Marktaandeel de Vereende taximarkt sterk opgelopen

Taxi via Pixabay 2018

Het premievolume van de Vereende nam vorig jaar met 27 procent fors toe tot 45,5 miljoen euro. Met
name de grote stijging van het aandeel taxiverzekeringen is opvallend. Inmiddels is het
marktaandeel opgelopen van minder dan 1 procent in 2017 naar ongeveer zeventien procent eind 2019.

De Vereende: "Onder andere door de hoge schadefrequentie en -last van taxi’s zijn veel verzekeraars de afgelopen jaren gestopt met het verzekeren van taxi’s. Als vangnetverzekeraar wil de Vereende ook voor deze groep een oplossing bieden." Maar ook de Vereende kampt met de stijgende schadelast van taxi’s. De schadelast is vooral hoog in de grote steden en Amsterdam in het bijzonder. "Maar liefst 50 procent van de bij ons gemelde taxi-ongevallen in 2019 vond plaats in Amsterdam."

Dashcams

De Vereende is samen met Veilig Verkeer Nederland (VVN) een traject gestart om te kijken hoe de schades verminderd kunnen worden. Hiervoor heeft de Vereende gesproken met diverse marktpartijen, taxicentrales en assurantieadviseurs met veel taxiondernemingen als klanten. Uit deze gesprekken kwam ook naar voren dat het gebruik van dashcams een positief effect heeft op het aantal schades en het rijgedrag. Daarom roept de Vereende alle eigenaars van taxi’s op om goede dashcams in de taxi’s te plaatsen en te gebruiken. Wanneer er beelden van voor én achter beschikbaar zijn, is bij een schade waar de taxichauffeur geen schuld heeft, de kans groter dat zijn of haar onschuld aangetoond kan worden. Dan heeft de chauffeur geen terugval in schadevrije jaren en hoeft hij of zij geen eigen risico te betalen.

De Vereende heeft over 2019 een positief resultaat uit gewone bedrijfsvoering voor belasting
behaald van 0,9 miljoen euro. Het solvabiliteitspercentage is na twee jaar weer boven de gewenste
interne norm van 150 procent uitgekomen, namelijk op 151 procent.

I

Reactie toevoegen

 
Meer over
Feit of fabel: maakt zelfrijdende auto een autoverzekering overbodig?

Feit of fabel: maakt zelfrijdende auto een autoverzekering overbodig?

Met de komst van de zelfrijdende auto wordt de kans op een aanrijding steeds kleiner. Als er over, laten we zeggen, 25 jaar alleen nog maar zelfrijdende en zelfdenkende,...

Feit of fabel: maakt zelfrijdende auto een autoverzekering overbodig?

Feit of fabel: maakt zelfrijdende auto een autoverzekering overbodig?

Met de komst van de zelfrijdende auto wordt de kans op een aanrijding steeds kleiner. Als er over, laten we zeggen, 25 jaar alleen nog maar zelfrijdende en zelfdenkende,...

Top 10 bijzondere risico’s

Top 10 bijzondere risico’s

De Vereende, een van de kennispartners van het VVP Event Bijzondere Risico’s, stelde eerder eens een Top 10 van bijzondere risico’s. Klik HIER om deze...

Weurding en Wiertsema op Vakevent Bijzondere Risico's

Weurding en Wiertsema op Vakevent Bijzondere Risico's

Verbondsdirecteur Richard Weurding en Adfiz-directeur Enno Wiertsema belichten allebei vanuit hun perspectief het thema (on)verzekerbaar van bijzondere risico's...

Feiten en fabels over het Waarborgfonds Motorverkeer

Feiten en fabels over het Waarborgfonds Motorverkeer

Feit of fabel: Het Waarborgfonds betaalt geen schadevergoeding wanneer een fietser uitglijdt over een olievlek en schade oploopt. Speciaal voor de VVP-rubriek...

Feiten en fabels over het Waarborgfonds Motorverkeer

Feiten en fabels over het Waarborgfonds Motorverkeer

Feit of fabel: Het Waarborgfonds betaalt geen schadevergoeding wanneer een fietser uitglijdt over een olievlek en schade oploopt. Het Waarborgfonds Motorverkeer...

VVP Vakevent: bijzondere risico's versus verzekerbaarheid

VVP Vakevent: bijzondere risico's versus verzekerbaarheid

Na het inhoudelijke succes van vorig jaar organiseert VVP op 17 april 2019 samen met Concordia de Keizer, Nostimos, Turien &Co. en de Vereende opnieuw een vakevent...

De Vereende: aansprekende praktijkvoorbeelden

De Vereende: aansprekende praktijkvoorbeelden

Aansprekende voorbeelden van bijzondere risico's, en dan met name motorvoertuigen, komen aan bod in de kennissessie die de Vereende verzorgt tijdens het VVP Event...

Interventie bij taxipremies niet aan de orde

Interventie bij taxipremies niet aan de orde

Minister Van Veldhoven grijpt niet in bij de sterk gestegen premies voor taxi's. Dat laat ze de Tweede Kamer weten. Van Veldhoven: "De hoogte van de door verzekeraars...

Lithium ion accu’s zijn brandgevaarlijk.  Feit of fabel?

Lithium ion accu’s zijn brandgevaarlijk. Feit of fabel?

Het gebruik van lithium ion accu’s is de laatste jaren explosief gestegen. Maar tegelijkertijd verschijnen er ook steeds meer nieuwsberichten over branden...