Kifid: vervalste nota, geen uitkering

Factuur algemeen beeld (tekening)

(Kifid-uitspraak 2021-0724) Een consument heeft naar aanleiding van een straatroof een claim ingediend bij Achmea. Ter onderbouwing van die claim heeft zij een aantal nota’s ingediend. Een deel van de nota's blijkt echter vervalst te zijn en de verklaring van de consument is niet geloofwaardig. De claim is door de verzekeraar terecht afgewezen en terecht worden de persoonsgegevens van de consument voor de duur van acht jaar opgenomen in het Incidentenregister en voor de duur van drie jaar in het EVR. Ook mocht de verzekeraar de interne onderzoekskosten op de consument verhalen.

Wat is het geval? De consument heeft als medeverzekerde een beroep gedaan op de polis van haar vaders Buiten-de-Deur-Verzekering, nadat zij op 27 december 2020 op straat is beroofd. Een dag na de straatroof heeft de consument per e-mail de volgende gegevens aan de verzekeraar verstrekt over de gestolen spullen: een Louis Vuitton tas ter waarde van 2350, euro met daarin onder meer een Louis vuitton Toilet tas ter waarde van 350 euro, een Cartier bril van 1735 euro, airpods  van 229 euro. De meeste spullen zijn in 2020 gekocht en bewijs van aankoop wordt meegeleverd.

Toen de consument aangifte bij de politie deed, liet ze optekenen dat tijdens de straatroof haar Louis Vuitton tas was gestolen met daarin een portemonnee en wat pasje, een zonnebril en Airpods. 

In een e-mail van 28 januari 2021 van de consument aan de verzekeraar meldt de consument over de aankoop van de Louis Vuitton toilettas dat op de bon te zien is dat zij dit item met een cadeaubon betaald heeft. Achmea heeft vervolgens nader onderzoek gedaan naar de spullen die volgens de consument zijn gestolen. Tijdens dit onderzoek heeft de verzekeraar ontdekt dat de Louis Vuitton toilettas, waarvan de consument een nota had ingediend, een groter formaat heeft dan de Louis Vuitton tas waarin deze toilettas volgens de consument zat. Nadat de verzekeraar de consument hiermee op 16 februari 2021 had geconfronteerd, heeft de consument verklaard dat zij een verkeerde nota bij de verzekeraar heeft ingediend. Vervolgens heeft de consument een andere nota ingeleverd van de toilettas die volgens haar wél in haar Louis Vuitton tas zat. Door de verzekeraar is vastgesteld dat deze toilettas inderdaad van een kleiner formaat is dan de Louis Vuitton tas maar ook dat deze toilettas niet van zwart leer maar van bruin canvas is.

Vervolgens heeft de verzekeraar de drie Louis Vuitton nota’s die door de consument zijn ingediend, voorgelegd aan Louis Vuitton. Bij e-mail van 26 februari 2021 heeft Louis Vuitton aan de verzekeraar laten weten dat de aankoop van de tas en de toilettassen niet op naam van de consument zijn verricht. De ingediende nota’s zijn volgens Louis Vuitton niet authentiek. Het gaat om vervalste nota’s.

Achmea heeft vervolgens aan de consument laten weten dat de schade niet wordt vergoed, omdat de consument vervalste bonnen heeft ingediend. Ook laat Achmea weten dat de persoonsgegevens van de consument worden opgenomen in het Incidentenregister voor een duur van acht jaar en in het Extern Verwijzingsregister voor drie jaar. Verder heeft de verzekeraar het Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit laten weten dat de gegevens van de consument in het Incidentenregister zijn opgenomen. Ten slotte vindt de verzekeraar dat de consument de kosten van het fraudeonderzoek van 493 euro moet betalen.

De Geschillencommissie Kifid oordeelt dat de consument de verzekeraar opzettelijk heeft misleid door onjuiste gegevens aan de verzekeraar te geven met als doel een hogere schade-uitkering te ontvangen dan waar zij recht op had.  "Dit brengt met zich dat geen recht op dekking c.q. uitkering van het schadebedrag bestaat", aldus Kifid. Ook is de Geschillencommissie van mening dat Achmea de gegevens van de consument voor de duur van drie jaar mocht opnemen in het EVR en voor de duur van acht jaar in het Incidentenregister en daarvan een melding aan het CBV mocht maken. De interne onderzoekskosten heeft de verzekeraar terecht bij de consument in rekening gebracht, aldus de commissie.

 

 

Reactie toevoegen

 
Veel animo voor levensloopbestendige woningen

Veel animo voor levensloopbestendige woningen

Drie op de vijf 40-plussers zijn bereid in de toekomst naar een levensloopbestendige woning te verhuizen, mits er voldoende woonaanbod is en de nieuwe woning betaalbaar...

Nienke Meijer nieuw lid RvC Achmea

Nienke Meijer nieuw lid RvC Achmea

Tijdens de Buitengewone Algemene Vergadering van Achmea hebben de aandeelhouders Nienke Meijer benoemd tot lid van de Raad van Commissarissen van Achmea. Meijer...

Kifid: belang minderjarigen rechtvaardigt langere opzeggingstermijn

Kifid: belang minderjarigen rechtvaardigt langere opzeggingstermijn

(Kifid-uitspraak GC 2023-0389) Bij broker DEGIRO konden minderjarigen (via hun ouders) beleggingsdiensten afnemen. De broker fuseert met een Duitse bank. Enige tijd...

Quion neemt drie hypotheekmerken van Achmea in beheer

Quion neemt drie hypotheekmerken van Achmea in beheer

Quion heeft de portefeuilles van de Achmea-merken Syntrus Hypotheken, Attens en Tellius gemigreerd naar het Quion Service Platform (QSP).Het gaat om 100.000 hypotheekcontracten. Twee...

Kifid: redelijk vermoeden van fraude telt niet

Kifid: redelijk vermoeden van fraude telt niet

(Kifid-uitspraak GC 2023-0379, bindend) De Geschillencommissie Kifid is van oordeel dat verzekeraar Rhion de persoonsgegevens van de consument ten onrechte heeft...

Jack Hommel (Achmea) kondigt pensionering aan

Jack Hommel (Achmea) kondigt pensionering aan

Jack Hommel, directeur bij Achmea en verantwoordelijk voor bediening van de zakelijke markt via Centraal Beheer & Avéro Achmea, heeft zijn pensionering...

Achmea gaat vliegende auto's verzekeren

Achmea gaat vliegende auto's verzekeren

Achmea denkt dat over twee jaar de eerste passagiersvluchten met drones zullen plaatsvinden. Als luchttaxi's vliegende auto's zijn, wil Achmea ze wel verzekeren....

Achmea:  "Goede voortgang in moeilijk jaar"

Achmea: "Goede voortgang in moeilijk jaar"

Achmea zag in 2022 het nettoresultaat met maar liefst 78 procent dalen tot 105 miljoen euro. Dit vooral vanwege tegenvallende beleggingsopbrengsten, die daalden...

Kifid wijst klacht over boeterente af

Kifid wijst klacht over boeterente af

(Kifid-uitspraak GC 2023-0134, bindend) De consumenten hebben Florius verzocht om de lopende rentevastperiode open te breken, waarna zij een aanbod is gedaan. De...

Kifid: verzekeraar hoeft klant niet te attenderen op voordeliger product

Kifid: verzekeraar hoeft klant niet te attenderen op voordeliger product

(Kifid-uitspraak GC 2023-0133) Een consument klaagt omdat hij voor zijn aov meer betaalt dan zijn broers in vergelijkbare omstandigheden. Ook heeft de verzekeraar...