Heeft u al iets gedaan aan de IDD?

Minke Verberk

Het nieuwe jaar is inmiddels begonnen. Sneeuwvlokjes dwarrelen en ook Blue Monday hebben we overleefd. Nu is het tijd om te gaan bepalen wat u dit jaar weer aan regelgeving en wetgeving binnen uw organisatie gaat inrichten. De IDD is daar zeker een onderdeel van. De IDD heeft betrekking op verzekeraars, adviseurs en bemiddelaars in verzekeringen, herverzekeraars en bedrijven die verzekeringen als extra aanvulling op een product of dienstverlening verkopen. Minke Verberk, directeur van de Verzekeringsanalyse, zet voor VVP de ontwikkelingen op een rij.

De IDD is een Europese richtlijn. De IDD bevat normen over de distributie van verzekeringen, denk daarbij aan normen op het gebied van o.a. transparantie en het productontwikkelingsproces. De IDD vervangt de huidige richtlijn Verzekeringsbemiddeling (IMD). De IDD is op 1 juli 2018 in de Nederlandse wetgeving geïmplementeerd. Marktpartijen moeten per 1 oktober 2018 aan de nieuwe regelgeving voldoen. Het is nu 2019, voldoet u er al aan? Maar waarom nu weer een IDD? Het doel van de IDD is zoals op de website van de AFM beschreven: ‘het creëren van een gelijk speelveld voor alle marktpartijen die bij de verkoop van verzekeringen betrokken zijn, het verbeteren van de bescherming van de consument en het bevorderen van een interne markt voor financiële diensten. De richtlijn heeft daarnaast als doel om de sancties op overtredingen te harmoniseren.’

Sancties

Sancties jazeker u leest het goed, door deze nieuwe Europese richtlijn met daaraan gekoppeld een Europese Verordening is het mogelijk voor de toezichthouder hier passende sancties voor op te leggen, ook aan bijvoorbeeld het intermediair. Was het eerst nog geheel vrijblijvend in te richten, vanaf 1 oktober 2018 niet meer en dienen alle marktpartijen aan deze regelgeving te voldoen en hiervoor binnen de organisatie ook een distributieproces te hebben ingericht.

Binnen de IDD wordt onderscheid gemaakt tussen de ontwikkelaar van een product en de distributeur. Voor beide partijen gelden verschillende verplichtingen waaraan zij volgens de IDD moeten voldoen. Voor een distributeur (dus ook een adviseur of bemiddelaar in verzekeringen) zijn er verplichtingen met betrekking tot Productontwikkeling, Informatieverstrekking, Advisering, Vakbekwaamheid en Bedrijfsprocessen.

Verplichting

Wat houdt de verplichting voor bedrijfsprocessen precies in voor u als adviseur of bemiddelaar in verzekeringen? De distributeur richt een distributieproces van het product in dat ervoor zorgt dat:

  • Alle benodigde informatie van de ontwikkelaar voorhanden is, zodat de distributeur de kenmerken van het product, het productgoedkeuringsproces en de juiste doelgroep begrijpt;
  • Schade aan klanten wordt voorkomen en vermindert.
  • Er een behoorlijk management van belangenconflicten binnen de organisatie wordt ondersteund.
  • Er rekening met de doelstellingen, behoeften en kenmerken van de doelgroep wordt gehouden.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Verhuizen is niet blijven wonen waar je woont

Verhuizen is niet blijven wonen waar je woont

HYPOTHEKEN – De zeer op leeftijd zijnde consument ziet de uitkeringen van zijn lijfrenteverzekeringen eindigen en voorziet dat zijn besteedbaar inkomen te...

Hoedanigheid of doel?

Hoedanigheid of doel?

HYPOTHEKEN – Een consument koopt als particulier een bedrijfspand. In het kader van de financiering van dit pand heeft de consument een klacht over de financieel...

Doelgroep uitzendregeling eigen woning verruimd

Doelgroep uitzendregeling eigen woning verruimd

(Lindenhaeghe in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Het kan altijd voorkomen dat een werknemer tijdelijk in het buitenland gaat werken en een eigen woning achterlaat....

Alsnog startersvrijstelling of lage tarief door bezwaar

Alsnog startersvrijstelling of lage tarief door bezwaar

(Lindenhaeghe in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Vanaf 2021 kunnen woningkopers die jonger dan 35 jaar zijn, gebruikmaken van de startersvrijstelling op overdrachtsbelasting....

Je product is klantbeleving

Je product is klantbeleving

(Sonja Stalfoort van PuurKlant in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Door de huidige technologie en de transparantie van het internet en social media, zijn er...

Te druk voor duurzaamheid?

Te druk voor duurzaamheid?

(Björn Jalving van Turien & Co. in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Hoe krijg ik meer gedaan op het gebied van duurzaamheid? Helaas heb ik de achtste...

Wartaal – verzekeringstaal

Wartaal – verzekeringstaal

(Mieke Dadema van Soepel.org in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Net als jullie allemaal moet ook ik mijn Wft-diploma’s op orde houden. Een paar jaar geleden...

Ga voor de relatie

Ga voor de relatie

(Jelle Bartels van Next Step Factory in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Een adviseur verslaan op prijs en aanbod is redelijk gemakkelijk. Maar een adviseur...

Product Oversight Governance: tools onmisbaar

Product Oversight Governance: tools onmisbaar

(Partner in Kennis, de Verzekeringsanalyse, in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Met toenemende overheidseisen, krijgen aanbieders van verzekeringen er extra...

Herhaling van zetten

Herhaling van zetten

(Christel van Bommel-Versluijs, compliance adviseur, in Ken je vak! VVP 01-2022) Adviseurs doen er (bijna) alles voor om de droom van klanten uit te laten komen....