Geautomatiseerde nazorg

Michael Mackaaij

(Uit VVP-special Digitale Innovatie 2023) “Er is al veel ontwikkeld, maar wat nog beter kan, is het delen van data door aanbieders en geldverstrekkers met adviseurs. Hierdoor wordt het mogelijk om nazorg en beheer meer geautomatiseerd te doen”, aldus Michael Mackaaij, voorzitter Contactgroep Automatisering en directeur nexxbiz.

Volgens Mackaaij is er al veel ontwikkeld om de veilige digitale communicatie met eindklant makkelijker te maken. “Ontsluiting van brondata wordt door meerdere toetreders opgepakt, procesautomatisering standaardiseert steeds meer en uniforme data-inrichting maakt processen en uitwisseling van data makkelijker. Ook leidt het tot betere managementinformatie.”

“Wat beter kan, is het vergelijken van zakelijke premie’s en voorwaarden. Om dit mogelijk te maken dienen de reken- en acceptatiekernen beter beschikbaar te komen, met een hoger STP-acceptatiepercentage. Ook het delen van data door aanbieders en geldverstrekkers met adviseurs kan beter, zodat het mogelijk wordt om nazorg en beheer meer geautomatiseerd te doen.”

Voordeel adviseurs

“Het voordeel dat voor adviseurs valt te behalen, hangt uiteraard af van het bedrijfsmodel van de betreffende adviseur. Maar efficiënt digitaal communiceren met de klant is voor nagenoeg alle adviseurs steeds belangrijker.”

“Het succesvol communiceren met klanten wordt makkelijker door gebruik te maken van bijvoorbeeld ChatGPT. Probeer als adviseur te testen wat je er mee kan. Niet alles hoeft gelijk heel breed inzetbaar te zijn. Een beetje spelen, geeft je al snel een idee.”

Michael Mackaaij: ‘Een beetje spelen, geeft je al gauw een idee.’

Tips

• Probeer bij te houden wie de (nieuwe) aanbieders zijn via de site van SIVI: www.sivi.org/sivi-overzichtsoftware-services/ of via de site van CGA: www.contactgroepautomatisering.nl/#deelnemers

• Probeer bij te houden wat er allemaal wijzigt, bezoek klantdagen van softwareaanbieders

• Indien je een nieuwe applicatie overweegt te gaan gebruiken, verdiep je dan van te voren goed in de leverancier en applicatie, vraag referenties van soortgelijke gebruikers en stel vast of jouw organisatie in staat is om succesvol met die applicatie te gaan werken. Niets doet het uit zichzelf, alle implementaties hebben inzet en opleiding nodig.

Persoonlijk en betrokken advies is de absolute meerwaarde van de financiële adviessector. Hoe meer aandacht, tijd en ruimte hiervoor is, hoe beter voor de klant en voor het imago van de adviessector zelf. De vraag is hoe digitale innovatie kan bijdragen aan persoonlijk en betrokken advies. VVP vroeg een aantal experts onder meer met welke digitale innovaties adviseurs hun voordeel kunnen doen en wat de impact van artificiële intelligentie zal zijn op financieel advies.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Kracht en gevaar van algoritmes

Kracht en gevaar van algoritmes

(Maria Genova in VVP-special Digitale Innovatie 2023) Kunstmatige intelligentie wordt tegenwoordig in steeds meer sectoren ingezet. Het levert prachtige resultaten...

Benut de kracht van AI

Benut de kracht van AI

(Arno Groot Koerkamp, Finly, in VVP-special Digitale Innovatie 2023) De opkomst van denkende machines ter ondersteuning van adviseurs is momenteel een onderwerp...

Meer hybride vormen van advisering

Meer hybride vormen van advisering

(Bart Janknegt, voorzitter hoofddirectie VvAA Groep, in VVP-special Digitale Innovatie) Door inzet van een digitale collega hebben de adviseurs meer tijd (plus...

Het advieskantoor als sleutel tot verduurzaming

Het advieskantoor als sleutel tot verduurzaming

(Partner in kennis BOX duurzaam in VVP-special Digitale Innovatie 2023) Verduurzaming en energiebesparing gaan over de woning en over geld, dus is de hypotheekadviseur...

Automatisering verandert invulling begrip professionaliteit

Automatisering verandert invulling begrip professionaliteit

(Eliana van der Jagt-Kalverda, Financieel Advies IJmond, in VVP-special Digitale Innovatie 2023) Ik ben ervan overtuigd dat de ontwikkelingen op het gebied van...

AI en ChatGPT: hype of radicale verandering voor advieskantoren?

AI en ChatGPT: hype of radicale verandering voor advieskantoren?

(Partner in kennis GetMore Systems in VVP-special Digitale Innovatie 2023) Zelfs als je geen interesse hebt in ICT kan het je bijna niet ontgaan: de opkomst van...

Een diepgaande verkenning van Paston Solutions’ Apollon

Een diepgaande verkenning van Paston Solutions’ Apollon

(Partner in kennis CCS in VVP-special Digitale Innovatie 2023) De recente overname van Paston door CCS’ moederbedrijf Roundcube Holding betekent een nieuwe...

Maak gebruik van wat er al mogelijk is

Maak gebruik van wat er al mogelijk is

(Uit VVP-special Digitale Innovatie 2023) “Kunstmatige intelligentie, robotisering, big data, machine learning; het zijn stuk voor stuk innovatieve technologieën...

Achteruit digitaliseren

Achteruit digitaliseren

(Uit VVP-special Digitale Innovatie 2023) “Wat is het toch fijn als je zelf ook klant bent bij een verzekeraar. Gewoon omdat je dan ervaart wat je eigen...

Laat de verrassingen maar komen

Laat de verrassingen maar komen

(Uit VVP-special Digitale Innovatie 2023) “Een gangbare definitie van innovatie luidt: ‘de ontwikkeling van nieuwe producten, processen of businessmodellen,...