De verzekeringsbranche bruist en innoveert

Michael de Nijs 2021

... (Partner in kennis Voogd & Voogd in katern Zakelijk en Inkomen in VVP 3) Niets is zo veranderlijk als de verzekeringsbranche. De vakmedia staan bol van berichten over overnames, fusies en de impact die dit heeft op de markt. De sterke consolidatie bij verzekeraars, banken en intermediairs brengt diverse marktontwikkelingen in een stroomversnelling. Daarom is de tijd gekomen dat er (andere) keuzes gemaakt worden.

Het is geen verrassing dat de verzekeringsbranche in rap tempo aan het veranderen is. Het aantal merknamen en marktpartijen neemt af. Het intermediair ervaart dat verzekeringsproducten worden uitgekleed en het productaanbod verschraalt. Traditionele verzekeraars bezinnen zich op hun productbeleid, omdat zij zich te veel zouden richten op een gestandaardiseerd product. Nichespelers spelen daarop in door zich te profileren als gespecialiseerde partijen die maatwerk kunnen leveren waar dat nodig is.

Kwalitatief en breed assortiment

CEO Michael de Nijs van serviceprovider Voogd & Voogd herkent deze ontwikkelingen. “Als innovatieve serviceprovider bewegen wij mee met de veranderende markt. Vernieuwing en innovatie zijn voor ons belangrijke aspecten om ons te onderscheiden. Consumenten hebben behoefte aan een goed advies en producten die daarbij aansluiten. Daarvoor kloppen klanten aan bij een financieel adviseur. Binnen onze klantenkring van aangesloten adviseurs ervaren wij dat er behoefte is aan een breed en uitgebreid assortiment met kwalitatieve producten. Na een jarenlange focus op schadeproducten, hebben we vorig jaar de keuze gemaakt om actief te gaan werken aan een completer productaanbod. Dat sluit bovendien ook naadloos aan bij het achterliggende doel van ons VoordeelPakket; het ondersteunen van aangesloten adviseurs in het creëren van totaalklanten.”

Groeiproces

Hoe komt zo’n verbreding en uitbreiding van een assortiment tot stand? Michael: “Na het vaststellen van een nieuwe strategie, is dat in de praktijk niet direct zichtbaar. Een goede voorbereiding is het halve werk, maar daar gaat tijd in zitten. Welke producten willen we gaan voeren en welke partijen bieden dat aan? Vorig jaar zijn we al gestart met het onderzoeken en inventariseren van die behoefte. Vervolgens zijn we met diverse partijen in gesprek gegaan over de mogelijkheden. Achter de schermen is en wordt er hard gewerkt om ons nieuwe productassortiment in te regelen. En daar gaan we de komende periode de vruchten van plukken.”

Transparantie

Het inregelen en actualiseren van het productassortiment is een tijdrovende klus. Om dit te vereenvoudigen kan er gebruik worden gemaakt van de Volmacht Producten Interface (VPI). Dit is een rekentoepassing tussen een volmachtbedrijf en de administratie van de verzekeraar, waardoor het onderhoud minder werk met zich meebrengt. Michael: “Dit soort processen spelen zich voor adviseurs volledig op de achtergrond af, maar hebben een flinke impact op onze IT-organisatie. Wij maakten nog geen gebruik van deze koppeling, maar onderzoeken of we een aantal tarieven kunnen aansluiten. Het positieve effect voor adviseurs is dat zij minder premieverschillen tussen verschillende aanbieders van een tarief zullen ervaren. Om adviseurs meer inzicht te geven wat er achter de schermen bij dit soort ontwikkelingen komt kijken zijn we gestart met een speciale nieuwsbrief die hen op de hoogte houdt van (toekomstige) ontwikkelingen.

Tijdlijn

De serviceprovider voegde recent al enkele nieuwe producten toe aan haar pakketvergelijker, het VoordeelPakket. Het betreft verbeterde producten die eenvoudiger zijn ingericht en beter aansluiten bij de huidige markt. Denk aan de nieuwe woonverzekering van Unigarant en een nieuw rechtsbijstandsproduct van ARAG dat Voogd & Voogd binnen de pilot periode exclusief mag voeren. In mei werd ook een samenwerking met kredietverzekeraars Atradius en Coface aangekondigd. “Uit de resultaten van ons behoefteonderzoek zagen wij dat er bij aangesloten adviseurs interesse is in de mogelijkheid om kredietverzekeringen aan te bieden. Bovendien is het belang van dit product tijdens de coronacrisis zichtbaarder dan ooit geworden en daar spelen wij graag op in”, verklaart Michael. “Binnenkort hebben we nog een aantal mooie uitbreidingen op de planning staan. Dan introduceren we in het VoordeelPakket bijvoorbeeld de eerste producten van onze ‘nieuwe’ volmachten Anker en Rhion.”

Migratiekracht

Met het groeiende productassortiment vervult de serviceprovider een steeds completere rol voor adviseurs. Michael: “Adviseurs kunnen voor een steeds breder deel van de portefeuille gebruik maken van onze dienstverlening. Onze accountmanagers staan altijd voor onze adviseurs klaar om met hen mee te denken. Om van gedachten te wisselen als het gaat over (toekomst)plannen of aan- en verkoopambities of over een nieuwe samenwerking. Maar ook hoe een bestaande samenwerking geoptimaliseerd kan worden, bijvoorbeeld door het overvoeren van een portefeuille naar onze serviceproving. Met onze ruime ervaring om dit op een kwalitatieve manier te realiseren is dat vaak eenvoudiger dan men denkt.“

Michael de Nijs: ‘Ondersteunen van adviseurs in het creëren van totaalklanten.’

Toekomstpartner

Het jaar 2021 zou voor Voogd & Voogd in het teken staan van het productassortiment, maar in februari werd er ook een voornemen tot fuseren aangekondigd met de Heilbron Groep*. “Een samengaan versterkt de gezamenlijke positie op het speelveld in de Nederlandse verzekeringsmarkt en biedt volop kansen voor klanten”, aldus beide partijen in de pers. “Dat geldt ook op het vlak van onze ambitie om ons productassortiment verder te verbreden en verdiepen”, licht Michael toe. “Met het portfolio aan producten dat de Heilbron Groep biedt kunnen we ook meer mogelijkheden gaan bieden binnen het zakelijke assortiment, bijvoorbeeld op het gebied van inkomen en verzuim. Maar naast het bieden van een rijker aanbod blijven we ook werken aan vernieuwingen. Het VoordeelPakket wordt continu uitgebreid met nieuwe functionaliteiten, waardoor het vergelijken en afsluiten van een (pakket)verzekering nog efficiënter en gemakkelijker wordt, zonder de klant uit het oog te verliezen. Bovendien zijn wij, als aanbieder van verzekeringsproducten, wettelijk verplicht om te toetsen of producten voldoende aansluiten bij de behoefte van de klant. Dat proces is de afgelopen periode verder geprofessionaliseerd.

Kortom, wij zijn ook in de toekomst uw partner in verzekeringen. Of het nu gaat om nieuwe productie of uitbreiding door middel van een samenwerking.”

* Bij het ter perse gaan van dit artikel is de meest recente informatie gedeeld. Mogelijk is deze informatie niet volledig ten tijde van het verschijnen van dit artikel.

Reactie toevoegen

 
Spotters dragen honderdvijftig advieskantoren aan voor VVP Advies Award 2022

Spotters dragen honderdvijftig advieskantoren aan voor VVP Advies Award 2022

Naar aanleiding van een geheime bijeenkomst op 13 april 2022 van juryleden en spotters van de VVP Advies Award 2022 heeft de jury drie kantoren per categorie in...

kifid: zorgplicht adviseur kent grenzen

kifid: zorgplicht adviseur kent grenzen

(Kifid-uitspraak GC 2021-1101, bindend) Volgens de Geschillencommissie Kifid reikt de zorgplicht van een adviseur niet zover dat hij alle verzekeringsmogelijkheden...

Samen naar de toekomst

Samen naar de toekomst

(Partner in Kennis Voogd & Voogd in VVP 6) Het einde van weer een veelbewogen jaar komt in zicht. Een jaar waarin verzekeringsland veelvuldig werd uitgedaagd...

Adviesgroep De Vogel winnaar VVP Advies Award 2021

Adviesgroep De Vogel winnaar VVP Advies Award 2021

Adviesgroep De Vogel is de winnaar van de VVP Advies Award 2021. Het op Goeree-Overflakkee gevestigde kantoor kreeg de meeste stemmen tijdens de finaleronde in de...

Bepaal vanmiddag wie de Advies Award 2021 wint

Bepaal vanmiddag wie de Advies Award 2021 wint

Woon de spectaculaire, korte live-uitzending van de finale van de Advies Award 2021 bij en bepaal wie zich het meest klantvriendelijke advieskantoor van 2021 mag...

Halve finale Advies Award 2021 in beeld...

Halve finale Advies Award 2021 in beeld...

De drie finalisten van de Advies Award 2021 zijn bekend. Van de spannende halve finale, die 15 september werd gehouden, heeft Jeffrey Korte een sfeerimpressie...

Kifid: klacht zzp-er niet behandelbaar

Kifid: klacht zzp-er niet behandelbaar

(Uitspraak Geschillencommissie Kifid 2021-0814) Uit de auto van een zzp'er wordt meetapparatuur gestolen die hij gebruikt voor zijn werk in de verwarmingsbranche....

Boudesteyn, KOK Advies en De Vogel naar finale VVP Advies Award 2021

Boudesteyn, KOK Advies en De Vogel naar finale VVP Advies Award 2021

“Boudesteyn Hypotheken en Verzekeringen, KOK Advies en De Vogel Adviesgroep zijn  de finalisten van de VVP Advies Award 2021. Deze kantoren hebben een...

En de halve finalisten en provinciewinnaars zijn…

En de halve finalisten en provinciewinnaars zijn…

(Uit VVP 4-2021) De jury heeft begin juli de zes halve finalisten bekend gemaakt van de VVP Advies Award 2021. Dit zijn: Advies & Kies (Flevoland), Adviesnet...

Spanning richting halve finale Adives Award 2021 stijgt

Spanning richting halve finale Adives Award 2021 stijgt

Volgende week woensdag 15 september vindt de halve finale plaats van de Advies Award 2021. De halve finalisten zijn: Advies & Kies (Flevoland), Adviesnet Noord...