Geen koningen op de troon, maar aanvoerders in het veld

Jack Hommel

Ze zijn ‘van’ de grootste spelers in de verzekeringsbranche: Narc van Nuland, ceo van Aon, en Jack Hommel, directeur zakelijk van Centraal Beheer en Avéro Achmea. Ze leiden hun organisaties niet als ‘koningen op hun troon’. “Want”, zeggen ze vol overtuiging, “als iets níet effectief is, is het leiderschap vanuit een ivoren toren.” wat we wel zijn? “De aanvoerders in het veld.”

In zijn lagere schooltijd zat Van Nuland al “bij het groepje dat de kar trok, op een schoolkamp bijvoorbeeld”. Hommel herinnert zich nog dat hij als 10-jarige wilde meedoen aan een voetbaltoernooi in een dorp verderop. “Mijn onderwijzer zei: ‘regel het maar’. Ik zocht wat vriendjes bij elkaar en voor we het wisten, stonden we op dat veld te strijden om de winst.” Van Nuland: “Eigenlijk doen we het zo nog steeds: we zien iets gebeuren, laten het niet lopen maar verzamelen mensen om ons heen om samen wat voor elkaar te krijgen.”

De Aon-topman vindt samenwerken in een team winst voor elke onderneming. “Persoonlijk vind ik dat daar ook het leiderschapsplezier te vinden is: leren van anderen, medewerkers ruimte bieden ideeën te spuien en ze aanmoedigen. Opleggen wat mensen moeten doen, pikt niemand meer. Als leider moet je dat beseffen en je aanpak vooral laten bestaan uit inspireren, motiveren en communiceren. Alleen zo krijg je vandaag de dag mensen mee in veranderingen.”

Dat wil niet zeggen dat het met dit soort leiderschap ontbreekt aan structuur. “Eigenlijk draait het vooral om coördinatie. Bij Aon hebben we strategische kaders die internationaal worden vastgesteld. Daarbinnen hanteren we als ‘Nederland’ een eigen strategie, gebaseerd op kansen, klanten en marktontwikkelingen. Wat die betekenen voor de dagelijkse uitvoering of bijvoorbeeld ons personeelsbeleid, breng ik samen met de managementteams in kaart. Je kúnt als leider niet als eenling acteren. Je hebt kennis uit de organisatie nodig om de boel te coördineren en om diezelfde organisatie eficiënt te leiden.”

Oog voor de wereld

Volgens Hommel werkt het ook zo bij Achmea. “Zonder de input van je mensen kun je als leider en organisatie niet innovatief zijn, niet op het scherp van de snede acteren. Daarom benut ik de kennis en creativiteit van management en medewerkers ten volle. Hun inbreng zorgt voor verrassende invalshoeken en binding met de wereld om ons heen. Waardevol, want we kunnen niet zonder. Ontwikkelingen in technologie of in de maatschappij hebben hun weerslag op onze business. Dan kun je er maar beter zelf bovenop zitten.”

Hommel gaat verder: “Bij Centraal Beheer in Apeldoorn doen we dat bijvoorbeeld door start-ups in ons Ontmoetingsgebouw moderne werkplekken en dito faciliteiten te bieden. Allemaal bedoeld om elkaar te inspireren en zo tot nieuwe ideeën en businesskansen te komen.” Ook bij Aon leidt het oog hebben voor de wereld tot verrassende initiatieven: ze stond eerder dit jaar aan de wieg van de grootste test met vijftig zelfrijdende auto’s tot nu toe, de rit over de A2 tussen Amsterdam en Utrecht.

Buiten de lijntjes tekenen als basis voor duurzaam succes, “dat toont ook leiderschap aan”, vinden de heren. “Het is aan ons om dat proces te faciliteren.” Van Nuland voegt eraan toe dat het enorm belangrijk is om het ‘waarom’ van een verandering te vertellen. “Dat beklijft vele malen beter. Belangrijk, zeker als je mensen daarna nauw betrekt bij het invullen van het ‘hoe’.”

Het incalculeren van missies die soms niet slagen, hoort er ook bij, vindt Hommel. “Nelson Mandela zei ooit: ‘I never lose, either I win or I learn’ . Prima credo. Niet te lang stilstaan bij iets wat niet is gelukt, maar er lessen uithalen en verder gaan. Zo maak je de weg naar vernieuwing vrij. Die moeten we met z’n allen frank en vrij kunnen bewandelen, zonder continu in een kramp te schieten.”

Niet op de rem staan

Van Nuland: “Openstaan voor nieuwe ideeën betekent in de praktijk ook weleens dat je schrikt van een initiatief. Dat je denkt ‘Oeh, zo’n hippe reclamecampagne, past die wel bij ons?’ Maar mijn ervaring is dat je dan niet op de rem moet gaan staan. We hebben nieuwe invalshoeken nodig om ons te onderscheiden. Deze tijd vraagt om pionieren, zelfs als je, zoals Aon, al 328 jaar bestaat.”

Leiders moeten volgens de topmannen dan ook vooral aanvoeren, niet voorschrijven. “En vind je dat moeilijk, dan toon je net zo goed leiderschap als je anderen hiermee aan de slag laat gaan. Als leider moet je vanzelfsprekend wél op de hoogte zijn van alle regels, want die zijn streng. Maar je hoeft echt niet alles zelf te doen. Door de juiste mensen op de juiste plek te zetten, bouw je eveneens aan duurzaam succes. Ook dát is leiderschap.”

‘Leiderschap anno nu:de juiste mensen om je heen verzamelen en samen succes boeken’

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Aon: pensioenfondsen zijn voorzichtig geworden met beloftes

Aon: pensioenfondsen zijn voorzichtig geworden met beloftes

De indicatieve gemiddelde dekkingsgraad van de Nederlandse pensioenfondsen is in november gestabiliseerd op 111 procent. De rente daalde licht. De stijging van de...

Aon beproeft rijbewijsverzekering in proeftuin deelmobiliteit

Aon beproeft rijbewijsverzekering in proeftuin deelmobiliteit

Aon gaat een rijbewijsverzekering uitproberen in de proeftuin deelmobiliteit. In deze proeftuin, waar ook het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W),...

Aon: controle op beschikking gedifferentieerde premie Whk dit jaar extra belangrijk

Aon: controle op beschikking gedifferentieerde premie Whk dit jaar extra belangrijk

Het loont voor werkgevers om de beschikking gedifferentieerde premie Werkhervattingskas (Whk) te controleren op een juiste hoogte van de premie. Onderzoek van Aon...

Menno Jansen directeur Aon’s Crisismanagement

Menno Jansen directeur Aon’s Crisismanagement

Menno Jansen is sinds kort de nieuwe directeur van Aon’s Crisismanagement (COT). Hij volgt Marco Zannoni op. Jansen (49) was de laatste drie jaar werkzaam...

Cyberverzekeraars stellen hogere eisen

Cyberverzekeraars stellen hogere eisen

(Uit Katern Cyber in VVP 5-2021) Welke trends zijn er bij cyberrisicomanagement en cyberverzekering? VVP vroeg het aan Aon en Klap. “Er zijn verzekeraars...

Cybercriminaliteit belangrijkste risico voor bedrijfsleven

Cybercriminaliteit belangrijkste risico voor bedrijfsleven

Cyberaanvallen worden zowel in Nederland als mondiaal beschouwd als het grootste risico voor het bedrijfsleven, zowel nu als over drie jaar. Onderbreking van de...

Aon: nog even geduld bewaren bij indexatie pensioenen

Aon: nog even geduld bewaren bij indexatie pensioenen

Met de overgang naar het nieuwe pensioensysteem, aldus Aon, zullen de uitkeringen direct naar de huidige inzichten zo’n tien tot 20 procent hoger worden. “Door...

Aon ontwikkelt veerkrachtmeter

Aon ontwikkelt veerkrachtmeter

Aon lanceert een meetinstrument dat werkgevers inzicht biedt in de veerkracht onder medewerkers: de veerkrachtmeter. Dit self-assessment geeft een score aan de hand...

Hybride werken vraagt bijzondere aandacht

Hybride werken vraagt bijzondere aandacht

(Uit katern Zorg en Verzuim in VVP 4-2021) Welke impact heeft het hybride werken, dat door corona de norm geworden lijkt, op verzuim en verzuimbeheersing? VVP...

Aon en NVG: platform voor groothandelsbedrijven

Aon en NVG: platform voor groothandelsbedrijven

Aon lanceert in samenwerking met het Nederlands Verbond van de Groothandel (NVG) het platform Samen voor de Zaak. Hierop vinden groothandelsbedrijven algemene en...