Klantreis banken legt het af die tegen die van verzekeraars

Koffer reizen via Pixabay

In een studie van Sia Partners naar de klantreis bij Auto en Inboedel leggen de grote banken het af tegen verzekeraars. Paul Geerts, Associate Partner van Sia Partners: “Dit is omdat ABN Amro, ING en Rabobank allen extra eisen stellen voordat er een verzekering kan worden afgesloten. Dit verschilt per bank; soms dient er telefonisch een verificatie te gebeuren, terwijl anderen eisen dat je al een bankrekening bij hen hebt. Dit zorgt ervoor dat de drie banken het laagste scoren, elk Nederlands verzekeringsbedrijf scoorde hoger dan hen. ABN Amro heeft de hoogste score van de drie, namelijk 63,5 procent. Zij wordt gevolgd door Rabobank met 63,1 procent en ING staat onderaan met een score van 61 procent.”

ANWB scoort het beste, met een gemiddelde score van 86 procent voor de inboedel- en autoverzekering samen. Fbto staat tweede met een score van 84,6 procent, dan komt Ohra (83,1 procent).

Nog verbetering mogelijk

Geerts: “De meeste verzekeraars hebben de afgelopen jaren behoorlijk geïnvesteerd in de digitale klantreis, de resultaten daarvan zijn nu zichtbaar. Desalniettemin is er nog ruimte voor verbetering. Wat opvalt is dat Nederlandse verzekeraars het uitmuntend doen in de simulatiefase, maar steken laten vallen met de koopfase. Tevens kan een uitleg en visualisatie van dekkingen soms nog beter. Daarnaast is het goed te beseffen dat deze studie zich beperkt tot enkele verzekeringen en alleen het afsluiten van de verzekering. Op andere vlakken is ook nog veel te winnen.”

Sia Partners heeft voor 2023 de klantreizen van Nederlandse verzekeraars onderzocht. Hierin is gekeken naar de auto- en de inboedelverzekeringen van vijftien verzekeraars. De studie vond plaats in dertien verschillende landen, en Nederland scoort gemiddeld het beste. De gemiddelde score van Nederland ligt op
75,1 procent, terwijl dit wereldwijd ligt op 60 procent. Deze hoge Nederlandse score is niet puur wegens een aantal excellente scores, maar ook omdat de kwalitatieve verschillen tussen de Nederlandse verzekeraars klein zijn.

Reactie toevoegen

 
Meer over
DSW: Net Promoter Score van +48

DSW: Net Promoter Score van +48

Met de Net Promotor Score (NPS) wordt aangegeven in hoeverre klanten bereid zijn een bedrijf aan te bevelen. In het onderzoek ten behoeve van de prijs Klantvriendelijkste...

Omarm de stalker in je

Omarm de stalker in je

Omarm de stalker in je, schrijft het door veel financieel adviseurs geroemde Coolblue op een pagina of haar website waarop is te zien hoe zij social media inzet....

Pitches VVP Advies Award 2019

Pitches VVP Advies Award 2019

De zes genomineerden voor de VVP Advies Award 2019 pitchten hun klantgerichte aanpak woensdagmiddag ten overstaan van de jury. De A(dvies)-factor, zoveel werd wel...

Extra nieuwsbrief klantgerichtheid

Extra nieuwsbrief klantgerichtheid

In deze extra nieuwsbrief van VVP nuttige tips klantgerichtheid voor financieel adviseurs, onder meer uit eerder onderzoek door Fred de Jong ter gelegenheid van...

Zorg voor volledig klantbeeld!

Zorg voor volledig klantbeeld!

Klantgerichtheid bestaat uit hele basale waarheden. Als de klant een adviseur van vlees en bloed wil, moet die adviseur zich ook wel af en toe bij de klant laten...

Maak het niet te moeilijk!

Maak het niet te moeilijk!

Er zijn hele bibliotheken gewijd aan klantgerichtheid. Maar waar gaat het in de basis om? Dat werd mooi verwoord door financieel adviseur Sytze Faber (net geridderd!)...

Maak duidelijk dat u vakman of vakvrouw bent!

Maak duidelijk dat u vakman of vakvrouw bent!

Uiteraard is het van belang dat de klant u kent, hij kiest immers voor uw persoonlijke benadering. Maar het is ook belangrijk dat de klant goed weet wat u precies...

Maak de klantreis!

Maak de klantreis!

Customer journey of klantreis is een dure term, helemaal als u er een consultant bij inhuurt! Maar heeft u wel eens meegekeken op de werkvloer hoe uw klanten eigenlijk...

Gewoon verwonderen

Gewoon verwonderen

Veel adviseurs zeggen te willen zijn zoals Coolblue. Maar wat is het geheim van Coolblue eigenlijk? Misschien zit het wel hierin: gewoon verwonderen. Coolblue: “Gewoon...

Klantgerichtheid, ga er maar aan staan

Klantgerichtheid, ga er maar aan staan

Door Björn Bierhaalder, MCH Consultancy Tijdens een expeditie weet je vooraf niet wat je onderweg tegenkomt. En hoe lang de tocht gaat duren. Je kunt daarom...