De waarde van de adviseur

Roy van den Anker 2021

(Roy van den Anker, Alpina, in rubriek 'Cultuur' in VVP 1-2024) Is een advies geproduceerd door ChatGPT even waardevol als dat van een ‘echte’ adviseur? Volgens de onderzoeken van Adfiz wordt dat in ieder geval niet zo ervaren. Maar wat maakt dan het verschil?

De laatste versie van Advies in cijfers van Adfiz bevat weer een uitgebreid overzicht van relevante data met betrekking tot financieel advies in Nederland. Met name het belang en de waarde van advies worden duidelijk gemaakt op basis van harde cijfers.

Fred de Jong, het andere financiële instituut dat conclusies trekt op basis van gedegen onderzoek reageerde inmiddels met de opmerking dat de waarde van financieel advies nu wel duidelijk is. En nu de waarde van de adviseur nog, voegde hij er terloops aan toe.

Maar wat is dan het verschil tussen advies en de adviseur? Is een advies geproduceerd door ChatGPT even waardevol als dat van een ‘echte’ adviseur? Volgens de onderzoeken van Adfiz wordt dat in ieder geval niet zo ervaren. Maar wat maakt dan het verschil?

In mijn ervaring is het belangrijkste verschil dat een adviseur nog gezien wordt als de ‘Trusted Advisor’. Maar niet vanwege een stempel dat zegt dat de adviseur zijn of haar PE-punten weer gehaald heeft. Ik ben nog geen klant tegengekomen die daar om heeft gevraagd. Misschien dan vanwege de + 100 reviews met vijf sterren van andere klanten die u voor gingen…?

Nee, de ‘Trusted Advisor’ is de deskundige die beschikt over diepgaande kennis en expertise in zijn of haar vakgebied. Hij/zij is op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en trends en kan complexe problemen oplossen.

Kenmerken

Maar wat zijn naast kennis dan de kenmerken die zorgen voor het Trusted in Advisor?

• Integriteit: Integriteit is van cruciaal belang. Trusted advisors handelen altijd eerlijk en ethisch. Ze geven advies dat in het belang is van de cliënt of de persoon die hen vertrouwt, zelfs als dat advies tegen hun eigenbelang ingaat. En zelfs als dat tegen de directe mening van de klant in gaat. Want één van de meest in het oog springende onderwerpen van Advies in Cijfers is wel dat de klant zijn eigen kennis en kunde flink overschat.

• Vertrouwen opbouwen : Trusted advisors zijn in staat om vertrouwen op te bouwen en relaties op de lange termijn te ontwikkelen. Ze zijn empathisch, luisteren actief naar de behoeften en zorgen van hun cliënten, en tonen respect voor hun standpunten. Overigens zonder vanzelfsprekend mee te gaan in de emotie van de klant. Een belangrijk aandachtspunt voor werkgevers in de huidige arbeidsmarkt: wees zuinig op je personeel. Alleen met een vast en vertrouwd contactpersoon kun je een lange termijn relatie en daarmee vertrouwen opbouwen. Mensen vertrouwen mensen. Een merk zijn als Coolblue, Apple of Shell is voor weinig weggelegd, en zelfs merken vallen steeds vaker van hun voetstuk.

• Oplossingsgericht: Trusted Advisors zijn gericht op het vinden van oplossingen voor de problemen of uitdagingen waarmee hun cliënten worden geconfronteerd. Ze denken proactief na over manieren om waarde toe te voegen en kansen te benutten, en zijn in staat om af te wijken van de gebruikelijke oplossingen die, zeker in onze markt, zoveel mogelijk gestandaardiseerd en gerationaliseerd worden.

• Communicatieve vaardigheden: Communicatie is essentieel. Trusted advisors zijn effectieve communicators. Ze kunnen complexe ideeën duidelijk uitleggen en zorgen ervoor dat hun cliënten volledig begrijpen wat er wordt voorgesteld doordat ze in staat zijn hun boodschap over te brengen zoals deze bedoeld is. Zelfs of juist als de klant iets anders wil horen.

Roy van den Anker: ‘Zachte vaardigheden cruciaal voor de toekomst.’

Bijzonder is dat al deze kenmerken vaak afgedaan worden als ‘soft’ skills. Het wordt echter steeds duidelijker dat deze zachte vaardigheden cruciaal zijn voor de toekomst. Wordt het niet eens tijd om na jaren van nadruk op de vakinhoudelijke kwaliteit van de adviseur, nu ook eens te investeren in de soft skills? Die skills zijn in ieder geval niet te vervangen door ChatGPT. Dan is die ‘bedreiging’ ook gelijk opgelost.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Sanna Marin, superheld of gewoon een vrouw van 36?

Sanna Marin, superheld of gewoon een vrouw van 36?

"Stel je eens voor. Een vrouw van 36, getrouwd en moeder van een dochter. Het is vrijdagavond en ze gaat naar een feestje bij vrienden. Ze drinkt wat, ze danst wat,...

Wat laat jij na?

Wat laat jij na?

"De paden van Ivo Valkenburg en die van mij hebben elkaar nooit gekruist. Ik heb hem niet persoonlijk gekend. Zo nu en dan passeerde iets van zijn werk dat ik las...

Meer moed in de financiële sector

Meer moed in de financiële sector

(Mirelle van Gemert, WIFS, in rubriek Cultuur in VVP 3-2022) Building braver cultures is dit jaar het thema van het DiveIn festival, het internationale diversity...

Laatste inschrijfmogelijkheid training: Meer waarde in de adviespraktijk

Laatste inschrijfmogelijkheid training: Meer waarde in de adviespraktijk

Adviseur Roy van den Anker (manager Alpina Group en trainer voor How Company)) geeft in samenwerking met de stichting New Financial Forum op 21 juni 2022 bij het...

Adviseur Van den Anker over de drie belangrijkste 21th century skills

Adviseur Van den Anker over de drie belangrijkste 21th century skills

"Bij vaardigheden van de toekomst denken we al snel aan het bijhouden van alle technische ontwikkelingen. Zijn we bijvoorbeeld wel vaardig genoeg om alle nieuwe...

Betekenisvol werken in de financiële dienstverlening

Betekenisvol werken in de financiële dienstverlening

(Uit VVP 02-2022) In september 2022 gaat de tweede leergang van 'De betekenis van rijkdom' van start. Deelnemers van de eerste leergang kijken terug op een uiterst...

Niet alleen mensen met een koopwoning gaan dood

Niet alleen mensen met een koopwoning gaan dood

(Indra Frishert, Dazure, in rubriek Cultuur in VVP 02-2022) Onlangs ving ik een gesprek op in de trein. Twee jongeren hadden het over het tv-programma ‘Sander...

Menselijke factor cruciaal bij overnames

Menselijke factor cruciaal bij overnames

(Roy van den Anker, Alpina Group, in VVP-Special Fusies & Overnames 2022) Dit jaar werk ik 25 jaar in het intermediaire kanaal van de verzekeringsbranche....

Roy van den Anker: de menselijke maat op de werkvloer

Roy van den Anker: de menselijke maat op de werkvloer

"Willen we medewerkers die  betrokken en verantwoordelijk handelen dan moeten we ze niet gebruiken om productie te draaien, maar oprecht luisteren en openstaan...

"Soft skills juist nu belangrijker dan ooit"

"Soft skills juist nu belangrijker dan ooit"

Om in 2022 verder te groeien, zijn bedrijven bij het werven van nieuw talent op zoek naar kandidaten die over soft skills beschikken. Deze lijken echter schaars...