Zomerserie, deel 5: Fred de Jong

Fred de Jong

Op welke ontwikkelingen is het absoluut noodzakelijk dat financieel adviseurs inspelen? En hoever zal de invloed van AI reiken bij financiële dienstverlening? Dat zijn de vragen die VVP Online branchegenoten deze zomer voorlegt. Dit keer Fred de Jong (associate lector Sustainable Finance & Tax bij HAN University of Applied Sciences). “Customer Intimacy als topprioriteit en inspelend op de actuele zorgen en ambities van klanten. daarmee creëer je voor de toekomst bestaansrecht als financieel adviseur.” 

Op welke ontwikkelingen is het absoluut noodzakelijk dat financieel adviseurs inspelen? 

Leidend daarin zijn de thema’s die voor klanten van groot belang zijn. Dat zijn in ieder geval duurzaamheid, financiele gezondheid / zorgen en financiering. Financieel adviseurs kunnen nog beter inspelen op de complexiteit en daarmee gepaard gaande onzekerheid die klanten ervaren. Dat geldt zowel voor consumenten als voor ondernemers. Alle grote transities hebben directe financiele gevolgen, dus is het logisch als de financieel adviseur daarop inspeelt.  

Daarnaast zullen adviseurs nog meer hun toegevoegde waarde moeten aantonen. Dat zit vooral in het advies en minder in de transactie van een product. Dat vraagt om een duidelijke positionering van adviseurs in de markt, met name ook waarin je onderscheidend bent ten opzichte van direct writers.  

Juist de impact die je kunt maken als adviseur op de grote maatschappelijke thema’s maakt je relevant en aantrekkelijk voor jonge mensen om te willen werken in deze branche. Het is dus belangrijk dat de branche de handen ineenslaat en haar maatschappelijke betrokkenheid laat zien in woord en daad. 

Hoever zal de invloed van AI reiken bij financiële dienstverlening? 

Ik denk heel ver. Er ontstaan nieuwe risico’s die verzekerd moeten worden, maar het kan ook zorgen voor een efficiencyslag bij de verwerking van polissen en het administratieve proces. Hoewel AI veel vragen kan beantwoorden, blijft het voorlopig lastig om echt maatwerk en gevoel toe te voegen. Daarom is mijn advies aan adviseurs om veel meer te investeren in de persoonlijke relatie met de klant. Customer Intimacy als topprioriteit en inspelend op de actuele zorgen en ambities van klanten. daarmee creëer je voor de toekomst bestaansrecht als financieel adviseur. De doorgeefluiken of verlengstukken van verzekeraars gaan het meeste last krijgen van AI.  

Zomerserie, deel 1: Jurjen Oosterbaan

Zomerserie, deel 2: Michiel van Vugt

Zomerserie, deel 3: Juffrouw Polis

Zomerserie, deel 4: Jeroen Oversteegen

Reactie toevoegen

 

Reacties

Jeroen de Rijk - DR-Bedrijfsverzekeringen 17 juli 2023

Fred heeft geen idee in hoeverre AI een rol gaat spelen haalt duurzaamheid er voor het gemak ook maar even bij dat klinkt zo lekker. Komt uiteindelijk uit bij de open deur: ken je klant. Niets toe te voegen maar gelukkig geen lans gebroken voor zijn stokpaardje, abo en fee. Hij zal onderhand wel inzien dat hij daarmee de plank volledig heeft mis geslagen.

Meer over
Onderzoek HAN: financieel advies heeft meervoudige waarde

Onderzoek HAN: financieel advies heeft meervoudige waarde

Doordat financieel adviseurs het financieel gedrag van consumenten en bedrijven kunnen verbeteren, dragen zij wezenlijk bij aan het realiseren van financiële...

Duurzaamheid nog niet ingeburgerd op websites intermediairs

Duurzaamheid nog niet ingeburgerd op websites intermediairs

(Blog door Fred de Jong) Uit een analyse van alle websites van intermediairs in Nederland blijkt dat ruim 25 procent de term duurzaam heeft opgenomen in haar online...

Fred de Jong bij Assurantieclub Gelderland over duurzaamheid

Fred de Jong bij Assurantieclub Gelderland over duurzaamheid

Onderzoeker Fred de Jong spreekt op 14 september in Arnhem bij de Assurantieclub Gelderland over duurzaamheid en verzekeringsadvies. Dit vanuit zijn lectoraat bij...

"Transparant zijn over aandelenbelang verzekeraar in advieskantoor of GA"

"Transparant zijn over aandelenbelang verzekeraar in advieskantoor of GA"

“Enige tijd terug opperde minister Hoekstra het idee om de onafhankelijkheid van advies wettelijk te gaan regelen. De consolidatiegolf en de toegenomen grip...

Fred de Jong in de rubriek 'Life after corona': betere balans

Fred de Jong in de rubriek 'Life after corona': betere balans

In de nieuwe serie ‘Life after corona’ vraagt VVP hoe branchegenoten de coronatijd hebben beleefd en hoe zij denken dat het leven er na corona uit ziet....

Onzekere consumenten onvoldoende voorbereid op financiële tegenslag

Onzekere consumenten onvoldoende voorbereid op financiële tegenslag

Financieel adviseurs kunnen een belangrijke rol spelen in het beter voorbereiden van consumenten op financiële tegenslag. Maar dat vraagt wel om een andere...

Sustainable financieel advies

Sustainable financieel advies

"Het vraagt van adviseurs een andere mindset om de transitie naar sustainability vorm te geven", aldus onderzoeker Fred de Jong (tevens Associate Lector Sustainable...

Het overlijdensrisico verzekeren: een kwestie van verantwoordelijkheid nemen

Het overlijdensrisico verzekeren: een kwestie van verantwoordelijkheid nemen

(Partner in Kennis Scildon VVP 5-2020) Kunnen de financiële gevolgen die ontstaan na overlijden van een kostwinner voldoende worden opgevangen door nabestaanden...

Wij zijn Kwetsbaar

Wij zijn Kwetsbaar

(door Fred de Jong, Adviesbureau Fred de Jong, in VVP 4) De afgelopen maanden hebben ons geleerd hoe kwetsbaar we zijn. Hoe belangrijk sociaal contact is, hoe belangrijk...

Wij zijn kwetsbaar

Wij zijn kwetsbaar

Door Fred de Jong, Adviesbureau Fred de Jong De afgelopen maanden hebben ons geleerd hoe kwetsbaar we zijn. Hoe belangrijk sociaal contact is, hoe belangrijk...