SIVI: online kennisplatform kwaliteit onbemenste toepassingen
Na de lancering van de Checklist Onbemenste Toepassingen vorig jaar juli introduceert SIVI nu het online kennisplatform rond kwaliteit Onbemenste Toepassingen binnen de financiële dienstverlening. Bij de lancering bestaat het kennisplatform uit de Online Checklist Onbemenste Toepassingen en de Online
Kennisbank Kwaliteit Onbemenste Toepassingen. Later dit jaar voegt SIVI hier nog een Online Forum aan toe om zo nog meer de interactie tussen geïnteresseerden te faciliteren.
Peter Mols, directeur SIVI: "De Checklist Onbemenste Toepassingen (Checklist-OT) is bedoeld voor alle partijen binnen de financiële dienstverlening die geheel geautomatiseerde (onbemenste) toepassingen of deeltoepassingen aanbieden of gaan aanbieden. Van aanbieder, tot adviseur, tot softwareleverancier. Met de Checklist-OT krijgt een organisatie inzicht in hoe zij omgaat met belangrijke thema’s als wet- en regelgeving, technologische risico’s, testen, herleidbaarheid en monitoring.
"De Checklist-OT levert geen kwalificatie van ‘goed of fout’ maar geeft een gestructureerd overzicht van de belangrijkste risico’s en helpt bij het inhoud geven aan het mitigeren van deze risico’s. Een organisatie zet de Checklist-OT in bij de start van een project voor een overzicht van te adresseren punten. Tijdens het project levert de Checklist-OT een overzicht van te ondernemen acties, verantwoordelijkheden en de status. Bij de afronding is de Checklist-OT een raamwerk voor evaluatie. Ook kan men de Checklist-OT inzetten als vaste
template voor interne en externe rapportages."
Binnen de financiële dienstverlening maken steeds meer partijen gebruik van volledig geautomatiseerde toepassingen bij de bediening van de eindklant of adviseur. Dit betreft geavanceerde AI-technologie maar ook ‘gewone’ software.
Reactie toevoegen
Meer over
ABN Amro: proef met kunstmatige intelligentie bij klantvragen
ABN Amro draait een pilot met kunstmatige intelligentie, die haar adviseurs in staat stelt meer tijd aan de klant te besteden. Aldus de bank bij de presentatie van...
Laat de verrassingen maar komen
(Uit VVP-special Digitale Innovatie 2023) “Een gangbare definitie van innovatie luidt: ‘de ontwikkeling van nieuwe producten, processen of businessmodellen,...
Intelligente chatbots en gebrekkig inzicht belangrijkste algoritmerisico’s
Innovaties zoals intelligente chatbots en gebrekkig inzicht in bestaande algoritmes zijn op dit moment de belangrijkste algoritmerisico’s. Dit blijkt uit de...
Jack Vos in Adviescommissie Kwaliteit Onbemenste Toepassingen
Jack Vos (Onesurance) is André van Nieuwenhuijzen opgevolgd als lid van de Adviescommissie Kwaliteit Onbemenste Toepassingen namens de Contactgroep Automatisering....
Generatieve AI vergroot beroepsaansprakelijkheidsrisico
In een nieuw rapport wijst Allianz Global Corporate & Specialty (AGCS) op het beroepsaansprakelijkheidsrisico dat ontstaat door generatieve AI. De verzekeraar:...
AI: zorg of zegen voor het intermediair?
(Dennie van den Biggelaar, OneSurance, in VVP-special Digitale Innovatie 2023) Door de razendsnelle opkomst van AI staat de verzekeringssector op het punt een...
ACT NOW! en schrijf je in voor de ochtendsessies van SIVI
Meer dan dertig praktijksessies biedt het VIP Congres ACT NOW! van VVP en Contactgroep Automatisering op 4 juli. In een aantal berichten op de VVP-site geven we...
SIVI van start met trainingsprogramma
SIVI gaat op verzoek van de markt van start met het aanbieden van een serie nieuwe trainingen. Op 19 april is de aftrap met de training AFD 1.0 Basis. Binnen de...
Kennisbank Data Exchange van start
Bijdragen aan een verdere versnelling van de digitalisering van de financiële sector. Dat wil de dinsdag gelanceerde Kennisbank Data Exchange van SIVI en Stichting...
(Uit katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022) “Innovatie is een duidelijk waarneembare sprong van vernieuwing. Het bestaande wordt dus opgeschud. Daarvan...