VVP-poll: invoering actieve provisietransparantie binnen half jaar is geen probleem.

Stelling van de week praten

Actieve provisietransparantie gaat er nu snel van komen. Dat zegt Adfiz: "Na jaren van discussie met de minister, de Tweede Kamer en alle stakeholders over de vormgeving van provisietransparantie is de verwachting dat het besluit met de regels voor actieve provisietransparantie binnen afzienbare tijd wordt gepubliceerd en bekend is. Onze verwachting is dat de markt een termijn van een half jaar krijgt voor invoering en voorbereiding."

Een half jaar lijkt misschien veel, maar is het niet als je nu nog met de voorbereiding moet beginnen. Of zijn adviseurs al veel verder dan Den Haag denkt? Vandaar de stelling van deze week: 'Invoering actieve provisietransparantie binnen half jaar is geen probleem'.

Stemmen kan HIER.

De stelling van vorige week luidde: 'Adviesbegrip uitbreiden naar beheerfase'. Ruim zes op de tien respondenten was het hier mee eens.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Bart Karel - Bart Karel Verzekert 7 november 2023

Al jaren overleg! Hoe dan??? Ben ooit panellid geweest bij de AFM en toen kwam er o.a. een casus voorbij van een collega uit Beverwijk die een te hoge ORV had gesloten bij een hypotheek. Vergoeding was van te voren duidelijk dus geen financiële prikkel voor mijn collega om een hogere ORV te sluiten. Spreek ik mevrouw S. de Beer (AFM) wat de reden is dat er een waarschuwing naar mijn collega is uitgegaan. Omdat ze het niet kon beargumenteren was haar uiteindelijke opmerking was "omdat IK er principieel tegen ben". Best vreemd als dit een vertegenwoordiger is (was) van AFM Laat de markt de markt want de dupe is de onderkant van de markt net als bij hypotheken. Die betalen toch weer de rekening en worden afgesloten van advies.

Paul Schoo - Platter-Schoo FD 6 november 2023

Waar weerstand is werkt het niet. Actieve provisietransparantie wordt gezien als overbodig en onbetaalde tijdroving. Het verhaal gaat dan alleen maar over beloning en niet over inspanning en of resultaat. Nederland loopt vast in de regelgeving. Het is juist de bedoeling dat er minder dan meer regels komen. Het steeds maar weer pamperen van de samenleving zorgt voor een gigantisch personeelsgebrek. Beleidsbepalers en lobbyisten van banken en verzekeraars moeten eindelijk hun maatschappelijke verantwoordelijkheid eens nemen. Ipv pamperen dienen consumenten bewust gemaakt te worden op eigen verantwoordelijkheid. Daar ligt een belangrijke taak om allemaal de schouders onder te zetten.

Meer over
VVP-poll: bedenktijd bij aankoop woning verlengen naar veertien dagen

VVP-poll: bedenktijd bij aankoop woning verlengen naar veertien dagen

Het is weer tijd voor een nieuwe VVP-poll. De NVHP wijst er op dat iemand die online een koelkast koopt veertien dagen bedenktijd heeft tegen drie dagen bij de aankoop...

VVP poll: omdat een persoonlijk pensioenplan cruciaal wordt onder de Wtp ga ik mijn klanten proactief benaderen.

VVP poll: omdat een persoonlijk pensioenplan cruciaal wordt onder de Wtp ga ik mijn klanten proactief benaderen.

De stelling van komende week luidt: 'Omdat een persoonlijk pensioenplan cruciaal wordt onder de Wtp ga ik mijn klanten proactief benaderen'. Deze stelling is ingegeven...

VVP-poll: adviseur aansprakelijk voor fout in adviessoftware

VVP-poll: adviseur aansprakelijk voor fout in adviessoftware

Een ruime meerderheid (68 procent) was het eens met de VVP-stelling ‘Actieve provisietransparantie gaat adviseur omzet kosten’. Met 374 stemmers mag...

VVP-poll: actieve provisietransparantie gaat adviseur provisie-omzet kosten

VVP-poll: actieve provisietransparantie gaat adviseur provisie-omzet kosten

Een ruime meerderheid (82 procent) was het eens met de VVP-stelling 'Personalised pricing draagt nu al bij aan onverzekerbaarheid van consumenten met een hoger risico'....

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

De regels voor actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli 2024. De wetswijziging is gepubliceerd in de Staatscourant. Vanaf 1 juli dienen adviseurs de consument...

VVP-poll: personalised pricing draagt nu al bij aan onverzekerbaarheid van consumenten met een hoger risico.

VVP-poll: personalised pricing draagt nu al bij aan onverzekerbaarheid van consumenten met een hoger risico.

Maar liefst 93 procent van de 200 respondenten was het eens met de stelling van afgelopen week: 'Regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang'. Duidelijk dat...

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

"Als ik vandaag met leden spreek dan is de meest gehoorde klacht de enorme tijd die verloren gaat aan het voldoen aan regels en aan administratieve verplichtingen....

Aan de slag met provisietransparantie

Aan de slag met provisietransparantie

(Adfiz in Ken je vak! VVP 6-2023) Adfiz biedt uitgebreide ondersteuning bij de implementatie van actieve provisietransparantie. Na jaren van discussie met de...

VVP-poll: adviseurs onderschatten hun rol in de nieuwe Pensioenwet.

VVP-poll: adviseurs onderschatten hun rol in de nieuwe Pensioenwet.

De Wet toekomst pensioenen is sinds 1 juli 2023 van kracht. Er verandert heel veel voor pensioenfondsen (die nog tot 1 januari 2028 de tijd hebben om over te gaan...

VVP-poll: 2024 belooft een goed adviesjaar te worden

VVP-poll: 2024 belooft een goed adviesjaar te worden

Onzekerheid, hectiek, chaos, polarisatie. Het zijn en blijven onzekere en ondefinieerbare tijden. Juist in dergelijke tijden wordt de rol van de adviseur alleen...