Aankloppen met klacht tegen deurwaarder

Kifid 2017 (deel logo)

PRIVACY – Kifid behandelde onlangs een privacyklacht tegen een deurwaarder. Een deurwaarder is weliswaar geen financieel dienstverlener, maar in dit geval vloeide de klacht voort uit een financiele dienst.

De commissie: “Volgens JWGD is het opmaken van een proces-verbaal van constatering door een gerechtsdeurwaarder niet te kwalificeren als een ‘financiële dienst’ in de zin van artikel 1 van het Kifid-reglement en kan JWGD niet worden gekwalificeerd als ‘financiële dienstverlener’ als bedoeld in dat artikel. Dit formele verweer van JWGD mist doel. Volgens artikel 60 aanhef en onderdeel d van het reglement is een natuurlijke persoon met een privacyklacht een ‘consument’ in de zin van het reglement. Dat betekent dat de privacyklacht van de consumenten volgens het reglement behandelbaar is. Daaraan doet niet af dat niet JWGD maar NN een financiële dienst aan de consumenten heeft verstrekt. Voor de behandelbaarheid van een privacyklacht is noodzakelijk en voldoende dat de beweerdelijke privacyschending van de consumenten voortvloeit uit een financiële dienst.”

NN verstrekte aan JWGD opdracht tot het opmaken van vijf processen-verbaal van constatering met betrekking tot een woning waar het concern hypotheekrecht op heeft. JWGD heeft de opdracht uitgevoerd. De consumenten hebben zich op het standpunt gesteld dat JWGD bij de uitvoering van deze opdracht hun privacy heeft geschonden en onrechtmatig dan wel onjuist jegens hen heeft gehandeld. Voor de commissie zijn onrechtmatig handelen door JWGD en de gestelde privacyschending overigens niet komen vast te staan. – Uitspraak GC 2021-0350

Reactie toevoegen

 
Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

(Kifid-uitspraak GC 2024-0016) De verzekeraar mag in beginsel uitgaan van de juistheid van het oordeel van de door hem ingeschakelde deskundige tenzij blijkt dat...

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-1013) De consumenten vorderen 20.000 euro vanwege de hogere rente en 2.000 euro aan bemiddelingskosten voor een nieuwe adviseur. De Geschillencommissie...

25 meter is niet vlakbij

25 meter is niet vlakbij

(Kifid-uitspraak GC 2023-0980) Diefstal waardevolle bagage uit auto tijdens een korte stop. De consument heeft een beroep gedaan op de reisverzekering en de verzekeraar...

Factuurbedrag Kifid vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar

Factuurbedrag Kifid vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar

Per saldo is het factuurbedrag Kifid volgens Adfiz in 2024 vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar. Adfiz: "De begroting van Kifid komt in 2024 iets hoger uit...

Duur taxiritje voor verzekeraar

Duur taxiritje voor verzekeraar

(Kifid-uitspraak GC 2023-0988) De consument vordert dekking voor schade door diefstal van zijn bagage. De bagage is tijdens een bezoek aan Düsseldorf in de...

Hypotheekadviseur had klant moeten waarschuwen

Hypotheekadviseur had klant moeten waarschuwen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0953) De adviseur had de consument moeten waarschuwen dat de arbeidsovereenkomst van de consument tot enig wantrouwen zou kunnen leiden...

NVI brengt afwikkeling tuchtklachten onder bij Kifid

NVI brengt afwikkeling tuchtklachten onder bij Kifid

De Nederlandse Vereniging van gecertificeerde Incasso-ondernemingen (NVI) gaat de klachtenafwikkeling van de Klachtencommissie NVI en KIGID per 1 april onderbrengen...

Fout bij overzetten ongevallenpolis voor rekening Gevolmachtigd Agent

Fout bij overzetten ongevallenpolis voor rekening Gevolmachtigd Agent

(Kifid-uitspraak GC 2023-0938) De schadeclaim van de consument vanwege het overlijden van zijn zoon is afgewezen omdat de verzekeringsdekking ‘gezin zonder...

Ontevreden klant moet toch deel adviesvergoeding betalen

Ontevreden klant moet toch deel adviesvergoeding betalen

(Kifid-uitspraak GC 2023-939) De consument heeft op een gegeven moment zijn contacten met de adviseur beëindigd en via een andere hypotheekadviseur een financiering...