Marktpartijen tekenen Manifest Actief Klantbeheer

Actief Klantbeheer, ondertekening Manifest

Het ‘Manifest Actief Klantbeheer’ is op 1 juli 2021 tijdens een bijeenkomst in Diemen getekend door marktpartijen: ABN Amro Intermediaire Distributie, Adfiz, Dukers & Baelemans, FlexFront, Helder Beheerd, Nationale Hypotheekbond, Obvion, Vereniging Eigen Huis en VVP.

Afzonderlijk zijn de ondertekenaars actief op het gebied van actief klantbeheer. Dat blijft ook zo. Tegelijkertijd zien zij dat er nog veel méér en beter invulling aan te geven is. Het manifest geeft het commitment van de partijen weer. Hun gemeenschappelijk doel is om financieel professionals te helpen bij het informeren, initiëren, implementeren en uitvoeren van actief klantbeheer. Het streven is dat in 2025 actief klantbeheer een logisch onderdeel is van de bedrijfsvoering van financieel dienstverleners.

De partijen vertegenwoordigen ieder een deel van de hypotheekketen. Adfiz vertegenwoordigt adviseurs, FlexFront is als serviceprovider betrokken, Obvion en ABN Amro als geldverstrekker en Vereniging Eigen Huis als directe schakel met huizenbezitters. Als het gaat om bedrijfsvoering en kennis zijn de Nationale Hypotheekbond, Helder Beheerd en Dukers & Baelemans aangehaakt. VVP is mediapartner.

“Het is mooi om te zien dat de ondertekenaars verenigd zijn in het streven om actief klantbeheer verder te integreren in de normale bedrijfsvoering van de financieel adviseur.” aldus Peter Wormskamp van Helder Beheerd. “Dat is goed voor de adviseur, maar bovenal voor de klant. Want al wordt het lang niet altijd expliciet gezegd, het blijkt telkenmale dat de klant wel degelijk waarde hecht aan onderhoud op zijn of haar financiële handel en wandel.”

Volgende stappen

Het initiatief start met een beperkte groep 'kwartiermakers”' Zo wordt snelheid gemaakt. Tegelijkertijd staat het initiatief open voor nieuwe deelnemers.

Eerste wapenfeiten zijn, naast het manifest, een (nu nog beperkte) website met daarop informatie rondom Actief Klantbeheer. Daarnaast wordt er door partijen in co-creatie gewerkt aan een framework en een brancheonderzoek. Er zijn leerdoelen bepaald voor een opleiding op het gebied van actief klantbeheer. Doel is om per september de definitieve website te hebben staan, de opzet van het framework en het brancheonderzoek klaar te hebben en de eerste cursisten te kunnen verwelkomen.

Meer informatie over dit initiatief: actiefklantbeheer.nl

De ondertekenaars van het manifest

Foto bovenste rij v.l.n.r.:  Mark Groenendijk (ABN Amro), Martin Holleman (Adfiz), Igor Driessen (Obvion), Jeroen Oversteegen (de Nationale Hypotheekbond), Willem Vreeswijk (VVP), Jos van Driesum (de Nationale Hypotheekbond)

Foto onderste rij v.l.n.r. : Dirk van Haarlem (Helder Beheerd), Veerle van der Ven (Obvion), Michel Ligtlee (Vereniging Eigen Huis), Peter Wormskamp (Helder Beheerd), Mark Dukers (Dukers & Baelemans)

Dylan Dresens (FlexFront) kon niet persoonlijk aanwezig zijn maar heeft ook getekend.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Leen Winter - Winter Financiële Diensten 2 juli 2021

Super initiatief. Het allerbelangrijkste wat er moet gebeuren is het delen van actuele klantdata door aanbieders. Opleidingen aanbieden zijn pas zinvol als deze horde is beslecht. In veel gevallen beschikt de adviseur over gedateerde data. Ik ga ervan uit dat dit ook het eerste punt op de agenda gaat worden.

Meer over
Investeren in preventie en klimaatadaptatie

Investeren in preventie en klimaatadaptatie

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 1-2024) De noodzaak om te investeren in preventie en klimaatadaptatie neemt toe. Adviseurs kunnen hier een essentiële rol in...

Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz roept op tot het verlagen van adviesdrempels om consumenten en mkb te activeren en te helpen bij verduurzaming. Adfiz in haar reactie op de (inmiddels gesloten)...

Doe mee met onderzoek Actief Klantbeheer

Doe mee met onderzoek Actief Klantbeheer

Wilt u weten hoe u ervoor staat op het gebied van actief klantbeheer, ook ten opzichte van uw collega’s, en wilt u meer inzicht? Heeft u uw plan al klaar voor...

Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Adfiz-voorzitter Roger van der Linden reikte vorige week de Adfiz-publicatie 'Watersnood in de Valckenborgh' over de watersnood in 2021 uit aan burgemeester Daan...

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Voor het komende jaar 2024, aldus de Adfiz Nieuwjaarspeiling, verwachten zo’n 25 procentpunt meer kantoren een groei te noteren dan de realisatie over 2023....

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

De regels voor actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli 2024. De wetswijziging is gepubliceerd in de Staatscourant. Vanaf 1 juli dienen adviseurs de consument...

5, 4, 3, 2, 1, go!

5, 4, 3, 2, 1, go!

Dit jaar ‘trakteerde’ Adfiz tijdens haar nieuwjaarsbijeenkomst de aanwezigen op een powerspeech van Ben 'Tyler' Tiggelaar, expert in leiderschap, verandering...

Adviseurs minder tevreden over dienstverlening geldverstrekkers

Adviseurs minder tevreden over dienstverlening geldverstrekkers

De tevredenheid onder hypotheekadviseurs over de afwikkeling van de meeste hypotheekdossiers is in 2023 duidelijk afgenomen en die trend zet zich door in 2024, aldus...

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

De GoedIdee VoogdijVerzekerd, een nieuw product van Dazure dat er onder meer voor zorgt dat kinderen goed verzorgd achterblijven na het overlijden van de ouder(s),...

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Nationale-Nederlanden werd in alle vier categorieën (duurzame ontwikkeling, klantbelang, ketenefficiency en verzekerbaarheid) van het Adfiz Prestatie Onderzoek...