Serie Actief Klantbeheer (5): meer werkplezier in 2024

Lianne Steeghs 2023,

“Het laatste kwartaal van 2023 is voor iedereen een drukke periode. Zaken afronden, nieuwe doelen stellen. Dit is ook een goed moment om stil te staan, achterom en vooruit te kijken. Ik daag iedereen uit dit regelmatig te gaan doen. Stel jezelf vragen: wat gaat er goed, wat kan er beter, welk cijfer geef ik mijn (werk)plezier? Ik deel mijn visie op werkplezier en geef drie tips om dit vergroten”, aldus Lianne Steeghs, HR Consultant Leren & Ontwikkelen bij Obvion Hypotheken.

Werkplezier en voldoening
“Werkplezier en geluk gaan wat mij betreft hand in hand. Een gelukkige medewerker is goud waard. Hoe gelukkiger de medewerker, hoe succesvoller de organisatie. Tevreden en blije medewerkers zijn productiever, creatiever en zetten zich maximaal in om successen te behalen. Daarnaast stralen ze positieve energie uit. Factoren die bijdragen aan werkgeluk zijn o.a. een goede band met collega’s en klanten, je betrokken voelen bij de organisatie, uitgedaagd worden in werkzaamheden en de vrijheid om eigen initiatieven te nemen. Onderzoek (Arbo Unie) toont aan dat een kwart van de Nederlandse medewerkers te weinig voldoening halen uit werk. Schrikbarende cijfers, vind ik. Voldoening is een ontzettend belangrijke drijfveer. Daarnaast hebben we ook nog te maken met het fenomeen werkdruk. Hoe kun je nu de focus verleggen van werkdruk naar werkplezier en voldoening? Tips vanuit onze praktijk die misschien ook voor jou als adviseur relevant zijn:

Tip 1: onderzoek waar je gelukkig van wordt in je werk
Breng voor jezelf in kaart welke factoren van invloed zijn op jouw werkgeluk. Met in je achterhoofd het doel om positieve impact voor je klanten te maximaliseren. Hoe je dit in kaart kunt brengen? Er zijn verschillende modellen op het internet te vinden die je kunt gebruiken. Ik heb zelf goede ervaringen met deze methode. Waar geef je jezelf een hoge score? Hoe kun je dit meer of vaker inzetten? Waar scoor je laag? Wat kun je hieraan doen? Wat heb je nodig? Hoe ga je dit organiseren? En wanneer ga je hiermee aan de slag? De inzichten uit deze vragen zetten je op scherp om je doelen voor 2024 (en verder) te realiseren.

Tip 2: geef jouw vitaliteit prioriteit
Dan bedoel ik vitaliteit in de brede zin. We denken al snel aan bewegen en voeding bij vitaliteit. Zeker niet onbelangrijk, maar ook mentale vitaliteit moet je niet onderschatten. Alles draait om balans van fysieke en mentale vitaliteit. Om productief te zijn heb je energie nodig en je energielevel bepaalt je focus. Om de cirkel rond te maken: gezonde voeding, voldoende slaap, rust en beweging zijn cruciale factoren. Wat kan je energie geven in je werk? Zorg voor afwisseling, maak nieuwe plannen, ga naar buiten en voer gesprekken met je medewerker en klant. Contact is voor velen een enorme energiebooster. Binnen Obvion is ‘samenwerking’ een van de meest genoemde redenen waarom collega’s blij zijn met hun werk.

Tip 3: investeer in duurzame klantrelaties
Werkgeluk heeft een positief effect op klanttevredenheid. Als jij happy bent met wat je doet, merkt je klant dit ook. Een glimlach is zichtbaar, zelfs aan de telefoon pikt een klant jouw positieve vibes op en zal je service- en dienstverlening waarschijnlijk hoger waarderen. Dat wil je bereiken, toch? Ik kan me heel goed voorstellen dat je als hypotheekadviseur voldoening haalt uit het feit dat je dagelijks klanten blij mag maken met een advies voor een nieuwe of bestaande hypotheekoplossing. Een hypotheek is zeker geen pakje boter van een paar eurocent. Jouw advies heeft impact. Dit stopt niet nadat een hypotheek wordt gesloten. Als je je klanten goed kent -een duurzame relatie onderhoudt-, kun je op het juiste moment contact opnemen. Of ze zoeken jou op. Dat voelt toch een stuk beter dan een ‘koud’ telefoongesprek.

Waarom investeren in duurzame klantrelaties?
De hypotheekmarkt ziet er anders uit dan een jaar geleden. Er is letterlijk tijd en ruimte ontstaan om het contact met bestaande klanten nieuw leven in te blazen. Hoge inflatie, stijgende energie- en supermarktprijzen zorgen ervoor dat de consument zich enorm bewust is van zijn totale financiële huishouding. Een periodieke hypotheek APK die jouw klant misschien wel een kostenbesparing oplevert, is vaak meer dan welkom. Ga daarom het gesprek aan met de bestaande klant. Je kunt namelijk het verschil maken met oprechte aandacht. Oprechte aandacht waardeert de klant = een kans tot meer ‘winst’ = meer voldoening halen uit je werk. Hoeveel klantrelaties ga jij nieuw leven inblazen in 2024?”

Meer informatie: https://www.actiefklantbeheer.nl/

In de serie 'De Kracht van Actief Klantbeheer' geven deelnemers van de Stichting Actief Klantbeheer praktische voorbeelden van nut en noodzaak van Actief Klantbeheer. De serie wordt gepubliceerd in de nieuwsbrieven van VVP en InFinance.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Begin nu met actief beheer! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 7)

Begin nu met actief beheer! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 7)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem van Helder Beheer zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde...

Niels Berendsen nieuwe CFRO Obvion Hypotheken

Niels Berendsen nieuwe CFRO Obvion Hypotheken

Niels Berendsen wordt per 1 juni 2024 benoemd tot Chief Financial & Risk Officer (CFRO) bij Obvion Hypotheken. De nieuwe rol van CFRO is ontstaan door een samenvoeging...

Wees er ook voor isoleerders, verduurzamers en bespaarders

Wees er ook voor isoleerders, verduurzamers en bespaarders

(Partner in kennis Obvion in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Het belang van verduurzamen is onder de Nederlandse bevolking inmiddels wel duidelijk. We rijden...

Special Duurzaam Advies VVP en INSVER: winst in alle opzichten

Special Duurzaam Advies VVP en INSVER: winst in alle opzichten

Duurzaamheid is een onderdeel van modern ondernemerschap. Iedere adviseur zal actie moeten ondernemen. Aldus Kees Dullemond (INSVER) in de special Duurzaam Advies...

De wereld verandert en wij geven de richting aan

De wereld verandert en wij geven de richting aan

(Uit VVP-special Duurzaam Advies 2024) Het lijkt nog ver, 2050, maar op weg naar klimaatneutraliteit gaat er de komende jaren al veel veranderen. Dat vergt de...

Serie Actief Klantbeheer (10): klantrelaties versterken

Serie Actief Klantbeheer (10): klantrelaties versterken

“Je wilt investeren in bestaande klantrelaties als onderdeel van je zorgplicht als hypotheekadviseur. Maar het zorgt op termijn vaak ook voor klantkansen....

Begin nu met actief beheer! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 6)

Begin nu met actief beheer! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 6)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem van Helder Beheer zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde...

Doe mee met brancheonderzoek Actief Klantbeheer

Doe mee met brancheonderzoek Actief Klantbeheer

Het is weer tijd voor het jaarlijkse onderzoek van de Stichting Actief Klantbeheer. Nu actueler dan ooit! Laat ook weten waar u tegenaan loopt en wat uw plannen...

Doe mee met onderzoek Actief Klantbeheer

Doe mee met onderzoek Actief Klantbeheer

Wilt u weten hoe u ervoor staat op het gebied van actief klantbeheer, ook ten opzichte van uw collega’s, en wilt u meer inzicht? Heeft u uw plan al klaar voor...

Adviseurs minder tevreden over dienstverlening geldverstrekkers

Adviseurs minder tevreden over dienstverlening geldverstrekkers

De tevredenheid onder hypotheekadviseurs over de afwikkeling van de meeste hypotheekdossiers is in 2023 duidelijk afgenomen en die trend zet zich door in 2024, aldus...