VVP-poll: actieve provisietransparantie dwingt adviseurs te laten zien wat ze waard zijn

Stelling van de week (poll)

"Actieve provisietransparantie is nog steeds nergens voor nodig, maar als het dan toch komt biedt het de financieel adviseur een uitgelezen kans om zijn waarde tegenover de consument te duiden", aldus Adfiz-voorzitter Roger van der Linden in zijn speech op de ALV.  "Ja, de toezichthouder en minister laten eerdaags een staaltje overbodige transparantiewetgeving het licht zien. En ja, ons bureau zal niet rusten voordat consumenten bij directe verzekeraars gewaarschuwd worden voor de kosten en risico’s van doe het zelven. Wij moeten deze gelegenheid aangrijpen om meer dan ooit te laten zien: dit is wat wij doen, dit is wat wij waard zijn.”

Dat brengt de redactie van VVP tot de volgende stelling: 'Actieve provisietransparantie dwingt adviseurs te laten zien wat ze waard zijn'.

De redactie is benieuwd naar uw mening.

Stemmen kan HIER.

Over de stelling van vorige week 'Adviessector én overheid moeten zorgen voor jaarlijkse financiële APK voor alle Nederlanders' waren de meningen verdeeld: 53 procent van de respondenten was het oneens met de stelling. Een kleine minderheid van 47 procent ziet een jaarlijkse financiële APK voor alle Nederlanders dus wel zetten. Als er een concreet voorstel over de invulling en de financiering op tafel ligt, komen we ongetwijfeld terug met deze stelling.

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Kees Bergman - Kees Bergman Verz. Hyp Pens. 20 november 2023

Om het netjes te zeggen . Mijn mond ligt vol van commentaar op dit soort advies.. De afgelopen jaren heb ik hier meer dan genoeg over gezegd. Succes ermee!!! We lopen weer voor de muziek uit. Degene die hiermee bezig zijn zullen het wel weten. Het gaat er gewoon om dat je de klant kent en de klant jou ook kent en daar de goede adviezen bij verstrekt en dat je er bent als er schade is,. Hier helpt geen actieve provisietransparantie bij. Het is wel een heel gedoe als je alle ballen goed in de lucht wilt houden. De goede intermediairs doen dit richting hun klant en zullen dit altijd blijven doen met of zonder provisietransparantie. Wij als intermediair hebben weer verloren van de direct writers en de banken met hun perfecte lobby . Zij kunnen blijven doen wat ze willen zonder transparant te hoeven zijn en zonder zorgplicht en hopen nu eindelijk door deze provisietransparantie een groter deel van de markt binnen te halen. Dit hopen ze al meer dan 30 jaar en mogen ze blijven hopen.

Meer over
Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Voor het komende jaar 2024, aldus de Adfiz Nieuwjaarspeiling, verwachten zo’n 25 procentpunt meer kantoren een groei te noteren dan de realisatie over 2023....

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

De regels voor actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli 2024. De wetswijziging is gepubliceerd in de Staatscourant. Vanaf 1 juli dienen adviseurs de consument...

VVP-poll: personalised pricing draagt nu al bij aan onverzekerbaarheid van consumenten met een hoger risico.

VVP-poll: personalised pricing draagt nu al bij aan onverzekerbaarheid van consumenten met een hoger risico.

Maar liefst 93 procent van de 200 respondenten was het eens met de stelling van afgelopen week: 'Regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang'. Duidelijk dat...

5, 4, 3, 2, 1, go!

5, 4, 3, 2, 1, go!

Dit jaar ‘trakteerde’ Adfiz tijdens haar nieuwjaarsbijeenkomst de aanwezigen op een powerspeech van Ben 'Tyler' Tiggelaar, expert in leiderschap, verandering...

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

De GoedIdee VoogdijVerzekerd, een nieuw product van Dazure dat er onder meer voor zorgt dat kinderen goed verzorgd achterblijven na het overlijden van de ouder(s),...

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Nationale-Nederlanden werd in alle vier categorieën (duurzame ontwikkeling, klantbelang, ketenefficiency en verzekerbaarheid) van het Adfiz Prestatie Onderzoek...

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

"Yes! Voor de tweede keer op rij. Winnaar van het Adfiz prestatie onderzoek. De award ketenefficiëncy", aldus Michiel Meijer, commercieel directeur TAF. "Super...

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

"Geweldige erkenning voor onze continue drive voor innovatie en duurzaamheid!", aldus Karin Polman, directeur Florius, winnaar in de categorie 'Duurzame ontwikkeling'...

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

"Als ik vandaag met leden spreek dan is de meest gehoorde klacht de enorme tijd die verloren gaat aan het voldoen aan regels en aan administratieve verplichtingen....

Aan de slag met provisietransparantie

Aan de slag met provisietransparantie

(Adfiz in Ken je vak! VVP 6-2023) Adfiz biedt uitgebreide ondersteuning bij de implementatie van actieve provisietransparantie. Na jaren van discussie met de...