Strikter gekeken naar nut zakelijke reizen

KLM vliegtuig via Pixabay

Met de coronapandemie die op zijn eind loopt, herwaarderen werkgevers het nut en de noodzaak van internationale zakelijke reizen en mobiliteit. Nu het reizen in Europa geleidelijk weer op gang komt, ligt de focus meer op kwaliteit dan kwantiteit van de reizen. Organisaties kijken daarnaast vaker naar de inhuur van lokaal talent en verwachten dat de inzet van internationale uitzending niet zal toenemen. Internationaal werken op afstand kan aan de andere kant de schaarste van talent oplossen.

Dat blijkt uit het rapport International Mobility survey 2022 van Aon.

Aon: "Steeds vaker stelt men de vraag of er daadwerkelijk gereisd moet worden of dat een online meeting ook tot de mogelijkheden behoort. Daarbij komt dat reizen meer vraagt qua zorgplicht en voorbereiding, zoals het voldoen aan wet- en regelgeving en veiligheid en welzijn borgen van de mensen. Tevens is het vliegtuig niet langer meer heilig voor werkgevers als belangrijkste transportmiddel voor zakelijke reizen. Steeds meer grote werkgevers verplichten hun werknemers met de trein of auto te reizen bij korte zakelijke reizen, waarbij een korte reis als minder dan 400-700 kilometer wordt gezien."

Blijvend veranderd

Michel Teunisse bij Aon’s International People Mobility (IPM) ziet dat de wereld van het internationale zakelijke reizen na de coronapandemie blijvend veranderd is: “Als je kijkt naar het zakelijk reisverkeer, dan vindt daar echt een herwaardering plaats. Werkgevers vragen zich af hoe noodzakelijk een reis nog is. Aspecten als kosten, het welzijn van medewerkers en ook het klimaat zullen meer en meer bepalen of een reis nodig is. Zakelijke reizen zullen niet verdwijnen en zijn in diverse sectoren echt een meerwaarde, maar duidelijk is dat de wereld na COVID-19 niet meer dezelfde is als voor de pandemie.

"Dat blijkt ook uit het feit dat het internationaal werken op afstand een blijvende trend is. Werknemers hebben gezien dat werken op afstand de nodige voordelen heeft en zij willen deze behouden en zelfs inzetten om een zo gunstig mogelijke werk-privébalans te krijgen. Het is voor werkgevers echter wel urgent om hiervoor een duidelijk beleid te maken en aan te geven wat wel en niet mogelijk is. Hoe eenvoudig het voor een medewerker lijkt om in het buitenland de laptop open te klappen en aan het werk te gaan, des te complexer is deze situatie voor een werkgever. Want hoe ga je om met belastingwetgeving en sociale zekerheid? Hoe blijft iemand verbonden met je organisatie wanneer hij of zij in een andere tijdzone werkt en nooit fysiek op kantoor is? Al dit soort vragen komen nu op werkgevers af en zij moeten hier echt mee aan de slag. Men moet beleid hierover vormgeven én communiceren.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Indexatie pensioen fors minder dan vorig jaar

Indexatie pensioen fors minder dan vorig jaar

De indicatieve beleidsdekkingsgraad, gebaseerd op de gemiddelde dekkingsgraad van de afgelopen twaalf maanden, daalde in 2023 van 120 naar 119 procent. Pensioenkortingen...

Duur taxiritje voor verzekeraar

Duur taxiritje voor verzekeraar

(Kifid-uitspraak GC 2023-0988) De consument vordert dekking voor schade door diefstal van zijn bagage. De bagage is tijdens een bezoek aan Düsseldorf in de...

Aon: cybercriminaliteit grootste uitdaging bedrijfsleven

Aon: cybercriminaliteit grootste uitdaging bedrijfsleven

Het Nederlandse bedrijfsleven beschouwt cybercriminaliteit als de grootste risico van deze tijd, gevolgd door bedrijfsstilstand, het tekort aan arbeidskrachten en...

Organisaties vergroten cyberweerbaarheid onder druk verzekeraars

Organisaties vergroten cyberweerbaarheid onder druk verzekeraars

Het bedrijfsleven neemt in vergelijking met eerdere uitkomsten uit 2020 meer maatregelen en is beter voorbereid op de toegenomen cyberdreiging. Dat blijkt uit het...

Klant kon weten dat hij toestemming verzekeraar nodig had voor operatie

Klant kon weten dat hij toestemming verzekeraar nodig had voor operatie

(Kifid-uitspraak GC 2023-0740) De consument vordert dat de verzekeraar de schade die hij opliep als gevolg van een skiongeval volledig vergoedt. De verzekeraar stelt...

Jochem Kort nieuwe Chief Broking Officer bij Aon Nederland

Jochem Kort nieuwe Chief Broking Officer bij Aon Nederland

Jochem Kort wordt per 1 oktober aangesteld als Chief Broking Officer voor Aon Nederland. Hij volgt Mandy van der Zalm op, die Aon onlangs verliet. Kort begon na...

Leidy Timmerman nieuwe Industry Director Business Services bij Aon Nederland

Leidy Timmerman nieuwe Industry Director Business Services bij Aon Nederland

Leidy Timmerman is benoemd tot Industry Director Business Services bij Aon Nederland. ​Zij stuurt het team Business Services aan dat zich richt op een breed scala...

Chief Broking Officer Mandy van der Zalm vertrekt bij Aon

Chief Broking Officer Mandy van der Zalm vertrekt bij Aon

Mandy van der Zalm heeft besloten Aon per 1 september te verlaten. De laatste drie jaar was zij werkzaam als Chief Broking Officer bij Aon Nederland. Van der Zalm...

Pensioenfondsen moeten keuzebegeleiding beter invullen

Pensioenfondsen moeten keuzebegeleiding beter invullen

Recent bleek dat de sinds 1 juli verplichte keuzebegeleiding maar minimaal wordt ingevuld door pensioenfondsen. “Gegeven het feit dat pensioenfondsbestuurders...

Kifid: kennisdocument reis- en annuleringsverzekering

Kifid: kennisdocument reis- en annuleringsverzekering

Aan de reeks Kifid Kennis is een nieuw themadocument toegevoegd over de reis- en annuleringsverzekering. In dit kennisdocument geeft Kifid inzicht in wat consumenten...