Kifid: maandlastenbeschermer is geen complex product

Document via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2023-0886) De consument vindt dat de assurantietussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden, omdat hij in 2007 heeft geadviseerd een maandbedrag van 325 euro te verzekeren als maandlastenbescherming, welk bedrag volgens de consument te laag is gebleken. De Geschillencommissie is van oordeel dat niet is komen vast te staan dat de assurantietussenpersoon bij het sluiten van de verzekering zijn zorgplicht heeft geschonden. Dat achteraf bezien voor een hogere dekking gekozen had kunnen worden, maakt niet dat het destijds gegeven advies onjuist was. Evenmin is sprake van een zorgplichtschending gedurende de looptijd van de verzekering. De verzekering is geen complex product. De klacht is ongegrond en de vordering wordt afgewezen.

De consument vorderde een schadevergoeding van 141.396 euro.

De commissie: "Dat achteraf bezien voor een hogere dekking gekozen had kunnen worden, maakt niet dat het destijds gegeven advies onjuist is. Daarbij is ook niet gebleken, of aannemelijk gemaakt, dat de consument dan voor een hogere dekking had gekozen tegen een hogere premie.

De commissie stelt verder vast dat" de verzekering voorziet in een maandelijkse uitkering bij arbeidsongeschiktheid. Het vastgestelde maandbedrag is niet gekoppeld aan het inkomen van de consument, noch afhankelijk van andere ontwikkelingen in de markt. Het verzekerd maandbedrag is gekoppeld aan de te betalen woonlasten en wordt vastgesteld aan de hand van een eventuele terugval in inkomen bij arbeidsongeschiktheid. Het doel van de verzekering is om ervoor te zorgen dat de verzekerde zijn woonlasten kan blijven betalen als het inkomen (deels) wegvalt.

"Gelet op het voorgaande en rekening houdend met de begripsomschrijving die het Besluit Gedragstoezicht financiële ondernemingen Wft geeft aan het begrip ‘complex product’, stelt de commissie vast dat de verzekering in kwestie geen complex product is.

"Dit maakt ook dat de commissie van oordeel is dat op de assurantietussenpersoon geen verplichting rustte deze verzekering periodiek tegen het licht te houden. Ook niet toen de consument in 2014 een nieuwe arbeidsovereenkomst aanging tegen een hoger salaris".

Reactie toevoegen

 
Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

(Kifid-uitspraak GC 2024-0321) Rabobank heeft aangevoerd dat van haar niet verwacht kan worden dat zij alle toekomstige, soms zelfs onaannemelijke, scenario’s...

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

“In de klachten", aldus Kifid-directeur Eveline Ruinaard in het jaarverslag 2023, "gaat het vaak niet over de werking van producten maar veel meer over de...

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0302) De consument en haar (inmiddels overleden) echtgenoot hebben in het verleden via de adviseur een hypothecaire geldlening afgesloten....

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

(Uit Ken je vak! VVP 2-2024) Struikelen over eigen voeten niet onrechtmatig AVP – De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig...

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....

Kifid veegt vloer aan met klacht

Kifid veegt vloer aan met klacht

(Kifid-uitspraak GC 2024-0299) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een veegmachine. Volgens de consument is de bestuurder van de veegmachine,...

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0291) Door een lekkage van het inpandige balkon is er cementsluier ontstaan op enkele ruiten van de woning van de consumenten. Hierdoor...

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

(Kifid-uitspraak GC 2024-0268) De Geschillencommissie acht het voldoende aannemelijk dat de consument door de fout van de adviseur een gunstiger rente is misgelopen. Volgens...

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0816B) De consumenten hebben schadevergoeding gevorderd omdat de aanvraag van hun hypothecaire geldlening is afgewezen. Zij wilden juist...

Voor eigen rekening...

Voor eigen rekening...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0235) De consument heeft zich voor advies in verband met de mogelijke aankoop van een beleggingspand tot de adviseur gewend. Hierbij is...