Samen op weg naar een sexy financiële sector

Deborah Nas

“Ik werk inmiddels dertig jaar in de financiële sector en nooit eerder was er zoveel hectiek van zoveel kanten dan in deze tijd. Er zijn enorm veel uitdagingen voor werkgevers. Hoe werf je en bind je medewerkers? We hebben elkaar – de oude garde en de jonge talenten – hard nodig om een sexy bedrijfstak te worden.”

Dit zei Chris Baelemans, ceo Welten Groep, bij de aftrap van het door Welten georganiseerde event Baanbrekend Werkgeverschap in Theater Gooiland in Hilversum, met name bestemd voor HR-leaders in de financiële sector. De oude garde, rijkelijk vertegenwoordigd in de financiële sector, werd gevraagd een jong talent uit de eigen organisatie mee te nemen. Dit omdat ervaren krachten en jonge talenten samen de krachten moeten bundelen om de financiële sector onweerstaanbaar te maken. Onder leiding van dagvoorzitter Sofie van den Enk gaven inspirerende sprekers als Deborah Nas, Wim Davidse en Manon van der Lely hun visie en oplossingen om de problemen in de arbeidsmarkt het hoofd te bieden. Duidelijk is dat op het gebied van engagement nog de meeste winst valt te behalen. Verdieping volgde in diverse break-out sessie.

Professor Deborah Nas, autoriteit op het gebied van technologische innovaties, ging in op innovatie, gamechangers en de voorspelbare reacties van bestaande bedrijven. Nas, die acteert op het snijvlak van psychologie, technologie en business: “Innovaties worden vooral vertraagd door organisatiestructuren, door verouderde IT-systemen en door menselijk gedrag. Uit onderzoek door de jaren heen blijkt keer op keer dat de meeste mensen vanuit angst reageren. Bij iedere vernieuwing komt de focus op de nadelen te liggen. Dat was zo bij de uitvinding van het schrift, de boekdrukkunst, de krant, de telefoon, de televisie en het internet (Google makes us stupid). Hoe ouder mensen worden hoe meer angst er komt voor vernieuwing. Na je 35ste wordt vernieuwing veelal als tegennatuurlijk beschouwd. Ons referentiekader stuurt nu eenmaal onze mening over technologische innovaties.”

Nas ging in op een aantal game changers die met nieuwe waardeproposities hele markten veranderen. Ze zoemde onder meer in op het succesvolle PensionBee uit het Verenigd Koninkrijk en op Lemonade dat sinds 2020 ook actief is in Nederland. Deze sociale innovatieve verzekeraar daagt de conservatieve verzekeringswereld uit met slimme tools, uitmuntende service en volledig transparantie. Ze richten zich op jongeren (die ze vervolgens met hun service en goedkope premies binden) die zich binnen een paar seconden kunnen verzekeren. De winst van het bedrijf wordt aan het eind van ieder boekjaar gedoneerd aan een goed doel dat de klanten kunnen kiezen. “Door deze aanpak creëert het bedrijf betrokken medewerkers én klanten. En als Lemonade het niet lukt om de verzekeringswereld op te schudden, dan doet een volgende speler het wel. Het is een onomkeerbaar proces. “ Eline de Wit, Country Manager Benelux Lemonade, is dit jaar één van de columnisten in de VVP-rubriek Cultuur. Haar eerste column verschijnt in VVP 2.

Nas gaf ook tips aan bestaande bedrijven om te reageren op de komst van  game changers. “Zoek de samenwerking met start-ups, richt een investeringsfonds op voor starters waar je als bestaand bedrijf baat bij hebt en transformeer van binnenuit.”

Voor Nas zijn er drie soorten innovaties waar bedrijven mee aan de slag kunnen en wellicht zouden moeten: incrementele innovaties (intern gericht en op zich niet van hele grote impact), vernieuwende innovaties (denk aan nieuwe producten ontwikkelen met start-ups) en radicale innovaties (dit moet de top van een bedrijf omarmen en samen uitwerken met briljante tech-denkers).”

ARBEIDSMARKTREVOLUTIE

Arbeidsmarktstrateeg Wim Davids (Dzjeng) sprak over de arbeidsmarktrevolutie. “In deze jaren ’20 vormt de arbeidsmarkt het grootste probleem voor bedrijven in alle sectoren. En we staan nog maar aan het begin. De werkersrevolutie is begonnen.”

Davids liet zien dat Nederland heel slecht presteert als het gaat om betrokken medewerkers. “Slechts 12 procent is engaged en daarmee staat Nederland op plek 27 in Europa. Door medewerkers wel betrokken te maken, kunnen bedrijven dus snel een verschil maken op de arbeidsmarkt. Jongeren willen graag werken bij bedrijven met een purpose. Sterker nog, het merendeel van de jongeren is bereid hiervoor salaris in te leveren.”

Manon van der Lely (manager HR bij a.s.r.) ging in op hoe dit dan in de praktijk werkt. A.s.r. won namelijk de HR Profile Award voor het beste HR-beleid van Nederland. “Zorg ervoor dat je je medewerkers stimuleert en faciliteert in hun ontwikkeling, maak ze regisseur van hun eigen loopbaan, stem het arbeidsvoorwaardenpakket af op hun eigen loopbaan, investeer in vitaliteit, heb voortdurend aandacht voor employee branding en luister naar ze.”

A.s.r. ontwikkelde onder meer een eigen cao en de eMood, die ook beschikbaar is voor andere bedrijven. Dit is een door medewerkers eenvoudig in te vullen tool dat het werkgeluk, de toewijding en de vitaliteit van medewerkers inzichtelijk maakt. Er doen circa 2500 van de in totaal 4500 medewerkers aan mee en de resultaten worden gedeeld via intranet. “Uit deze checks, die ook ingezet kunnen worden voor teamoverleggen, blijkt dat het engagement van de medewerkers bij a.s.r. heel hoog is.”

Daarnaast heeft a.s.r. ‘de andere CAO’ ontwikkeld, met daarin onderwerpen als een volwassen arbeidsrelatie, duurzaamheid en toekomstbestendigheid, vertrouwen, solidariteit en vitaliteit. Ook voert a.s.r. met de medewerkers ‘het andere gesprek’. Beoordelingsgesprekken zijn geschrapt, vakantie kan zelfstandig worden opgenomen, de juiste balans tussen privé en werk wordt verankerd en maatschappelijke betrokkenheid wordt vastgelegd. “Uiteraard zijn wij niet uitgeleerd,  maar als je wacht tot je het kunt, ben je te laat.”

EMMA AT WORK

Tijdens het event was er ook aandacht voor Emma at Work, dat jongeren ondersteunt met een fysieke aandoening naar een zelfstandige toekomst. Bram Grootjans, die geen armen heeft, vertelde dat hij via Welten aan de slag gaat bij de Rabobank als procesmanager. Ook was er ruimte voor de bevlogen Bilal El Azzouzi, de jongste FFP-er van Nederland.

BEELD: Marco Kuijpers, Masterphoto

Reactie toevoegen

 
Meer over
Nu ook ruitschaden tot 1.000 euro automatisch afgewikkeld bij a.s.r.

Nu ook ruitschaden tot 1.000 euro automatisch afgewikkeld bij a.s.r.

A.s.r. wikkelt voortaan ruitschaden tot 1.000 euro automatisch af via Cockpit. De verzekeraar in een adviseursmailing: “Op dit moment worden inboedel- en woonhuisschaden...

Hoe het ook kan…

Hoe het ook kan…

(Mark Boskamp, Dukers & Baelemans in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022)  Regelmatig confronteer ik financieel planners en adviseurs met de...

A.s.r. lanceert Green Finance Framework

A.s.r. lanceert Green Finance Framework

A.s.r. heeft een Green Finance Framework ontwikkeld waarmee groene obligaties uitgegeven kunnen worden. De financiering die hiermee wordt aangetrokken, wordt geïnvesteerd...

Beperkte daling resultaat a.s.r.

Beperkte daling resultaat a.s.r.

In het eerste halfjaar van 2022 boekte a.s.r. een operationeel resultaat van 513 miljoen euro (H1 2021: 532 miljoen euro). De daling is veroorzaakt door de impact...

Ingrid de Swart: 'Het is onze taak om risico's verzekerbaar en toegankelijk te houden'

Ingrid de Swart: 'Het is onze taak om risico's verzekerbaar en toegankelijk te houden'

“Het is onze taak om risico’s verzekerbaar en toegankelijk te houden. Thema’s die wij ons aantrekken, zijn duurzaamheid en klimaatverandering,...

Doordacht doen, in het belang van het geheel

Doordacht doen, in het belang van het geheel

(Uit VVP 3-2022) ‘Dit is de tijd van doen’. En onder ‘doen’ verstaat a.s.r. Nederlanders verzekerbaar houden, financieel weerbaarder en...

Voogd & Voogd en a.s.r. slaan maatschappelijke handen ineen

Voogd & Voogd en a.s.r. slaan maatschappelijke handen ineen

Voogd & Voogd (onderdeel Alpina Group) en a.s.r. hebben de handen ineen geslagen om een actieve bijdrage te leveren aan een financieel gezonde toekomst en een...

Kifid: slechte communicatie over aov, klacht toch ongegrond

Kifid: slechte communicatie over aov, klacht toch ongegrond

(Kifid-uitspraak GC 2022-0438) De consument heeft een arbeidsongeschiktheidsverzekering bij Loyalis (onderdeel a.s.r.). De consument is volledig arbeidsongeschikt...

Hoe het ook kan…

Hoe het ook kan…

(Mark Boskamp, directeur bij Dukers & Baelemans, in VVP 02-2022) Regelmatig confronteer ik financieel planners en adviseurs met de term duurzaam fruit, de...

Bestaande klant kan bij a.s.r. zelf extra leningdeel voor verduurzaming aanvragen

Bestaande klant kan bij a.s.r. zelf extra leningdeel voor verduurzaming aanvragen

Vanaf nu kunnen alle klanten met een hypotheek van a.s.r. zelf en tegen lage kosten een Verduurzamingshypotheek aanvragen. Financieel adviseurs krijgen tot 1 juni...