. Dat betoogt Fred de Jong (onderzoeker en lid commissie advies van de Stichting toetsing verzekeraars) in een gastcolumn voor het Keurmerk. 

De Jong: "Uiteraard moeten verzekeraars met het Keurmerk Klantgericht Verzekeren er elke dag voor zorgen dat zij het in hun contacten met klanten gewoon goed doen. Zodat u als klant die betere dienstverlening ook echt ervaart. Maar daarmee zijn we er nog niet. Ongeveer de helft van alle consumenten sluit een verzekering af via een tussenpersoon of een zelfstandig financieel adviseur. Als het gaat om het beeld van de consument over de sector, dan ziet deze de sector als één pot nat. Daarom zou ik graag zien dat keurmerkverzekeraars hun kennis en ervaring delen met de tussenpersonen. Die worstelen immers ook met minder vertrouwen, een kritischer klant, concurrentie en een brij aan regelgeving. (...) Help de tussenpersoon met zijn kwaliteitsbeleid, zijn klantgerichtheid en zijn communicatie. De tussenpersoon hoeft niet aan de keurmerknormen te gaan voldoen, maar keurmerkhouders kunnen hen wel helpen met onderdelen van de keurmerknormen. Dat levert nog meer klantgerichtheid op in de hele verzekeringssector. Daar heeft iedereen baat bij, vooral de consument."

Reactie toevoegen

 
Duurzaam advies aan mkb is integraal

Duurzaam advies aan mkb is integraal

(Fred de Jong, onderzoeker en associate lector, in VVP-special Duurzaam Advies 2024) De ontwikkeling naar brede, integrale adviseur voor het mkb is voor financieel...

Maak financieel kwetsbare huishoudens vitaal

Maak financieel kwetsbare huishoudens vitaal

(Björn Bierhaalder en Fred de Jong in katern Veilig Wonen in VVP 6-2023) Financieel vitale mensen zijn de levensader voor een gezonde financiële sector...

Masterclass succesvolle toekomst voor zelfstandig financieel advies

Masterclass succesvolle toekomst voor zelfstandig financieel advies

Fred de Jong en Björn Bierhaalder verzorgen op woensdagmiddag 25 oktober in Veenendaal de Masterclass tsuccesvolle oekomst van zelfstandig financieel advies....

Zomerserie, deel 5: Fred de Jong

Zomerserie, deel 5: Fred de Jong

Op welke ontwikkelingen is het absoluut noodzakelijk dat financieel adviseurs inspelen? En hoever zal de invloed van AI reiken bij financiële dienstverlening?...

HAN-symposium 'Als alleen geld niet meer leidend is'

HAN-symposium 'Als alleen geld niet meer leidend is'

Nieuw economisch denken voor de financieel professional, is het thema van het HAN-symposium ‘Als alleen geld niet meer leidend is’ dinsdagmiddag 20 juni....

Vier dimensies van adviseren over financiële vitaliteit

Vier dimensies van adviseren over financiële vitaliteit

(Fred de Jong in VVP-special Financieel Vitaal 2023) Binnen de financiële sector worden verschillende begrippen gebruikt die allemaal te maken hebben met...

Duurzaam advies: het hoort, het moet en het loont

Duurzaam advies: het hoort, het moet en het loont

(Fred de Jong in katern Duurzaam Advies in VVP 06-2022) De meeste financieel adviseurs vinden duurzaamheid een belangrijk thema. Toch wordt het in gesprekken met...

Het belang van breed duurzaam advies

Het belang van breed duurzaam advies

Duurzaamheid kent meerdere kanten dan alleen een ecologische, het is zaak dat financieel adviseurs daar meer oog voor krijgen. Aldus de whitepaper ‘Het belang...

Adviseurs willen adviseren over duurzaamheid

Adviseurs willen adviseren over duurzaamheid

(Onderzoeker Fred de Jong in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Financieel adviseurs vinden duurzaamheid een belangrijk thema en zij verwachten dat het de komende...

Durf in de spiegel te kijken

Durf in de spiegel te kijken

(Uit VVP 3-2022) “Neem geregeld afstand van je dagelijkse beslommeringen en reflecteer. Want alleen zo kun je je horizon bepalen.” Dat zegt Bob Klijn,...