Neutralis licht politiek in over werkwijze ABN Amro

Neutralis (beide heren)

Neutralis heeft alle documentatie over het conflict met ABN Amro over het beëindigen van de samenwerkingsovereenkomst per 1 december 2013 doorgestuurd aan Wouter Koolmees (Woordvoerder Financiën D66).

Ozewald Wanrooij en Leon Brummelhuis stellen de informatie ter beschikking omdat zij van mening zijn dat de informatie inzicht biedt in de door Koolmees gestelde Kamervragen met betrekking ot banken die geen producten verkopen. Wanrooij: "Ik zie het als rol van de adviseur om de consument te voorzien van inzicht die hem in staat stelt de juiste afwegingen en keuzes te maken. Indien hieruit blijkt dat er een productbehoefte bestaat zou het de rol van de bemiddelaar moeten zijn de consument te helpen bij het onafhankelijk vergelijken van het gewenste product op o.a. voorwaarden en tarieven waarna de klant vervolgens de vrijheid moet hebben om zelf of met behulp van een bemiddelaar, het beste product te verwerven. Vervolgens zou het de rol van de aanbieder moeten zijn een goed, transparant en eerlijk product aan te bieden. Inmiddels is er een situatie ontstaan waarin de consument niet langer de vrije toegang heeft tot financiële producten met een nutsvoorziening en mijn collega's en ik deze toegang niet meer kunnen borgen."

Volgens Neutralis geeft de briefwisseling met ABN Amro een goed inzicht in de marktbrede tendens met betrekking tot het beleid van aanbieders. "Verder maak ik u graag opmerkzaam op mijn schrijven aan de AFM waarin ik onderbouw waarom de door de AFM afgegeven Key Performance Indicators de vrije toegang tot financiële producten belemmeren in plaats van stimuleren."

In een reactie schrijft Michael Mackaaij (MultiSafe) zich "bij deze discussie te verbazen over de opvallende afwezigheid van de Autoriteit Consument en Markt. De missie van de ACM volgens de website: 'De Autoriteit Consument & Markt bevordert kansen en keuzes voor bedrijven en consumenten. Kansen voor innovatie, nieuwe producten, diensten en bedrijven. Keuzes voor consumenten, die echt wat te kiezen hebben en durven kiezen. Omdat bedrijven duidelijk zijn over wat zij aanbieden. En consumenten weten wat hun rechten zijn. Hier ligt de sleutel voor goedwerkende markten'. Dit is een veel betere missie dan die van de AFM: 'AFM bevordert eerlijke en transparante financiële markten'. Het vraagstuk van Neutralis hoort m.i. dan ook thuis bij de ACM en niet bij de AFM. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor prijsverhogende kwaliteitsleidraden van de AFM en de discussie 'verrichtingentarief' in volmachtland en wellicht ook voor de impact van Bgfo-artikel 86.
Meer specifiek voor Neutralis: in het laatste artikel van Fred de Jong blijkt dat 'onafhankelijkheid' herkend én erkend wordt door de klant, en (in 2012) leidt tot stijgende marktaandelen van onafhankelijke adviseurs ten opzichte van banken. Het beëindigen van aanstellingen zou een strategie van banken kunnen zijn om de onafhankelijkheid van kleinere adviseurs om zeep te helpen ten gunste van de concurrentie-positie van de banken zelf. Dát zou onderwerp moeten zijn van een onderzoek door de ACM, want dat vermindert de keus voor consumenten!"

Reactie toevoegen

 

Reacties

Michael Mackaaij - 18 november 2013

Bij deze discussie verbaas ik mij over de opvallende afwezigheid van de Autoriteit Consument en Markt. De missie van de ACM volgens de website: "De Autoriteit Consument & Markt bevordert kansen en keuzes voor bedrijven en consumenten. Kansen voor innovatie, nieuwe producten, diensten en bedrijven. Keuzes voor consumenten, die echt wat te kiezen hebben en durven kiezen. Omdat bedrijven duidelijk zijn over wat zij aanbieden. En consumenten weten wat hun rechten zijn. Hier ligt de sleutel voor goedwerkende markten." Dit is een veel betere missie dan die van de AFM: "AFM bevordert eerlijke en transparante financiële markten". Het vraagstuk van Neutralis hoort m.i. dan ook thuis bij de ACM en niet bij de AFM. Dat geldt bv ook voor prijsverhogende kwaliteitsleidraden van de AFM en de discussie "verrichtingentarief" in volmacht land en wellicht ook voor de impact van BGFO 86. Meer specifiek voor Neutralis: in het laatste artikel van Fred de Jong blijkt dat "onafhankelijkheid" herkent én erkent wordt door de klant, en (in 2012) leidt tot stijgende marktaandelen van onafhankelijke adviseurs ten opzichte van banken. Het beëindigen van aanstellingen zou een strategie van banken kunnen zijn om de onafhankelijkheid van kleinere adviseurs om zeep te helpen ten gunste van de concurrentie-positie van de banken zelf. Dát zou onderwerp moeten zijn van een onderzoek door de ACM want dat vermindert de keus voor consumenten!

Ozewald Wanrooij - 18 november 2013

@ Michael: Ik dank je voor deze positieve bijval en toevoeging. Persoonlijk kan ik me slechts verwonderen over het feit dat consumentenorganisaties hun stem niet laat horen terwijl het belang van de consument onder druk staat. Dat organisaties die opkomen voor het belang van het intermediair zich tot nu toe nog afzijdig hebben gehouden terwijl de toekomst van onafhankelijk bemiddeling op de helling staat. En dat aanbieders die wel in de toegevoegde waarde van onafhankelijke bemiddeling en vrije toegang voor de consument geloven hun stem niet laten horen terwijl dit voor hen nog steeds een belangrijk afzetkanaal is. In ieder geval zal ik voor zover het binnen mijn mogelijkheden ligt blijven inzetten voor de vrije toegang tot financiële producten voor de consument en de bescherming van de waarde van onafhankelijke bemiddeling en advisering van het intermediair. Daarbij is overigens iedere hulp welkom.

ABN Amro: "Huizenprijzen stijgen naar verwachting met zes procent in 2024"

ABN Amro: "Huizenprijzen stijgen naar verwachting met zes procent in 2024"

Doordat de vooruitzichten op de huizenmarkt voor het tweede kwartaal op rij verbeteren, stelt ABN Amro haar prijsraming in de nieuwste editie van de Woningmarktmonitor...

Arbeidspotentieel onder gepensioneerden grotendeels onbenut

Arbeidspotentieel onder gepensioneerden grotendeels onbenut

Hoewel steeds meer pensioengerechtigden in alle economische sectoren blijven doorwerken, blijft een groot deel van het arbeidspotentieel onder gepensioneerden onbenut....

ABN Amro: huizenprijzen stijgen meer dan voorzien

ABN Amro: huizenprijzen stijgen meer dan voorzien

ABN Amro verwacht dat de huizenprijzen in 2024 stijgen met vier procent. Dit is meer dan de 2,5 procent die de bank eerder voorspelde. In 2025, denkt ABN Amro, stijgen...

Verhogen uitkeringen beter dan afschaffen eigen risico basisverzekering

Verhogen uitkeringen beter dan afschaffen eigen risico basisverzekering

De lessen uit de WMO zijn een reden om anders te kijken naar de discussie rondom het afschaffen van het eigen risico in de zorgverzekeringswet, stelt ABN Amro. Andere...

Adviseurs minder tevreden over dienstverlening geldverstrekkers

Adviseurs minder tevreden over dienstverlening geldverstrekkers

De tevredenheid onder hypotheekadviseurs over de afwikkeling van de meeste hypotheekdossiers is in 2023 duidelijk afgenomen en die trend zet zich door in 2024, aldus...

"Draagkracht voor herstel klimaatschade meenemen in adviesgesprek"

"Draagkracht voor herstel klimaatschade meenemen in adviesgesprek"

Om te voorkomen dat financieel kwetsbare huishoudens gaan wonen in wijken waar panden goedkoperzijn geworden door het inprijzen van klimaatrisico (en daardoor bij...

ABN Amro ziet einde prijscorrectie woningmarkt

ABN Amro ziet einde prijscorrectie woningmarkt

ABN Amro heeft haar prijsraming in de nieuwste editie van de Woningmarktmonitor naar boven bijgesteld: van min vijf naar min drie procent in 2023 en van min drie...

ABN Amro: ruim 100 Financiële zorgcoaches

ABN Amro: ruim 100 Financiële zorgcoaches

Het aantal Financiële zorgcoaches van ABN Amro is inmiddels de grens van 100 gepasseerd. Gudy van der Wal, Directeur Financiële zorgcoaches: “Het...

Kifid: terechte verwachting van consument is nog geen toezegging van de bank

Kifid: terechte verwachting van consument is nog geen toezegging van de bank

(Kifid-uitspraak GC 2023-0614) Consumenten doen bij ABN Amro een hypotheekaanvraag zonder advies. Ze hebben het idee dat de hypotheekaanvraag wordt toegewezen, maar...

Marktaandeel ABN Amro bij woonhypotheken daalt

Marktaandeel ABN Amro bij woonhypotheken daalt

ABN Amro noteerde in het tweede kwartaal een nieuwe woonhypotheekproductie van 2,8 miljard euro. Dat is vier procent minder dan in het eerste kwartaal en 59 procent...