"Vergelijkingen zorgverzekeringen kunnen beter"

Harry Kah

"De huidige traditionele wijze van vergelijken van zorgverzekeringen, met voor-gedefinieerde filters, is onvolledig en komt niet altijd met het beste advies voor de consument." Dat stelt directeur Harry Kah van Scanwork.

Kah: "Het grootste nadeel van voor-gedefinieerde filters is dat de consument wordt beperkt tot de keuze van variabelen (waarden) zoals in een filter is aangegeven. Elke persoonlijke situatie is weer verschillend en daarom is het belangrijk dat consumenten zelf de regie kunnen voeren hoeveel behandelingen of welk bedrag in euro’s gewenst zou zijn in een aanvullende verzekering.
"Bij de traditionele wijze van vergelijken moet een bezoeker kiezen uit een aantal vooraf vastgestelde waarden (bijvoorbeeld fysiotherapie, stel keuze is 9,12,18 en 24 behandelingen). Producten die hier niet aan voldoen vallen direct af en worden verder niet meegenomen in de vergelijking.
"Beter zou zijn om alle producten te laten doorrekenen én de consument volledige vrijheid te bieden door zelf te laten bepalen hoeveel behandelingen of welk bedrag in euro’s gewenst is in een aanvullende verzekering. Bovendien wordt hiermee een ongewenst risico geëlimineerd, namelijk het risico van sturing door de partij achter de vergelijker, die bepaalt namelijk uit welke variabelen in de filter kan worden gekozen.
 

Zelf betalen

"Een ander manco in de huidige wijze van vergelijken is", aldus Kah, "dat er niet wordt doorgerekend of zelf betalen voordeliger kan zijn. Zeker als het gaat om een beperkt aantal behandelingen, of als sprake is van combinaties van meerdere extra dekkingswensen, kan het voordeliger zijn om niet alles te willen verzekeren, maar zelf een stuk verwachte kosten voor eigen rekening te nemen.
"In de door Scanwork ontwikkelde 'Advies op Maat'-vergelijkingsmethodiek, worden alle beschikbare producten meegenomen in de berekening. Ook rekent het systeem door of het niet voordeliger kan zijn om bepaalde kosten voor eigen rekening te nemen.
"Met deze methodiek kan de professionele adviseur zich nadrukkelijk onderscheiden en profileren. Het is niet alleen transparanter en beter voor de klant, maar hij/zij creëert daarmee ook een grote voorsprong op de grote landelijke vergelijkers, die nog helemaal vastgeroest zitten in het huidige 'filter'-systeem."
 

Reactie toevoegen

 
Kwaliteit aanvullende zorgverzekering daalt fors

Kwaliteit aanvullende zorgverzekering daalt fors

De premies voor de aanvullende ziektekostenverzekeringen stijgen in 2012 met gemiddeld 8,2 procent terwijl de kwaliteit in dekking slecht met 4,8 procent stijgt....

ING schudt zorgmarkt op door samenwerking met VGZ

ING schudt zorgmarkt op door samenwerking met VGZ

De 8,9 miljoen klanten van ING ontvangen 10 procent collectiviteitskorting op zowel de basisverzekering als de aanvullende verzekeringen van VGZ. ING en VGZ hebben...