"Verbod verwerking BSN-gegevens niet in belang consument"

Jeroen Oversteegen

Het ministerie van Financiën heeft het verzoek van de Contactgroep Automatisering afgewezen om door een aanpassing van de Wft het mogelijk te maken dat financieel dienstverleners het BSN van hun relaties mogen verwerken. Volgens de contactgroep blijft hiermee een onwerkbare situatie bestaan.

Om gebruik van het BSN door private partijen te kunnen regelen, moet worden aangetoond dat dit in ‘een democratische samenleving noodzakelijk’ is. Volgens het ministerie is deze noodzaak er niet.

Jeroen Oversteegen, secretaris van de Contactgroep Automatisering noemt de gevolgen van het standpunt van het Ministerie groot: “Dat begint al bij de miljoenen hypotheekdossiers die zich fysiek en digitaal in de archieven van financieel adviseurs berusten. In bijna alle dossiers zal op afschriften van salarisbrieven, aanvraagformulieren en overdrachtsaktes het BSN van relaties aanwezig zijn. Dat is dus in het kader van de AVG niet toegestaan.”

Ook voor de adviezen die nu worden gegeven zijn de gevolgen echter groot. Communicatieprocessen tussen consumenten en geldverstrekkers zullen bij handhaving van dit standpunt anders moeten worden ingericht. "Wij zijn dan ook verbaasd over het afwijzende standpunt van het ministerie. Wij zullen aandringen op een vervolggesprek en proberen aan te tonen dat de verwachtingen zoals het ministerie die nu tot uitdrukking brengt, niet realistisch zijn en niet in het belang van de consument. We hebben geen indicatie dat geldverstrekkers op korte termijn hun acceptatieprocessen kunnen en willen aanpassen en bij aanvragen daarmee voorlopig blijven eisen dat het BSN wordt gemeld. Daarmee ontstaat zowel voor de financieel adviseur als voor de consument een onwerkbare situatie."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Paul Schoo - Platter-Schoo FD 3 juli 2018

Daag het ministerie maar voor de rechter.

Martin Schipper - Schipper & Schipper BV 3 juli 2018

In wat voor papieren werkelijkheid leven deze mensen? Volstrékt van enige realiteitszin gespeend. Ik vraag me af of hun (arbeids-)bestaan in een democratische samenleving wel noodzakelijk is.

Meer over
Michael Mackaaij nieuwe voorzitter CGA

Michael Mackaaij nieuwe voorzitter CGA

Michael Mackaaij (Verne en nexxbiz Operiations) wordt per 1 juni de opvolger van Leon van Vliet als voorzitter van de Stichting Contactgroep Automatisering (CGA). Mackaaij...

Inzicht in en overzicht van standaarden voor Data Exchange

Inzicht in en overzicht van standaarden voor Data Exchange

De Stichting Contactgroep Automatisering (CGA) en SIVI hebben een convenant gesloten om te komen tot “sectorbreed uitstekend werkende Data Exchange voor financiële...

Aanvragen hypotheek binnenkort lastiger door privacywetgeving

Aanvragen hypotheek binnenkort lastiger door privacywetgeving

Een aantal geldverstrekkers, aldus De Hypotheekshop, kondigde vorige week een belangrijke aanpassing aan, die "gevolgen gaat hebben voor het aanvragen van een hypotheek....

CFD roept intermediair op zich aan te melden voor Actieplan Consumentenkeuzes

CFD roept intermediair op zich aan te melden voor Actieplan Consumentenkeuzes

"De mogelijkheid die het intermediair nu geboden wordt om hun kennis en ervaring in te zetten, ten gunste van financieel kwetsbare consumenten, is een unieke gelegenheid...

FSC: lage rente leidt mogelijk tot financiële instabiliteit

FSC: lage rente leidt mogelijk tot financiële instabiliteit

De daling van de rente in afgelopen jaren weerspiegelt trendmatige en structurele factoren die tot een heroverweging van mogelijke risico’s voor financiële...

Hypotheek kan veel duurzamer

Hypotheek kan veel duurzamer

"Met een beetje omdenken kan de hypotheek naar mijn idee veel duurzamer worden gemaakt. Dan doel ik niet op een ‘groene’ of stikstofneutrale versie,...

Hoe helpt automatisering om tot betere advieskwaliteiten te komen?

Hoe helpt automatisering om tot betere advieskwaliteiten te komen?

Automatiering en advies zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het advieskantoor dat op een efficiënte manier automatisering weet te omarmen, houdt meer tijd...

Omarm een robot: meer omzet, betere klantrelaties

Omarm een robot: meer omzet, betere klantrelaties

“Er is absoluut een direct verband tussen digitalisering en het verzilveren van klantgerichtheid. Goede digitalisering betekent goed en real time inzicht in...

Waarom geen hypotheek op proef?

Waarom geen hypotheek op proef?

"Een ontwikkeling die duidelijk terrein wint, is gebruik ten faveure van bezit. Trekken we dat door naar onze sector, dan is het leasen van onderdak nog helemaal...

Word Future Proof op 26 juni

Word Future Proof op 26 juni

De Contactgroep Automatisering (CGA) organiseert op woensdag 26 juni de inspiratiesessie 'Future Proof'. Met bijdragen van Yacht en Innopay en de uitreiking van...