Geautomatiseerde nazorg

Michael Mackaaij

(Uit VVP-special Digitale Innovatie 2023) “Er is al veel ontwikkeld, maar wat nog beter kan, is het delen van data door aanbieders en geldverstrekkers met adviseurs. Hierdoor wordt het mogelijk om nazorg en beheer meer geautomatiseerd te doen”, aldus Michael Mackaaij, voorzitter Contactgroep Automatisering en directeur nexxbiz.

Volgens Mackaaij is er al veel ontwikkeld om de veilige digitale communicatie met eindklant makkelijker te maken. “Ontsluiting van brondata wordt door meerdere toetreders opgepakt, procesautomatisering standaardiseert steeds meer en uniforme data-inrichting maakt processen en uitwisseling van data makkelijker. Ook leidt het tot betere managementinformatie.”

“Wat beter kan, is het vergelijken van zakelijke premie’s en voorwaarden. Om dit mogelijk te maken dienen de reken- en acceptatiekernen beter beschikbaar te komen, met een hoger STP-acceptatiepercentage. Ook het delen van data door aanbieders en geldverstrekkers met adviseurs kan beter, zodat het mogelijk wordt om nazorg en beheer meer geautomatiseerd te doen.”

Voordeel adviseurs

“Het voordeel dat voor adviseurs valt te behalen, hangt uiteraard af van het bedrijfsmodel van de betreffende adviseur. Maar efficiënt digitaal communiceren met de klant is voor nagenoeg alle adviseurs steeds belangrijker.”

“Het succesvol communiceren met klanten wordt makkelijker door gebruik te maken van bijvoorbeeld ChatGPT. Probeer als adviseur te testen wat je er mee kan. Niet alles hoeft gelijk heel breed inzetbaar te zijn. Een beetje spelen, geeft je al snel een idee.”

Michael Mackaaij: ‘Een beetje spelen, geeft je al gauw een idee.’

Tips

• Probeer bij te houden wie de (nieuwe) aanbieders zijn via de site van SIVI: www.sivi.org/sivi-overzichtsoftware-services/ of via de site van CGA: www.contactgroepautomatisering.nl/#deelnemers

• Probeer bij te houden wat er allemaal wijzigt, bezoek klantdagen van softwareaanbieders

• Indien je een nieuwe applicatie overweegt te gaan gebruiken, verdiep je dan van te voren goed in de leverancier en applicatie, vraag referenties van soortgelijke gebruikers en stel vast of jouw organisatie in staat is om succesvol met die applicatie te gaan werken. Niets doet het uit zichzelf, alle implementaties hebben inzet en opleiding nodig.

Persoonlijk en betrokken advies is de absolute meerwaarde van de financiële adviessector. Hoe meer aandacht, tijd en ruimte hiervoor is, hoe beter voor de klant en voor het imago van de adviessector zelf. De vraag is hoe digitale innovatie kan bijdragen aan persoonlijk en betrokken advies. VVP vroeg een aantal experts onder meer met welke digitale innovaties adviseurs hun voordeel kunnen doen en wat de impact van artificiële intelligentie zal zijn op financieel advies.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Katern Haal meer uit data in nieuwe VVP

Katern Haal meer uit data in nieuwe VVP

Pak kunstmatige intelligentie slim aan, stelt Justin Schlee (ANVA) in het katern Haal meer uit data in de dinsdag verschenen nieuwe VVP 1-2024. Schlee: "Mijn advies...

Nieuw in VVP: branchekenners in duel met ChatGPT

Nieuw in VVP: branchekenners in duel met ChatGPT

In de vandaag (dinsdag) verschenen VVP 1-2024 duelleert Richard Meinders (SVC Groep, lid VVP Ondernemerspanel) met ChatGPT over actieve provisietransparantie in...

Specifieke eisen voor volledig geautomatiseerd advies

Specifieke eisen voor volledig geautomatiseerd advies

Er worden specifieke eisen voor volledig geautomatiseerd advies geïntroduceerd om te waarborgen dat adviezen die geautomatiseerd tot stand zijn gekomen aan...

Jack Vos en Marco Hendrickx in bestuur CGA

Jack Vos en Marco Hendrickx in bestuur CGA

Jack Vos (mede-oprichter Onesurance) en Marco Hendrickx (directeur Aplaza) zijn benoemd tot bestuursleden van de Stichting Contactgroep Automatisering. Jack Vos...

Ethische AI-dilemma’s

Ethische AI-dilemma’s

(Kees van Montfort en Gert de Jong, Hogeschool van Amsterdam, in Katern Risicobeheer en Preventie, VVP 5-2023) AI is een uitstekende tool om financiële fraudedetectie...

Wat geen kunstmatige intelligentie is, wordt waardevol

Wat geen kunstmatige intelligentie is, wordt waardevol

(Verslag VIP Congres 2023 in VVP 4, 2023) De veertig leden van de contactgroep automatisering (cga) toonden hun meest recente innovaties op het tweede vip-congres...

Innovatie is vooral kansen creëren

Innovatie is vooral kansen creëren

(Harold Mahadew, Verbond van Verzekeraars, in VVP-special Digitale Innovatie 2023) De (Europese) wet-en regelgeving beweegt naar meer ruimte voor individuele innovatie...

De toekomst is nu

De toekomst is nu

(Jeroen Oversteegen, Nationale Hypotheekbond, in VVP-special Digitale Innovatie 2023) In de steeds veranderende wereld van de hypotheek-en verzekeringsbranche...

Break the internet

Break the internet

(Kees Haverkamp, innovator, in VVP-special Digitale Innovatie 2023) Een opmerkelijk Canadees politiebericht uit begin jaren ‘90 deed verslag van een hacker...

Menselijke interactie blijft belangrijk

Menselijke interactie blijft belangrijk

(Edgar Hollander, De Hypotheker Nieuw-Vennep, in VVP-special Digitale Innovatie 2023) Digitalisering biedt ontegenzeglijk voordelen, zoals meer adviestijd. Belangrijk...