Monuta: driekwart Nederlanders kiest voor conservatief afscheid
Driekwart van de Nederlanders kiest voor een conservatief afscheid, ook al zijn de mogelijkheden bijna eindeloos. De helft van de ondervraagden kiest voor het cliché koffie en cake, zo blijkt uit onderzoek van Monuta onder 1500 volwassenen.
Naast koffie en cake is zwart gekleed komen ook een traditie. Dat vinden Nederlanders echter niet meer gebruikelijk (89%). Ouderen willen dit al helemaal niet (97%) terwijl jongeren (18-25 jaar) wel vaker willen dat hun gasten in het zwart komen (38%).
Bijna de helft van de Nederlanders zegt niet bang voor de dood te zijn. Toch praten vier op de tien mensen niet over hun eigen afscheid met naasten. Zeker meer dan twee derde bespreekt liever het eigen afscheid dan hun salaris, seksleven of gewicht. Er is een duidelijk verschil tussen jongeren en ouderen (66+ jaar). Jongeren bespreken liever hun salaris of seksleven dan het afscheid. Bij ouderen is het daarentegen omgekeerd. Twee derde van de Nederlanders vindt het belangrijk om het eigen afscheid te bespreken. En zelfs 81% vindt het belangrijk om het afscheid van hun dierbare te bespreken. Tóch heeft slechts 35% van de Nederlanders de wensen voor hun afscheid vastgelegd.
Op 8 en 9 april 2022 gaan Monuta uitvaartverzorgers de straat op in vijf verschillende steden in Nederland (Den Haag, Groningen, Venlo, Zeist en Zwolle) met de vraag ‘Is er cake na de dood?’. Dat doen zij door een plakje cake, het uitvaartcliché, aan te bieden. Met het winkelend publiek gaan zij het gesprek aan over uitvaartwensen, geven zij tips en delen ze hun kennis over het bespreekbaar maken van afscheid met dierbaren.
Reactie toevoegen
Vooral jongeren kijken nauwelijks om naar uitvaartpolis
De helft van de Nederlanders met een uitvaartverzekering heeft geen idee waarvoor ze precies verzekerd zijn en tweederde controleert dit zelden of nooit. Vooral...
Klanten weten onvoldoende wat ze verzekerd hebben. Ze missen nazorg en ze willen bij de communicatie kunnen kiezen tussen digitaal en papier. Dat zijn enkele van...
Beleggingsopbrengsten kleuren resultaat Monuta zwart
Monuta zag de omzet in 2017 groeien met 14 procent naar 330 miljoen euro. Het nettoresultaat steeg van 7,8 naar 32,6 miljoen euro, voornamelijk door hogere beleggingsopbrengsten....
Klanten weten onvoldoende wat ze verzekerd hebben. Ze missen nazorg en ze willen bij de communicatie kunnen kiezen tussen digitaal en papier. Dat zijn enkele van...
"Klantgerichtheid verzekeraars steeds beter"
Keurmerkhouders verbeteren de dienstverlening aan de klant continu, zo blijkt uit het thema-onderzoek Kwaliteitsverbetering van het Keurmerk Klantgericht Verzekeren. Directeur...
Advieskosten uitvaartverzekering: vaste fee wint terrein
Het overgrote deel van alle intermediairs brengt een eenmalig vaste fee in rekening voor hun advies over de financiering van uitvaartkosten. Dat blijkt uit de jaarlijkse...
Quinten Fraai nieuwe directievoorzitter Monuta
Quinten Fraai (51) wordt per 1 februari 2018 benoemd als nieuwe directievoorzitter van Monuta. Hij volgt Gert-Hein de Heer op die in 2012 aantrad als directievoorzitter. Fraai...
Monuta-volmacht voor Centraal Volmachtbedrijf
Monuta heeft een volmacht verleend aan het Centraal Volmachtbedrijf. Samen met Patrick van der Fluit (VDF Verzekeringen uit ’s-Hertogenbosch) en Huub Scharenborg...
Monuta Helpt nieuwe naam Monuta Charity Fund
Monuta Helpt is de nieuwe naam van het Monuta Charity Fund. Sinds 1999 ondersteunt Monuta via het fonds veel initiatieven. Het belangrijkste doel van Monuta Helpt...
Nederlanders leggen uitvaartwensen niet vast
Zeventig procent van de Nederlanders heeft de eigen uitvaartwensen niet vastgelegd. En drie op de tien Nederlanders hebben vrienden of kennissen die ze liever niet...