Verzekeraar mag bij fraude niet alle polissen opzeggen

Kifid (logo)

 Een verzekeraar mag niet alle polissen van de betreffende klant opzeggen ook al heeft hij bij het aangaan van één van deze verzekeringen iets verzwegen. Dat stelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid).

De consument meldde bij Unigarant een schade door lekkage. Volgens het schadeformulier was de schade ontstaan kort na ingangsdatum van de verzekering. Uit onderzoek bleek dat de schade daarvoor was ontstaan. Unigarant wees de claim af, beëindigde de verzekering en registreerde de persoonsgegevens van de verzekeringnemer in het Incidentenregister en het EVR. Van de incidentenregistratie heeft de verzekeraar ook melding aan het CBV gedaan. Voorts heeft de verzekeraar de onderzoekskosten teruggevorderd.

De Commissie is van oordeel dat "de feiten en omstandigheden de conclusie rechtvaardigen dat sprake is van een gegronde verdenking van fraude door Consument. De door Consument gegeven verklaringen voor de geconstateerde onregelmatigheden zijn niet aannemelijk en overigens ook niet consistent. Voor beëindiging van de verzekeringen van Consument waarop de fraude niet betrekking had bestaat geen grond en Verzekeraar dient die verzekeringen in kracht te herstellen. De andere door Verzekeraar  getroffen maatregelen zijn terecht zodat de overige vorderingen van Consument worden
afgewezen."

Behalve een Woonpakket had de verzekeringnemer bij Unigarant twee autoverzekeringen en twee bromfietspolissen lopen (waarvan er een was geschorst). De polissen buiten het Woonpakket moeten binnen vier weken worden hersteld.

(Uitspraak 2017-077)

Reactie toevoegen

 

Reacties

- 8 februari 2017

De titel is niet geheel juist; de polis werd geroyeerd na een frauduleuze schadeclaim en niet na constatering van het niet voldoen aan de mededelingsplicht bij aanvang van de verzekering. Het door fraude geschonden vertrouwen maakt het wenselijk om alle polissen direct te royeren. Er moet echter wel worden voldaan aan de contractuele bepalingen van die andere polissen. Het fraude risico op de overige nog lopende polissen is hoog. Dus is het zaak om op reguliere contractuele voorwaarden zo snel mogelijk afscheid te nemen.

Geschillencommissie schiet klacht af

Geschillencommissie schiet klacht af

(Kifid-uitspraak GC 2024-0375) De consument heeft de uitvoerder om rechtshulp verzocht in zijn bezwaarprocedure tegen de gemeente die zijn handhavingsverzoek met...

Verzuim gewenste orv te sluiten, kost adviseur meer dan 180 mille

Verzuim gewenste orv te sluiten, kost adviseur meer dan 180 mille

(Kifid einduitspraak GC 2024-0119B) De Geschillencommissie beslist, in de zaak van de hypotheekadviseur die naliet bij het oversluiten van de hypotheek de door de...

Verzekeraar schond wel degelijk informatieverplichting bij universal life polis

Verzekeraar schond wel degelijk informatieverplichting bij universal life polis

(Kifid-tussenuitspraak CvB 2024-0029) Anders dan de Geschillencommissie oordeelt de Commissie van Beroep dat Allianz Nederland Leven bij een universal life polis...

Klant vordert vergeefs 330.000 euro van hypotheekadviseur

Klant vordert vergeefs 330.000 euro van hypotheekadviseur

(Kifid-uitspraak GC 2024-0344) De consument verwijt de adviseur dat hij haar een overbruggingslening met een variabele rente heeft geadviseerd terwijl hij wist dat...

Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

(Kifid-uitspraak GC 2024-0321) Rabobank heeft aangevoerd dat van haar niet verwacht kan worden dat zij alle toekomstige, soms zelfs onaannemelijke, scenario’s...

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

“In de klachten", aldus Kifid-directeur Eveline Ruinaard in het jaarverslag 2023, "gaat het vaak niet over de werking van producten maar veel meer over de...

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0302) De consument en haar (inmiddels overleden) echtgenoot hebben in het verleden via de adviseur een hypothecaire geldlening afgesloten....

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

(Uit Ken je vak! VVP 2-2024) Struikelen over eigen voeten niet onrechtmatig AVP – De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig...

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....

Kifid veegt vloer aan met klacht

Kifid veegt vloer aan met klacht

(Kifid-uitspraak GC 2024-0299) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een veegmachine. Volgens de consument is de bestuurder van de veegmachine,...