Helmplicht snorfietsers

fietsborden

(Permanent Actueel door Lindenhaeghe in VVP 5-2022) Tot nu toe moeten snorfietsers alleen in Amsterdam en Utrecht verplicht een goedgekeurde helm op als ze op de rijbaan rijden. Als het aan het kabinet ligt, gaat dat veranderen. Per 1 januari moeten alle snorfietsers in heel Nederland verplicht een goedgekeurde helm dragen. Het maakt dan niet uit of je op het fietspad rijdt of op de rijbaan.

Wettelijk gezien behoort de snorfiets tot de categorie bromfietsen en heeft het veelal dezelfde eigenschappen als de bromfiets. Een snorfiets mag echter niet sneller rijden dan 25 km per uur. Daarnaast hoef je op dit moment – in tegenstelling tot op een bromfiets – geen helm op. Bij het rijden zonder helm is er bij een ongeval een relatief groot risico op letselschade. Uit onderzoek door het ministerie en het CBS blijkt dat in 2018 onder snorfietsers zestien doden en bijna 1.900 gewonden zijn gevallen. Met name in Amsterdam en Utrecht ontstonden gevaarlijke situaties door het stijgende aantal snorfietsers.

De gemeenten Amsterdam en Utrecht namen daarop maatregelen om de bereikbaarheid en de veiligheid in de stad te vergroten. Ze verplaatsten de snorfiets naar de rijbaan en zo werd het dragen van een helm verplicht. Deze maatregel had effect. Uit onderzoek bleek een sterke daling van het aantal geregistreerde ongevallen met letsel waarbij een snorfietser betrokken is. Ook het aantal ongevallen waarbij een fietser betrokken is, daalde fors. Daarnaast nam het aantal conflicten tussen snorfietsers en andere weggebruikers flink af.

‘De kans bestaat dat ook voor de e-bike in de toekomst een helmplicht gaat gelden’

Landelijke invoering

Het kabinet heeft een wetsvoorstel met nieuwe regels voor snorfietsers voorgelegd aan de Raad van State. Als de Raad van State dit voorstel goedkeurt, dan moeten alle snorfietsers in Nederland een goedgekeurde helm dragen, zowel op het fietspad als op de rijbaan. Een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I & W) verwacht dat de helmplicht op z’n vroegst 1 januari 2023 zal ingaan en benadrukt dat er nog geen zekerheid is over de ingangsdatum. De kans bestaat dat ook voor de e-bike in de toekomst een helmplicht gaat gelden.

De laatste tijd is er in het nieuws ophef over een mogelijke helmplicht voor 60-plussers. Een verkeersveiligheidsadviseur van het kabinet had laten vallen dat als fietsers een helm dragen, dit 80 fietsdoden per jaar scheelt. Omdat veel slachtoffers 60 jaar en ouder zijn, zou een fietshelmplicht voor iedereen ouder dan 60 jaar moeten worden ingevoerd. Op dit moment zijn er echter nog geen plannen voor een helmplicht voor 60-plussers.

Reactie toevoegen

 
VVP Academy: Efficiënte en effectieve zorgplicht

VVP Academy: Efficiënte en effectieve zorgplicht

Zorgplicht is een belangrijke verantwoordelijkheid van financieel dienstverleners. Ondanks goede intenties kan het goed invullen van zorgplicht in de praktijk toch...

Jack Hommel in Lindenhaeghe On tour: "Ik moest mezelf opnieuw uitvinden"

Jack Hommel in Lindenhaeghe On tour: "Ik moest mezelf opnieuw uitvinden"

"Corona leverde mij zo’n drie uur extra tijd per dag op. Dat verdeelde ik als volgt: een uurtje extra slapen, een uurtje extra werken en een uurtje extra ontspannen",...

VVP Academy: Schrijven voor online

VVP Academy: Schrijven voor online

Online de aandacht pakken, vasthouden en vervolgens overtuigen lukt pas als je weet hoe mensen kijken, lezen en klikken. In de training 'Schrijven voor online' leer...

VVP Academy: Succesvol netwerken

VVP Academy: Succesvol netwerken

In je mailbox verschijnt een uitnodiging voor de zoveelste netwerkborrel. Eigenlijk moet je gaan, maar je bent absoluut geen liefhebber van zulke events. Want je...

Geen CIS-registratie bij pechhulp

Geen CIS-registratie bij pechhulp

(Door Lindenhaeghe in  VVP 3-2021) Het bestuur van de Stichting CIS heeft verzekeraars gevraagd om pechhulp niet langer te registreren in CIS. Oude meldingen...

VVP Academy: Van product gedreven naar klant gedreven werken

VVP Academy: Van product gedreven naar klant gedreven werken

De training ‘Van product gedreven naar klant gedreven werken’ gaat in op de vraag “hoe op een effectieve en natuurlijke manier cross-sales kunt...

Tijdelijke versoepeling RVU-regeling

Tijdelijke versoepeling RVU-regeling

(Door Lindenhaeghe in  VVP 3-2021) Werkgevers mogen van 1 januari 2021 tot en met 31 december 2025 hun oudere werknemers die maximaal 36 maanden verwijderd...

Lindenhaeghe: we kunnen Parijs halen!

Lindenhaeghe: we kunnen Parijs halen!

Volgens Lindenhaeghe kunnen we Parijs halen als we dat willen (en dat gaat het uiteraard over klimaatdoelstellingen) en kan ook de financieel adviseur hier...

VVP Academy: Online persuasion

VVP Academy: Online persuasion

Ons online gedrag wordt veelal bepaald door onbewuste processen. Hoe reageert ons brein op verschillende stimuli? En hoe beïnvloed je dit gedrag om jouw marketingdoelen...

Rijvers: "Adviseur kan nog zeker vijftig jaar verder"

Rijvers: "Adviseur kan nog zeker vijftig jaar verder"

"Ik geloof niet dat de adviseur gaat verdwijnen. Dat zou betekenen dat ‘execution only’ al eerder een vlucht zou hebben genomen, en dat doet het niet....