Woede duur betaald…

Boos emoji via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2021-1085) Het uiten van zeer ernstige bedreigingen, komt de consument volgens Kifid terecht te staan op registratie in EVR, Incidentenregister en Gebeurtenissenadministratie. De Geschillencommissie halveert wel de termijn van de EVR-registratie.

De consument heeft bij de verzekeraar geklaagd over de afhandeling van een schade onder zijn autoverzekering van Hema Verzekeringen, omdat de verzekeraar (letsel)schade aan de tegenpartij had vergoed. Tijdens een telefonisch gesprek met een medewerker van de verzekeraar heeft hij bedreigingen geuit naar de tegenpartij en naar de medewerker. Die bedreigingen heeft hij de volgende dag tijdens een telefoongesprek met een andere medewerker herhaald. De verzekeraar heeft de persoonsgegevens van de consument daarom voor de duur van acht jaar in het EVR, het Incidentenregister, het IVR en de Gebeurtenissenadministratie geregistreerd en hij heeft de verzekeringen beëindigd.

De commissie “neemt in haar afweging mee dat de consument zeer ernstige bedreigingen heeft geuit tegen de medewerker en ook in de richting van de tegenpartij bij de aanrijding (de consument dreigde met doodrijden, red.) De consument heeft zijn bedreigingen bovendien de volgende dag nog eens herhaald. Hieruit blijkt dat de consument zich niet maar een keer heeft laten gaan waarna zijn verstand is teruggekeerd en hij de ernst van zijn bedreigingen heeft ingezien. Dat vindt de commissie ernstig. De consument heeft daartegenover gesteld dat zijn leven door de registratie in het EVR fors wordt ontregeld, omdat hij zijn baan kwijtraakt en hij zijn huurwoning moet verlaten.

“Nog daargelaten dat de consument zijn stelling niet heeft onderbouwd en het dus bij die stelling blijft, rechtvaardigt dit nog niet de gehele ongedaanmaking van de registratie in het EVR. Ter zitting heeft de consument wel gezegd dat het hem spijt en dat hij hoopt dat het goed gaat met de medewerker. De ernst van zijn gedraging en de gevolgen ervan voor anderen is dus uiteindelijk blijkbaar wel tot hem doorgedrongen.

“Alles in ogenschouw nemend, maar ook rekening houdend met de leeftijd van de consument en de overige maatregelen die de verzekeraar heeft genomen, is een registratieduur in het EVR van vier jaar naar het oordeel van de commissie proportioneel. De commissie wijst erop dat de consument na verloop van tijd een onderbouwd verzoek kan indienen bij de verzekeraar om een nieuwe belangenafweging te maken en de duur verder te verkorten of te beëindigen.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

(Kifid-uitspraak GC 2024-0321) Rabobank heeft aangevoerd dat van haar niet verwacht kan worden dat zij alle toekomstige, soms zelfs onaannemelijke, scenario’s...

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

“In de klachten", aldus Kifid-directeur Eveline Ruinaard in het jaarverslag 2023, "gaat het vaak niet over de werking van producten maar veel meer over de...

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0302) De consument en haar (inmiddels overleden) echtgenoot hebben in het verleden via de adviseur een hypothecaire geldlening afgesloten....

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

(Uit Ken je vak! VVP 2-2024) Struikelen over eigen voeten niet onrechtmatig AVP – De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig...

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....

Kifid veegt vloer aan met klacht

Kifid veegt vloer aan met klacht

(Kifid-uitspraak GC 2024-0299) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een veegmachine. Volgens de consument is de bestuurder van de veegmachine,...

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0291) Door een lekkage van het inpandige balkon is er cementsluier ontstaan op enkele ruiten van de woning van de consumenten. Hierdoor...

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

(Kifid-uitspraak GC 2024-0268) De Geschillencommissie acht het voldoende aannemelijk dat de consument door de fout van de adviseur een gunstiger rente is misgelopen. Volgens...

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0816B) De consumenten hebben schadevergoeding gevorderd omdat de aanvraag van hun hypothecaire geldlening is afgewezen. Zij wilden juist...

Voor eigen rekening...

Voor eigen rekening...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0235) De consument heeft zich voor advies in verband met de mogelijke aankoop van een beleggingspand tot de adviseur gewend. Hierbij is...