Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Koffer reizen via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan consument en is van oordeel dat de verzekeringsvoorwaarden niet zijn verstrekt op een duurzame drager. De bepalingen waarop de verzekeraar een beroep heeft gedaan blijven daarom buiten beschouwing. De Geschillencommissie wijst de vordering van de consument toe.

De commissie: "Uit hetgeen de verzekeraar heeft aangevoerd kan niet worden vastgesteld dat het bestand op zijn website waar de hyperlink naar leidt niet door hem kon worden gewijzigd. De verzekeraar heeft evenmin aannemelijk gemaakt dat de voorwaarden gedurende een passende termijn ongewijzigd beschikbaar waren. In lijn met onze eerdere uitspraken is de commissie van oordeel dat het verstrekken van de voorwaarden via de hyperlink niet volstaat. Niet kan worden uitgesloten dat de verzekeraar gedurende de looptijd van de verzekering de mogelijkheid houdt om aanpassingen van de voorwaarden te doen. Dat de consument de mogelijkheid wordt geboden om de voorwaarden als pdf te downloaden op een ander
device, hetgeen onbetwist een duurzame drager is, maakt het voorgaande niet anders, aangezien het de verplichting van de verzekeraar is om de voorwaarden op een duurzame drager te verstrekken en hij dit niet kan laten afhangen van het wel of niet uitvoeren van een handeling (downloaden) van de consument.9 Dat de verzekeraar in dit verband heeft aangevoerd dat de consument per prolongatiedatum een e-mail heeft ontvangen met een nieuw verzekeringsbewijs en de voorwaarden, doet hieraan niets af. Uit de door de
verzekeraar op dit punt overgelegde stukken volgt niet dat het bericht over de verlenging van de verzekering naar het e-mailadres van de consument gestuurd is. Evenmin volgt hieruit dat de bijlage waarnaar verwezen wordt naar het e-mailadres van de consument gestuurd is.

"Verder overweegt de commissie dat ook met het plaatsen van de voorwaarden in een 'mijnomgeving’', niet is voldaan aan het criterium van de duurzame drager. Ook daarvoor geldt dat de voorwaarden zich in het domein van de verzekeraar bevinden waardoor de verzekeraar gedurende de looptijd van de verzekering de mogelijkheid heeft de voorwaarden aan te passen. Het verstrekken van de voorwaarden op een ‘'mijnomgeving’' voldoet alleen dan wanneer de verzekeraar niet de mogelijkheid heeft die voorwaarden aan te passen, hetgeen tot op heden technisch niet mogelijk gebleken is."

De consument heeft een beroep gedaan op zijn reisverzekering, nadat hij zijn reis vroegtijdig heeft afgebroken omdat hij ziek was. De verzekeraar heeft de schadeclaim van 1.184 euro afgewezen omdat niet is voldaan aan de voorwaarden.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Paul Schoo - Platter-Schoo FD 13 februari 2024

Wat hier ook staat is dat verzekeraars die alleen communicatie willen in de mijnomgeving of via een internetpagina direct een bevestiging moeten geven in mail of pdf van hetgeen gecommuniceerd is. Dat ontbreekt er op veel sites aan. Dit geldt ook voor de extranetten die intermediairs moeten gebruiken. Ook daar ontbreekt vaak een directe bevestiging van de handelingen die verricht zijn.

MoneyView: "Assurantiebelasting op reisverzekeringen ratjetoe"

MoneyView: "Assurantiebelasting op reisverzekeringen ratjetoe"

De assurantiebelasting op reisverzekeringen is in de praktijk een onnavolgbaar ratjetoe. MoneyView stelde een min of meer vergelijkbaar pakket samen met bij reisverzekeringen...

Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

(Kifid-uitspraak GC 2024-0321) Rabobank heeft aangevoerd dat van haar niet verwacht kan worden dat zij alle toekomstige, soms zelfs onaannemelijke, scenario’s...

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

“In de klachten", aldus Kifid-directeur Eveline Ruinaard in het jaarverslag 2023, "gaat het vaak niet over de werking van producten maar veel meer over de...

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0302) De consument en haar (inmiddels overleden) echtgenoot hebben in het verleden via de adviseur een hypothecaire geldlening afgesloten....

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

(Uit Ken je vak! VVP 2-2024) Struikelen over eigen voeten niet onrechtmatig AVP – De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig...

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....

Kifid veegt vloer aan met klacht

Kifid veegt vloer aan met klacht

(Kifid-uitspraak GC 2024-0299) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een veegmachine. Volgens de consument is de bestuurder van de veegmachine,...

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0291) Door een lekkage van het inpandige balkon is er cementsluier ontstaan op enkele ruiten van de woning van de consumenten. Hierdoor...

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

(Kifid-uitspraak GC 2024-0268) De Geschillencommissie acht het voldoende aannemelijk dat de consument door de fout van de adviseur een gunstiger rente is misgelopen. Volgens...

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0816B) De consumenten hebben schadevergoeding gevorderd omdat de aanvraag van hun hypothecaire geldlening is afgewezen. Zij wilden juist...