Klager vindt geen gehoor na diefstal dure oorbellen

Oorbellen via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2022-0884) De consument heeft een beroep op de verzekering gedaan voor diefstal van spullen uit de auto. De verzekeraar heeft de dekking voor de gestolen oorbellen en de tablet afgewezen. Op grond van de voorwaarden zijn persoonlijke bezittingen in een motorrijtuig alleen verzekerd als deze zaken niet op een andere veilige plek kunnen worden opgeborgen. De Geschillencommissie oordeelt dat de consument de oorbellen en de tablet op een andere veilige plek had kunnen opbergen door deze mee te nemen tijdens het boodschappen doen. De vordering wordt afgewezen.

De consument parkeerde op 28 april 2022 zijn auto op een parkeerplaats in Utrecht om boodschappen te gaan doen. Ruim twee uur later kwam hij terug bij zijn auto en ontdekte hij dat zijn tas met spullen die in de kofferbak afgeschermd onder de hoedenplank lag, waarin zich onder andere gouden oorbellen met diamanten die hij voor 9.960 euro had gekocht op een veiling en die een winkelwaarde vertegenwoordigden van 40.000 euro en een Samsung-tablet bevonden, uit de auto was gestolen. De consument heeft voor de schade een beroep op de verzekering gedaan. De verzekeraar heeft de spullen vergoed, behalve de oorbellen en de tablet. De verzekeraar stelt zich op het standpunt dat deze diefstalschade niet is gedekt, omdat de consument de oorbellen en de tablet veiliger had kunnen opbergen door deze mee te nemen.

De commissie: “De oorbellen waren kleine knopjes en hadden een winkelwaarde van 40.000 euro. Gelet op de geringe omvang en de aanzienlijke waarde van de oorbellen, mocht van de consument verwacht worden dat hij de oorbellen mee zou nemen tijdens het boodschappen doen. De oorbellen hadden dus op een andere veilige plek opgeborgen kunnen worden.

“Dat geldt ook voor de tablet, waarvan door zijn geringe gewicht en omvang het weinig bezwaarlijk was om deze mee te nemen. De commissie is dan ook van oordeel dat de verzekeraar de dekking voor de oorbellen en de tablet heeft mogen afwijzen.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

(Kifid-uitspraak GC 2024-0016) De verzekeraar mag in beginsel uitgaan van de juistheid van het oordeel van de door hem ingeschakelde deskundige tenzij blijkt dat...