"Tijdelijke oudedagslijfrente niet afschaffen"

Bejaarde leest krant via Pixabay 2018

MoneyWise en Brand New Day roepen op om de afschaffing van de tijdelijke oudedagslijfrente uit het conceptvoorstel Wet toekomst pensioenen te halen. De twee partijen: “Mensen zijn er bij de start van de opbouw van hun lijfrentekapitaal vanuit gegaan dat zij bij het bereiken van hun AOW leeftijd mochten kiezen in hoeveel jaar zij hun geld willen laten uitkeren. De plannen van de overheid houden totaal geen rekening mee met de praktijk waarin blijkt dat mensen dit geld in een korte termijn aan zichzelf willen laten uitkeren. Wij roepen Den Haag dan ook ten zeerste op om serieus te overwegen om dit plan los te laten.”

Met een tijdelijke oudedagslijfrente kunnen mensen, vlak na het bereiken van hun AOW-leeftijd, een uitkering aankopen waarmee zij een aanvulling op hun inkomen hebben in de eerste jaren na hun pensionering. De helft van alle mensen met een lijfrentekapitaal kiest voor een korte uitkeringsduur van vijf jaar.

Joost Tieland van Brand New Day: “Uit recent klantonderzoek van Brand New Day blijkt dat mensen hele concrete plannen hebben met hun lijfrentekapitaal in de eerste jaren na hun pensionering. Die plannen worden overhoopgehaald door dit voorstel.”

Jeroen Wolfsen van MoneyWise: “Nu kiezen mensen ervoor om bewust geld opzij te zetten waarmee ze vlak na hun pensionering hun inkomen kunnen aanvullen. Als deze mogelijkheid voor een korte (en dus hogere) uitkering komt te vervallen, zullen minder mensen in Nederland geneigd zijn te investeren in deze persoonlijke pensioenpot. Met alle gevolgen van dien voor de langere termijn.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
ASR rondt overname Brand New Day PPI af

ASR rondt overname Brand New Day PPI af

ASR heeft de overname van Brand New Day PPI afgerond. ASR krijgt door de overname een marktaandeel van 15 procent in de markt voor beschikbare premieregelingen....

Beleggen: het nieuwe normaal

Beleggen: het nieuwe normaal

(Simone Nieuwenhuizen, Brand New Day, in Ken je vak! VVP 6-2020) Uw klanten willen uiteindelijk veel vermogen, weinig kosten en zo min mogelijk risico. Als u aan...

Ik beloof je meer én blijere klanten

Ik beloof je meer én blijere klanten

(Marketing door Joost Tieland, Brand New Day, in VVP 5-2020) Het frustrerende van dienstverlening? Het heeft iets ongrijpbaars. Anders dan een fysiek product kenmerkt...

Mijlpaal van 4000 offertes voor lijfrente-uitkering Brand New Day

Mijlpaal van 4000 offertes voor lijfrente-uitkering Brand New Day

Brand New Day kijkt tevreden terug op de lancering van de bancaire lijfrente-uitkering een jaar geleden. In totaal zijn er in een jaar tijd bijna 4.000 offertes...

Uw klant is nooit te jong voor pensioen

Uw klant is nooit te jong voor pensioen

Door Simone Nieuwenhuizen, Brand New Day. Vraag een willekeurige jongere eens naar zijn pensioen en u wordt waarschijnlijk met glazige ogen aangekeken. Logisch,...

Kansen tijdens de coronacrisis

Kansen tijdens de coronacrisis

"Investeer in marketing, juist tijdens een crisis. En nee, dat hoeft absoluut niet veel geld te kosten. Wel wat tijd en moeite, betoogt Joost Tieland van Brand New...

Kansen tijdens de coronacrisis

Kansen tijdens de coronacrisis

(Door Joost Tieland, Brand New Day) Investeer in marketing, juist tijdens een crisis. En nee, dat hoeft absoluut niet veel geld te kosten. Wel wat tijd en moeite: We...

Vermogensopbouw van alle (leef)tijden

Vermogensopbouw van alle (leef)tijden

Het is zeker geen gekke gedachte om beleggen in deze tijden pro-actief onder de aandacht van uw klanten te brengen. Wie vroeger vermogen wilde opbouwen, had...

Coronacrisis raakt financieel adviseurs maar beperkt

Coronacrisis raakt financieel adviseurs maar beperkt

Advieskantoren worden geraakt door de coronacrisis, maar op korte termijn is het voortbestaan van maar weinig kantoren in gevaar. Dit blijkt uit onderzoek van online...

Brand New Day profiteert van groeiend pensioenbewustzijn

Brand New Day profiteert van groeiend pensioenbewustzijn

Het door klanten aan Brand New Day toevertrouwde vermogen steeg vorig jaar met 38 procent tot 3,5 miljard euro. De nettowinst steeg met 55 procent tot 3,5 miljoen....