Helmplicht snorfietsers

fietsborden

(Permanent Actueel door Lindenhaeghe in VVP 5-2022) Tot nu toe moeten snorfietsers alleen in Amsterdam en Utrecht verplicht een goedgekeurde helm op als ze op de rijbaan rijden. Als het aan het kabinet ligt, gaat dat veranderen. Per 1 januari moeten alle snorfietsers in heel Nederland verplicht een goedgekeurde helm dragen. Het maakt dan niet uit of je op het fietspad rijdt of op de rijbaan.

Wettelijk gezien behoort de snorfiets tot de categorie bromfietsen en heeft het veelal dezelfde eigenschappen als de bromfiets. Een snorfiets mag echter niet sneller rijden dan 25 km per uur. Daarnaast hoef je op dit moment – in tegenstelling tot op een bromfiets – geen helm op. Bij het rijden zonder helm is er bij een ongeval een relatief groot risico op letselschade. Uit onderzoek door het ministerie en het CBS blijkt dat in 2018 onder snorfietsers zestien doden en bijna 1.900 gewonden zijn gevallen. Met name in Amsterdam en Utrecht ontstonden gevaarlijke situaties door het stijgende aantal snorfietsers.

De gemeenten Amsterdam en Utrecht namen daarop maatregelen om de bereikbaarheid en de veiligheid in de stad te vergroten. Ze verplaatsten de snorfiets naar de rijbaan en zo werd het dragen van een helm verplicht. Deze maatregel had effect. Uit onderzoek bleek een sterke daling van het aantal geregistreerde ongevallen met letsel waarbij een snorfietser betrokken is. Ook het aantal ongevallen waarbij een fietser betrokken is, daalde fors. Daarnaast nam het aantal conflicten tussen snorfietsers en andere weggebruikers flink af.

‘De kans bestaat dat ook voor de e-bike in de toekomst een helmplicht gaat gelden’

Landelijke invoering

Het kabinet heeft een wetsvoorstel met nieuwe regels voor snorfietsers voorgelegd aan de Raad van State. Als de Raad van State dit voorstel goedkeurt, dan moeten alle snorfietsers in Nederland een goedgekeurde helm dragen, zowel op het fietspad als op de rijbaan. Een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I & W) verwacht dat de helmplicht op z’n vroegst 1 januari 2023 zal ingaan en benadrukt dat er nog geen zekerheid is over de ingangsdatum. De kans bestaat dat ook voor de e-bike in de toekomst een helmplicht gaat gelden.

De laatste tijd is er in het nieuws ophef over een mogelijke helmplicht voor 60-plussers. Een verkeersveiligheidsadviseur van het kabinet had laten vallen dat als fietsers een helm dragen, dit 80 fietsdoden per jaar scheelt. Omdat veel slachtoffers 60 jaar en ouder zijn, zou een fietshelmplicht voor iedereen ouder dan 60 jaar moeten worden ingevoerd. Op dit moment zijn er echter nog geen plannen voor een helmplicht voor 60-plussers.

Reactie toevoegen

 
Halve finale Advies Award 2021 in beeld...

Halve finale Advies Award 2021 in beeld...

De drie finalisten van de Advies Award 2021 zijn bekend. Van de spannende halve finale, die 15 september werd gehouden, heeft Jeffrey Korte een sfeerimpressie...

Boudesteyn, KOK Advies en De Vogel naar finale VVP Advies Award 2021

Boudesteyn, KOK Advies en De Vogel naar finale VVP Advies Award 2021

“Boudesteyn Hypotheken en Verzekeringen, KOK Advies en De Vogel Adviesgroep zijn  de finalisten van de VVP Advies Award 2021. Deze kantoren hebben een...

En de halve finalisten en provinciewinnaars zijn…

En de halve finalisten en provinciewinnaars zijn…

(Uit VVP 4-2021) De jury heeft begin juli de zes halve finalisten bekend gemaakt van de VVP Advies Award 2021. Dit zijn: Advies & Kies (Flevoland), Adviesnet...

Spanning richting halve finale Adives Award 2021 stijgt

Spanning richting halve finale Adives Award 2021 stijgt

Volgende week woensdag 15 september vindt de halve finale plaats van de Advies Award 2021. De halve finalisten zijn: Advies & Kies (Flevoland), Adviesnet Noord...

Bary: "Corona beleven we, klimaatverandering niet"

Bary: "Corona beleven we, klimaatverandering niet"

'Corona beleven we, klimaatverandering niet' Dat is de titel van het nieuwe blog van Ewald Bary van Lindenhaeghe op het New Financial Forum. "Je gaat het pas zien...

VVP Academy: Datagedreven werken

VVP Academy: Datagedreven werken

Het effectief gebruiken van klantdata gaat niet vanzelf. Dit vergt kennis en inzet van mensen en middelen. De training 'Datagedreven werken' helpt advieskantoren...

Verhogen arbeidsparticipatie van werknemers in de WIA

Verhogen arbeidsparticipatie van werknemers in de WIA

(Lindenhaeghe, rubriek Permanent Actueel in VVP 4-2021) De Stichting van de Arbeid heeft in juli 2020 een adviesrapport geschreven over het verhogen van de arbeidsparticipatie...

Elektrische fiets en de AVB

Elektrische fiets en de AVB

Een voorbeeld: bij Pizzeria Milano worden elektrische fietsen gebruikt bij het thuisbezorgen van maaltijden. Stel dat de bezorger met deze fiets een schuldschade...

VVP Academy: CRM strategie

VVP Academy: CRM strategie

CRM is veel meer dan een systeem. Strategische CRM draait om het leveren van meerwaarde aan klanten en daarmee waarde voor de organisatie. CRM doelstellingen kunnen...

VVP Academy: Opleiding Estate planner

VVP Academy: Opleiding Estate planner

Ben jij financieel adviseur, hypotheekadviseur, echtscheidingsadviseur, financieel planner of fiscalist (particulier gericht) en wil jij jezelf onderscheiden als...