Vriendendienst of niet?

Porsche logo via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2021-0990) De auto van de consument is uitgebrand. De tussenpersoon heeft de consument laten weten dat de auto niet meer is verzekerd, omdat hij, in opdracht van de consument, althans in opdracht van een vriend van de consument, de autoverzekering heeft opgezegd. De consument stelt zich op het standpunt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden door zijn autoverzekering op te zeggen, zonder dat hij daartoe opdracht heeft gegeven. Hij houdt de tussenpersoon aansprakelijk voor zijn schade. De Geschillencommissie oordeelt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht niet heeft geschonden. De tussenpersoon (Wiegmans Assurantiën) mocht er redelijkerwijs van uitgaan dat de autoverzekering in opdracht van de consument moest worden opgezegd. De vordering van de consument - 40.000 euro - wordt afgewezen.

De commissie: “Tijdens de zitting heeft de commissie de consument nadrukkelijk gevraagd waarom zijn vriend de verzekering zou willen opzeggen als hij daartoe geen opdracht van de consument zou hebben gekregen. De consument, die niet heeft betwist dat zijn vriend de verzekering heeft opgezegd, heeft op deze vraag geen antwoord kunnen geven. Het lag echter op de weg van de consument om deze prangende vraag te beantwoorden. Niet in te zien valt immers waarom de vriend van de consument op eigen houtje, dus zonder daartoe opdracht van de consument te hebben gekregen, zou zijn overgaan tot opzegging van de verzekering van de consument. De commissie ziet niet in welk belang de vriend van de consument daarbij zou hebben.”

Geen gespreksnotitie(s)

De commissie merkt op dat “de tussenpersoon geen gespreksnotitie(s) of ander bewijs heeft kunnen overleggen waaruit blijkt dat hij telefonisch met de vriend van de consument en/of met de consument zelf heeft gesproken over opzegging van de verzekering. De tussenpersoon heeft ook niet aangetoond dat de consument de brief van 23 september 2020 heeft ontvangen. Uit de uitdraai van het administratiesysteem van de tussenpersoon blijkt wel dat daarin twee notities van 23 september 2020 zijn opgenomen. De eerste notitie betreft de tekst ‘per ingangsdatum gestopt’ en de tweede notitie betreft de tekst ‘porsche gestopt Standaard’. Ook blijkt uit deze uitdraai van het administratiesysteem dat de tussenpersoon op deze datum ‘Correspondentie’ heeft aangemaakt. De commissie leidt hieruit af dat de tussenpersoon de consument op 23 september 2020 een brief heeft gestuurd met de bevestiging dat de verzekering per ingangsdatum is opgezegd. De commissie heeft geen reden om aan te nemen dat de tussenpersoon deze brief van 23 september 2020 achteraf heeft opgemaakt. Daarmee is echter niet aangetoond dat de consument deze brief ook heeft ontvangen”.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Struikelen over je eigen voeten is niet onrechtmatig

Struikelen over je eigen voeten is niet onrechtmatig

(Kifid-uitspraak GC 2024-0161) De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig is wanneer de mate van waarschijnlijkheid van schade zo groot...

Schending zorgplicht kost adviseur 20 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 20 mille

(Kifid-uitspraak GC 2024-0152) De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur bij het verzamelen van stukken voor de hypotheekaanvraag ten onrechte te veel...

Wens verzekeraar 'Vergeet ons niet' komt uit

Wens verzekeraar 'Vergeet ons niet' komt uit

(Kifid-uitspraak GC 2024-0145) Dat de verzekeraar de rechtsbijstandspolis toch verlengde, is zijn eigen schuld. De verzekering moet worden voortgezet. Aldus de Geschillencommissie,...

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

(Kifid- bindende uitspraak GC 2024-0125) Een verzekeraar (in dit geval Centraal Beheer) kan zich niet beroepen op een nieuwe voorwaarde in de verzekering als een...

Hypotheekadviseur deed onjuiste mededelingen

Hypotheekadviseur deed onjuiste mededelingen

(Kifid-uitspraak GC 2024-0141A) Naar aanleiding van adviezen en uitspraken van de adviseur ten aanzien van de hypothecaire geldlening heeft de consument een bod...

Schending zorgplicht kost ING 45 mille

Schending zorgplicht kost ING 45 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-0782B) Kifid laat ING 45.000 euro aan de consument vergoeden wegens schending van de zorgplicht als adviseur. Het is het eindoordeel in...

Vertraging bij aanvraag niet de schuld van hypotheekadviseur

Vertraging bij aanvraag niet de schuld van hypotheekadviseur

(Kifid-uitspraak GC 2024-0126) De consument heeft een hypothecaire geldlening aangevraagd voor een nieuwe woning. Haar echtgenoot heeft een onderneming die op dat...

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

(NVHP in Ken je vak! in VVP 1-2024) Kifid verwacht dat adviseur notities maakt DOSSIERVORMING - Wanneer er een discussie tussen een klant en een financieel...

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

(Uit Ken je vak! in VVP 1-2024) ‘mijnomgeving’ geen duurzame informatiedrager INFORMATIEVERSTREKKING – Kifid oordeelt geregeld dat informatie...

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0118) De consumenten hebben de adviseur ingeschakeld voor advies en bemiddeling inzake het oversluiten van hun bestaande hypothecaire geldlening....